A transición da alfabetización en Galicia

  1. Martínez Domínguez, Blanca
Revista:
Sarmiento: Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación

ISSN: 1138-5863

Ano de publicación: 2003

Número: 7

Páxinas: 153-176

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Sarmiento: Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación

Resumo

A transición da alfabetización alude a un proceso de difusión a grande escala do compoñente moderno da alfabetización, a escritura, e desde unha perspectiva económica, fai referencia á necesidade de acadar un umbral o un stock relativo de alfabetización, para o conxunto da poboación, en torno a un 40%, considerado polos historiadores económicos como necesario, anque insuficiente, para afrontar un proceso de desenvolvemento económico sostido. A recente historiografía económica e histórica pon de releve a importancia da alfabetización nos procesos de modernización económica e social, sendo considerada como o indicador máis básico do capital humano. Esta investigación pretende achegarse dende un enfoque rexional e en perspectiva comparativa á difusión e transición da alfabetización en Galicia e constata-lo retraso do rexión galega na transición da alfabetización dentro do marco estatal e cantábrico

Referencias bibliográficas

  • Anderson, C.A. y Bowman, M.J. (1976a): "Education and economic modernization in historical perspective". L. Stone (ed): Schooling and society. Studies in the History of Education, Baltimore, 3-19
  • Bowman, M.J. (1972): "Revolución en el pensamiento económico a causa del concepto de inversión humana", en M. Blaug: Economía de la educación, Alianza, Madrid, 113-114
  • Barrón García, J.I. (1992): La economía de Cantabria en la etapa de la Restauración, 1875-1908, Librería Estudio Santander, Santander.
  • Becker, G. (1983): El capital humano, versión española de M. Casares y J. Vergara, Alianza, Madrid.
  • Benassar, B. y otros (1985): Orígenes del atraso económico español. Siglos XVI-XIX, Ariel, Barcelona
  • Botrel, J.F. (1987): "L'aptitude à comuniquer: alphabetisation et escolarisation en Espagne de 1860 a 1920, en De l'alphabetisation aux circuits du livre en Espagne, Toulouse.
  • Bragalut, J. (1959): "El analfabetismo en España", en Revista Calasancia, 18, 131-152.
  • Carmona Badía, X. (1974): "El Ferrocarril. El ferrocarril en Galicia", Gran Enciclopedia Gallega, 167-174
  • Carmona Badía, X. y Puente, Leonor de la (1988): "Crisis agraria y vías de evolución ganadera en Galicia y en Cantabria", en R. Garrabou (ed): La crisis agraria de fines del siglo XIX, Barcelona, 181-211
  • Carmona Badía, X. (1990): El atraso industrial de Galicia. Auge y liquidación de las manufacturas textiles (1700-1900), Ariel, Barcelona.
  • Cipolla, C.M. (1970): Educación y Desarrollo en Occidente, Ariel, Barcelona, 1970
  • Doménech, P.P. (1999): Comentario a las ponencias de Jordi Nadal y de Clara Eugenia Núñez sobre "La escasez de capital social fijo y de capital humano (m.s.).
  • Domínguez Martín, R. (1996): "La evolución de la comunidad campesina en Cantabria (1750-1950)", en I Encuentro de historia de Cantabria. T.II, 891-918
  • Fernández Ferré, R. (1954): "Analfabetismo y nivel de vida", Revista Española de Pedagogía, 47, 329-336
  • Furet, F. y Ozouf, J. (1977): Lire et écrire. L'alphabétisation des françaises de Calvin à Jules Ferry, 2 vols. Paris
  • Gabriel Fernández N. de (1990): Leer, escribir y contar. Escolarización popular y sociedad en Galicia (1875-1900), Eds. do Castro, Sada, A Coruña
  • Gelabert, J. (1982): "Niveaux d'alphabetisation en Galice (1635-1900)", en Instruction, lecture et écriture en Espagne (XVIème siècles), 45-71
  • Gelabert, J. (1987): "Niveaux d'alphabetisation en Galice (1635-1900)", en De l'alphabetisation aux circuits du livre en Espagne, XVIE-XIXe siècles, Paris.
  • Graff, H. (1979): The literacy myth. Literacy and social structure in the nineteenth-century city, Academic Press. New York.
  • Graff, H. (1981): Literacy and social development in the west: A reader, Cambridge University Press, New York
  • Graff, H. (1987a): The legacies of literacy. Continuities and contradictions in wester culture and society, Indiana Univ. Press, Bloomington.
  • Graff, H. (1987b): The labyrints of literacy. Reflections on literacy past and present, London
  • Guzmán Reina; Gil Carretero, S.; Rodríguez Garrido, F.; Cerrolaza Asenjo, A. (1955): Causas y remedios del analfabetismo en España, Madrid.
  • Johansson, E. (1973): "Literacy studies in Sweden: some exemples", en Johansson (ed): Literacy and society in a historical perspective, University of Umea, 33-66
  • Johansson, E. (1977): "The History of Literacy in Sweden, in Comparison with Some Other Countries", Educational Report, 12, 50-72
  • Johansson, E. (1981): "The History of Literacy in Sweden", en Graff (ed): Literacy and Social Development in the West: A Reader, Nueva York, 151-182
  • Luzuriaga, L. (1926): El analfabetismo en España, 2ª edición, Madrid.
  • Maíllo, A. (1956): "Causas del analfabetismo", Revista de Educación, 18, 11-16
  • Martínez Domínguez, B. (2000): El capital humano en Galicia (1860-1930): Alfabetización y crecimiento económico, en: Tesis Doctorales 2000. Humanidades y Ciencias Sociales. Santiago de Compostela: Servicio de Publicaciones e Intercambio Científico, Universidad de Santiago de Compostela.
  • Nadal, J. (1987): "La industria fabril española en 1900. Una aproximación". en J. Nadal, A. Carreras, C. Sudriá (compiladores): La economía española en el siglo XX. Una perspectiva histórica, Barcelona, 26-31
  • Nadal, J. (1999): La formación de capital humano en la primera industrialización. Alfabetizacón extensa o formación técnica, (m.s.).
  • Núñez, CI. E. (1992): La fuente de la riqueza. Educación y desarrollo económico en la España contemporánea, Madrid.
  • Núñez, CI, E. y Tortella, G. (eds.) (1993): La maldición divina. Ignorancia y atraso económico en perspectiva histórica. Alianza Universidad, Madrid.
  • Palafox, J. (1997): "Capital humano e Historia Económica", Papeles de Economía Española, 73, pp. 262-267
  • Pérez Moreda, V. (1997): "El proceso de alfabetización y la formación de capital humano en España", Papeles de Economía Española, 73, pp. 245-246
  • Reher, D. (1989): "Alfabetización y escolarización en España a finales del siglo XIX; Claves para un debate", IV Congreso de la Asoación de Historia Económica. Actas, 1, Asociación de Historia Económica, Alicante, Dic, 631-641.
  • Reher, D. (1997): "La teoría del capital humano y las realidades de la Historia", Papeles de Economía Española, pp. 254-261
  • Reher, D.S.; Pombo, N.; Nogueras, B.(1993): España a la luz del censo de 1887, Madrid
  • Rey Castelao, O. (1999): Niveles de alfabetización en la Galicia de fines del Antiguo Régimen, (m.s.).
  • Rosés, J.R. (1998): "Measuring the contribution of human capital to the development of the Catalan factory system (1830-1861)", European Review of Economic History, 2, pp. 25-48.
  • Ruiz Berrio, J. (1986): "Reformas de la enseñanza primaria en la España del despotismo ilustrado", en L'Enseignement primaire en Espagne et Amèrique Latine du XVIIIe siècle a nos jours. Politiques educatives et rèalites scolaires, 3-17.
  • Sandberg, L.G. (1979): "(1982): "Ignorance, Poverty and Economic Backwardness in the Early Stages of European Industrialization; Variations on Alexander Gerschenkron's Grand Theme", en The Journal of European Economic History, vol. II, 3, 675-696
  • Sanz González, M. (1992): "Alfabetización y escolarización en Galicia a fines del Antiguo Régimen", Obradoiro de Historia Moderna, pp. 229-249, Santiago.
  • Schultz T.W. Schultz (1961): "Investment in human capital", American Economic Review, vol. 51, pp. 1-17.
  • Schultz, T.W. Schultz: Inversión en Capital humano" en M. Blaug (ed.), (1972): Economía de la educación, Madrid, pp. 15-32
  • Tortella Casares, G. (ed.) (1990): Education and economic development since the industrial revolution, Generalitat valenciana. Valencia.
  • Vázquez González, Alejandro (2000): La emigración gallega a América, 1830-1930, en: Tesis Doctorales 2000. Humanidades y Ciencias Sociales. Santiago de Compostela: Servicio de Publicaciones e Intercambio Científico, Universidad de Santiago de Compostela.
  • Vázquez González, Alejandro (2002): "La alfabetización de los emigrantes gallegos a América (1850-1960): Luces y sombras", Revista Sarmiento, nº6
  • Villares Paz, R., (1982): La propiedad de la tierra en Galicia (1500-1936), Siglo XXI, Madrid.
  • Viñao Frago, A. (1984a): "Fuentes estadísticas de ámbito nacional-estatal para el estudio de la escolarización en el nivel elemental (1750-1832)", en Escolarización y sociedad en la España contemporánea (1808-1970), Murcia, 881-892.
  • Viñao Frago, A. (1984b): "Del analfabetismo a la alfabetización. Análisis de una mutación antropológica e historiográfica", en Historia de la Educación, 3, 151-189.
  • Viñao Frago, A. (1985), "Del analfabetismo a la alfabetización. Análisis de una mutación antropológica e historiográfica (II)", Historia de la Educación, 4, 209-226.
  • Viñao Frago, A. (1988): "Alfabetización e Ilustración: Difusión y usos de la cultura escrita", en Revista de Educación, nº extraordinario. 277-289.
  • Viñao Frago, A. (1990): " Historia de un largo proceso", en Cuadernos de Pedagogía, 179, 45-50.
  • Zamagni, V. (1978): "Istruzione e sviluppo economico. II caso italiano, 1861-1913", en G. Toniolo: L'economia italiana 1861-1940, Roma, Laterza, 137-178.
  • Zamagni, V. (1993): "Instrucción y desarrollo económico en Italia, 1861-1913" en Núñez, CI. E. y Tortella, G. (eds.) (1993): La maldición divina. Ignorancia y atraso económico en perspectiva histórica, Alianza Universidad, Madrid, 181-222.