Construcción y validación de un instrumento diágnostico para la representación cognitiva de la orientación psicopedagógica en Galicia

  1. Sarmiento Campos, José Antonio
Journal:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Year of publication: 2009

Volume: 20

Issue: 2

Pages: 184-197

Type: Article

DOI: 10.5944/REOP.VOL.20.NUM.2.2009.11450 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Abstract

The aim of this work claims the validation of an instrument of diagnosis composed by two elements: ontology of the psycho-pedagogical guidance and a questionnaire to investigate the existence of a common model of psycho-pedagogical guidancee among the educational counsellors of Galicia. The ontology has been elaborated on the basis of 22 bibliographical and 5 legislative sources, whereas the questionnaire has been validated with a sample of 105 educational counsellors of public centers of primary and secondary. Along the article there are studied the technical specifications of the questionnaire. The internal reliability level (Cronbach’s alpha) was 0,947. On the other hand, by means of factor analysis and cluster analysis, several factors are established, as well as its relations, which there form two models, the theoretical and different empirical one. Using structural equations there is veri‐ fied the adjustment of both models for, finally, to establish the degree of similarity (correlation) bet‐ ween them. The above mentioned contrast concludes in the great affinity between the theoretical model and the empirical model, which realizes of its high construct validity. Finally the conclusions appear, the prospective of the work and of the instrument used.

Bibliographic References

  • Álvarez, M. y Bisquerra, R. (1996). Manual de orientación y tutoría. Barcelona: Praxis
  • Batista, J. M. y Coenders, G. (2000). Modelos de ecuaciones estructurales. Madrid: La Muralla/ Hespérides.
  • García, A. (1998). Estadística aplicada: conceptos básicos. Madrid: UNED.
  • García, A. (2001). Métodos avanzados de estadística aplicada. Madrid: UNED.
  • Hair, J., Anderson, R., Tatham, R. y Black W. (1999). Análisis multivariante. Madrid: Prentice Hall.
  • Lévy, J. P. y Varela, J. (Dirs.) (2003). Análisis Multivariable para las Ciencias Sociales. Madrid: Pearson Educación S.A.
  • Lozano, S. (2006). Validación de un modelo de medida de la autoeficacia en la toma de decisiones de la carrera. Revista de investigación educativa. Vol 24, nº 2, 423-442.
  • Lozano, S. (2007). “Validación de un modelo de medida de las dificultades en los procesos de toma de decisiones sobre la carrera profesional”. Revista de educación. 343. Mayo‑agosto 2007, 325‑351.
  • Nunnally, J. C. (1987). Teoría psicométrica. México: Trillas.
  • Padua, J. (1987). Técnicas de investigación aplicadas a las Ciencias Sociales. México D.F.: Fondo de cultura económica.
  • Pardo, A. y Ruíz, M. A. (2002). SPSS 11. Guía para el análisis de datos. Madrid: McGraw Hill.
  • Pérez, C. (2005). Métodos estadísticos avanzados con SPSS. Madrid: Thomson.
  • Pérez, G. (1994). Investigación cualitativa. Retos e Interrogantes. Madrid: La Muralla.
  • Pérez-Gil, J. A.; Chacón, S. y Moreno, R. (2000). “Validez de constructo: uso del análisis factorial exploratorio-confirmatorio para obtener evidencias de validez”. Psicothema, 12 (2), 442‑446.
  • Repetto, E.; Beltrán, S.; Garay-Gordovil, A. y Pena M. (2006). “Validación del ‘Inventario de competencias socioemocionales —importancia y presencia—’ (ICS-I; ICS-P) en estudiantes de ciclos formativos y de Universidad”. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía. Vol. 17, Nº 2, 2º semestre 2006, 213‑223.
  • Santana, L. (2003). Orientación educativa e intervención psicopedagógica. Cambian los tiempos, cambian las responsabilidades profesionales. Madrid: Pirámide.
  • Sarmiento, J. A. (2007). Modelo común de orientación psicopedagógica en Galicia. Elaboración del IMMT para la representación de conceptualizaciones epistemológicas y subjetivas. Tesis doctoral inédita. Facultad de CC. de la Educación. Universidad de Vigo.
  • Studer, S.; Benjamins, R. y Fensel, D. (1998). “Knowledge Engineering: Principles and Methods”. Data and Knowledge Engineering, 25, 161‑197.