Claves genéricas y temáticas de las narraciones infantiles y juveniles de Agustín Fernández Paz

  1. Agrelo-Costas, Eulalia 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Revista:
Anuario de investigación en literatura infantil y juvenil: ANILIJ

ISSN: 1578-6072 2660-7395

Ano de publicación: 2019

Número: 17

Páxinas: 15-33

Tipo: Artigo

DOI: 10.35869/AILIJ.V0I17.1422 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Anuario de investigación en literatura infantil y juvenil: ANILIJ

Resumo

After presenting the literary production of Agustín Fernández Paz as a macrotext based on therecurrence of certain issues, narratological elements, ideological aspects, etc., this study focuses ondiscussing the genres and themes of his narrative aimed at children and young people. Fernández’sgeneric proposals, which are defined by a marked eclecticism, are structured and analyzed from fourperspectives: fantastic-realistic, realistic, fantastic and other modalities; whereas his themes, alsocharacterized by their constant intersections, are reviewed from psychological, social and ideological,and binomial reality-imagination approaches. The review of this teacher and writer’s work from thisdouble perspective undoubtedly proves a renewal in his narrations as he includes themes and structuresthat had already been tested, as well as his ability to add elements or textual layouts lacking inGalician children’s and young adult literature.

Referencias bibliográficas

  • AGRELO COSTAS, E. (2014). Agustín Fernán-dez Paz. A Tribute to the Memory of the Broken Dreams. En Roig Rechou, B.-A. y Ruzicka Kenfel, V. (Ed.). The Representa-tions of the Spanish Civil War in European Children ́s Literature (1975-2008) (35-52). Frankfurt: Peter Lang Edition.
  • AGRELO COSTAS, E.(2015). Da institución escolar ao centro do canon: Agustín Fernández Paz. Tesis doc-toral. Santiago de Compostela. Universi-dade de Santiago de Compostela.
  • AGRELO COSTAS, E. (2017b). Agustín Fernández Paz: edu-cacion literaria y conflictos sociales. En Franco-Vázquez. C. y Roig Rechou, B.-A. (Ed.). Educación literaria y artística: con-flictos sociales y bélicos (11-34). Barcelo-na: Graó.
  • ALBANELL, J. (1990). Relato fantástico o realismo mágico: Realástico fantismo. En VV. AA. Corrientes actuales de la narrativa infan-til y juvenil en lengua castellana (25-29). Madrid: Asociación Española de Amigos del Libro Infantil y Juvenil.
  • ARLANDIS LÓPEZ, S. (2016). El macrotexto poé-tico: claves para su determinación me-todológica. Mitologías Hoy. Revista de pensamiento, crítica y estudios literarios latinoamericanos, 14, 317-335.
  • BETTELHEIM, B. (2005). Psicoanálisis de los cuen-tos de hadas. Barcelona: Crítica.
  • CASANUEVA HERNÁNDEZ, M. (2003). Relaciones entre folklore y literatura infantil. Claves interpretativas. Salamanca: Ediciones Athema.
  • CERRILLO, P. C. (2001). Lo literario y lo infantil: concepto y caracterización de la Litera-tura infantil y Universidad. En Cerrillo, P. C. y García Padrino, J. (Ed.). La Literatura infantil en el siglo XXI (79-94). Cuenca: Universidad de Castilla- La Mancha.
  • CERRILLO, P. C. (2013). LIJ. Literatura mayor de edad. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
  • CERVERA, J. (1997). La creación literaria para ni-ños. Bilbao: Mensajero.
  • COLOMER, T. (1998). La formación del lector lite-rario: narrativa infantil y juvenil actual. Madrid: Fundación Germán Sánchez Rui-pérez
  • COLOMER, T. (1999). Introducción a la literatura infan-til y juvenil. Madrid: Síntesis.
  • CORTI, M. (1976). Principi della comunicazione letteraria. Introduzione alla semiotica della letteratura. Milán: Bompiani.
  • CUBELLS, F. (1990). Corrientes actuales de la Li-teratura Infantil y Juvenil. En VV. AA. Co-rrientes actuales de la narrativa infantil y juvenil en lengua castellana (7-15). Madrid: Asociación Española de Amigos del Libro Infantil y Juvenil.
  • DUEÑAS LORENTE, J. (2010). Humor y lector mo-delo en la literatura juvenil actual. En VV. AA. (Ed.). El humor en la literatura infantil y juvenil (281-293). Vigo/Cádiz: ANILIJ/Grupo VARIA (Universidad de Cádiz).
  • ESCARPIT, D. (1986). La literatura infantil y juve-nil en Europa. México: Fondo de Cultura Económica.
  • FERNÁNDEZ, M. J. (2014). Voces de mujer. Peon-za, 108, 31-37.
  • FERNÁNDEZ PAZ, A. (1999). A literatura infantil e xuvenil en galego. Vigo: Edicións Xerais.
  • FERNÁNDEZ PAZ, A (2003). Literatura que tamén poden ler os nenos. Grial, 157, 88-95.
  • FERNÁNDEZ PAZ, A (2008). Un lugar no mundo. GPS. Consultada el 15 de mayo de 2018, http://agustinfernandezpaz.gal/wp-content/uploads/2012/09/un-lugar-no-mundo.pdf
  • FERNÁNDEZ PAZ, A(2012a). O rastro que deixamos. Vigo: Edicións Xerais de Galicia.
  • FERNÁNDEZ PAZ, A (2012b). Semblanza personal. Los paisajes de la memoria. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Agustín Fernández Paz. Consultada el 15 de mayo de 2018, en http://www.cervantesvirtual.com/porta-les/fernandez_paz/autor_semblanza/
  • FERNÁNDEZ PAZ, A (2012c). Lémbrome. Consultada el 15 de mayo de 2018, http://agustinfernan-dezpaz.gal/lembrome/
  • GAGO, R. et al. (1983). Literatura infantil. Madrid: Acción Educativa.
  • GARCÍA PADRINO, J.(1992). Libros y literatura para niños en la España contemporánea. Madrid: Fundación Germán Sánchez Rui-pérez/Pirámide.
  • GARCÍA PADRINO, J.(2001). Así pasaron muchos años...(En torno a la Literatura Infantil Española). Cuenca: Universidad de Castilla-La Man-cha.
  • GLIFO (2014). Diccionario de termos literarios. Santiago de Compostela: Xunta de Gali-cia/Centro Ramón Piñeiro para a Inves-tigación en Humanidades. Consultada el 10 de mayo de 2018. Recuperado de http://www.cirp.gal/pls/bal2/f?p=106:2:4688649980172534310::NO:2:P2_TERMO:realismo%20m%C3%A1xico
  • GREIMAS, A. J. (1971). Semántica estructural. In-vestigación metodológica. Madrid:
  • Gredos.HELD, J. (1981). Los niños y la literatura fantásti-ca: función y poder de lo imaginario. Barcelona: Paidós.
  • LLUCH, G. (2003). Análisis de narrativas infan-tiles y juveniles. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.
  • LLUCH, G (2010). Cómo seleccionar libros para niños y jóvenes. Los comités de valoración en las bibliotecas escolares y públicas. Gijón: Editorial Trea.
  • MOCIÑO GONZÁLEZ, I. (2011). Estudo comparado da narrativa infantil e xuvenil de ficción científica nas literaturas galega e portu-guesa. Tesis doctoral. Santiago de Com-postela: Universidade de Santiago de Compostela
  • MOCIÑO GONZÁLEZ, I.(2014). La ciencia ficción en dos clásicos contemporáneos: Luísa Ducla Soares y Agustín Fernández Paz (1980-2000). Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil, 12, 51-63.
  • PAWLEY, M. (2014). El cine de Agustín. Peonza. Revista de Literatura Infantil y Juvenil, 108, 39-45.
  • PEONZA (2003). Entrevistamos a Agustín Fer-nández Paz, Peonza, 64, 40-50.
  • PENA PRESAS, M. (2010). Beber sueños: seis pa-labras acerca de Agustín Fernández Paz. Madrygal, 13, 147-150.
  • PROPP, V. (2006). Morfología del cuento. Madrid: Fundamentos.
  • REIS DA SILVA, S. (2009). Presença e Significado de Manuel António Pina na Literatura Portuguesa para a Infância e a Juventu-de. Tesis doctoral. Braga: Universidade do Minho.
  • ROIG RECHOU, B.-A.(1996). A literatura galega infantil. Perspectiva diacrónica, descri-ción e análise da actualidade. Tesis doc-toral. Santiago de Compostela: Universi-dad de Santiago de Compostela.
  • ROIG RECHOU, B.-A.(2002). A Literatura Infantil e Xuvenil en Galicia. En Villanueva Prieto, D. y Anxo Tarrío Varela, A. (Ed.). A literatura dende 1936 ata principios do século XXI: Narra-tiva e traducción (382-501). A Coruña: Hércules Ediciones
  • ROIG RECHOU, B.-A. (2007). Teatro do absurdo, humor e realis-mo crítico em As laranxas máis laranxas de todas as laranxas, de Carlos Casares. En Roig Rechou, B.-A., Lucas Domínguez, P. y Soto López, I. (Ed.). Teatro infantil. Do texto á representación (241-250). Vigo: Edicións Xerais de Galicia/LIJMI/Funda-ción Caixa Galicia.
  • ROIG RECHOU, B.-A. (2008). La Literatura Infantil y Juvenil Gallega en el siglo XXI.Seis llaves para entenderla mejor/A Literatura Infantil e Xuvenil Galega no século XXI. Seis chaves para entendela mellor. Madrid/Santiago de Compostela: Asociación Española de Amigos del Libro Infantil y Juvenil/Xunta de Galicia.
  • ROIG RECHOU, B.-A. (2009). La aportación decisiva de Carlos Casares a la Literatura Infantil y Juvenil. Anuario de Investigación en Literatura In-fantil y Juvenil (AILIJ), 7 (2), 117-137.
  • ROIG RECHOU, B.-A. y SOTO LÓPEZ, I. (2008). En Santiago de Compostela con Agustín Fer-nández Paz. Boletín Galego de Literatura, 38, 161-178.
  • ROIG RECHOU, B.-A. y FERREIRA BOO, C. (2010). O conto de transmisión oral na LIX gale-ga. En Roig Rechou, B.-A, Soto López, I. y Neira Rodríguez, M. (Eds.). Reescrituras do conto popular 2000-2009 (83-105). Vigo: Edicións Xerais de Galicia/Funda-ción Caixa Galicia.
  • RUIZ HUICI, F. J. (2002). Análisis de narraciones infantiles para niños de 6-12 años, escri-tas en castellano entre 1990-1998. Bil-bao: Universidad del País Vasco.SOTO, I. (2014). La recuperación de la memoria histórica. Peonza. Revista de Literatura Infantil y Juvenil, 108, 17-22.
  • SOTO, I. y SENÍN, J. (2009). Encontro con Agus-tín Fernández Paz. En Roig Rechou, B.-A., Neira Rodríguez, M., Gomes, J. A., Ramos, A. M. y Reis da Silva, S. (Ed.). A Memória nos Livros: História e Histórias (113-121). Porto: Deriva Editores.
  • VILLANUEVA, D. y VIÑA LISTE, J. M. (1991). Tra-yectoria de la novela hispanoamericana actual: del “realismo mágico” a los años ochenta. Madrid: Espasa Calpe.