Los docentes de postgrado ante las nuevas tecnologías.

  1. Añel Cabanelas, María Elena
  2. Raposo Rivas, Manuela
Journal:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Year of publication: 2006

Volume: 5

Issue: 2

Pages: 501-512

Type: Article

More publications in: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Abstract

The sociocultural context that is being formed in century XXI supposes a series of changes in the objectives and contents of the formation. This changes affects so much to the educative centers as to the universities. Some of them is related to appearance and height of Technologies of Information and Communication (TIC), that has contributed to increase and to facilitate the access and interchange of the information, to modify the way to come near and to construct the knowledge, and to experience novel processes of education-learning as the derivatives of the integration and use of virtual surroundings of formation. This communication has like reference an investigation (Añel, 2005) that analyzes east process of change in the University of Vigo, more concretely is centered in the attitudes that has towards the formation online the postdegree teaching staff, including in this one the programs of doctorate, masteres and specialization courseses supplied by this university. The purpose of the same era of analyzing to what extent the postdegree teaching staff of was arranged to participate in experiences of virtual education knowing his attitudes towards integration Internet in teaching and its beliefs on determined variable that they take part in the education-learning process when this modality of formation is used.

Bibliographic References

  • Añel Cabanelas, M.E. (2005). La formación on-line: actitudes del profesorado universitario. Tesis de licenciatura. Departamento de Didáctica, Organización Escolar y Métodos de Investigación de la Universidad de Vigo.
  • Añel Cabanelas, M.E. y Raposo Rivas, M. (2005). Estudio exploratorio sobre actitudes ante la formación virtual en el posgrado. Raposo Rivas, M. y Sarceda, M.C. (coords.). Experiencias y prácticas educativas con Nuevas Tecnologías. Ourense: a.i.c.a. Ediciones, pp.261-272.
  • Casado Ortiz, R. (2000): “El aprovechamiento de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) para la creación de redes de aprendizaje colaborativo: La experiencia de Telefónica de España”. En Proceedings of On-line Educa Madrid. Disponible en http://cvc.cervantes.es/obref/formacion_virtual/ tele_aprendizaje/casado.htm (consulta 31-5-06)
  • Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid: UNESCO-Santillana.
  • Gallego Arrufat, M. J. (1996). La tecnología educativa en acción. FORCE: Universidad de Granada.
  • Harasim, L.; Hiltz, S.R.; Turoff, M. y Teles, L. (2000). Redes de aprendizaje. Guía para la enseñanza y el aprendizaje. Barcelona. Gedisa.
  • Moreno, F. y Santiago, R. (2003). Formación on-line: guía para profesores universitarios. Logroño: Universidad de la Rioja.
  • Muñoz, E.; Raposo Rivas, M.; González Sanmamed, M. y Zabalza, M. (2004). O Espazo Europeo de Educación Superior: Aspectos fundamentais. Santiago de Compostela: Axencia para a Calidade do Sistema Universitario de Galicia – ACSUG-.
  • Nisbet, J. D. y Entwistle, N. J. (1980). Métodos de investigación educativa. Barcelona: Oikos-tau.
  • Raposo Rivas, M. (2006). Elaboración de guías y unidades didácticas para la formación a través de Internet. Revista Innovación Educativa, 16, pp. 21-30.
  • Ruipérez, G. (2003). Educación virtual y e-learning. Madrid: Fundación AUNA.
  • Summers, G.F. (1978). Medición de actitudes. México: Trillas.