Autoconcepto y procesos de atribuciónestudio de los efectos de protección/riesgo frente al comportamiento antisocial y delictivo, en la reincidencia delictiva y en el tramo de responsabilidad penal de los menores

  1. Fariña Rivera, Francisca
  2. García Rodríguez, Pablo Alberto
  3. Vilariño Vázquez, Manuel
Journal:
Revista de investigación en educación

ISSN: 1697-5200 2172-3427

Year of publication: 2010

Volume: 7

Issue: 1

Pages: 113-121

Type: Article

More publications in: Revista de investigación en educación

Abstract

Literature (e.g., Andrews y Bonta, 2006; Arce y Fariña, 2007) has shown that psychosocial and biological variables act in adolescence as risk or protective factors of antisocial behavior and juvenile delinquency. In this context, a field study was designed with the aim of assessing the relationship between self-concept and attribution styles with antisocial and criminal behaviour, recidivism, and the stage of criminal responsibility according to the Spanish L.O. 5/2000. The results reported that offenders had deficits on self-concept and a bias in the attribution of responsibility to external causes, in relation with the normal population, and that those deficits were stables inside the offender population i.e., primary and recidivists, and in the primary and secondary stage of criminal responsibility.

Bibliographic References

  • Abrunhosa, R. (2003). El papel de la familia en la explicación del comportamiento antisocial en la infancia y la adolescencia. En F. Fariña, y R. Arce (Eds.), Avances en torno al comportamiento antisocial (pp. 109-126). Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
  • Andrews, S. D. y Bonta, J. (2006). The psychology of criminal conduct (6ª ed.). Cincinati: Anderson Publishing Co.
  • Arce, R., Fariña, F., y Novo, M. (2003). Evaluación de menores en proceso de tratamiento por comportamiento antisocial. En F. Fariña y R. Arce, Avances en torno al comportamiento antisocial, evaluación y tratamiento (pp. 128- 149). Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
  • Arce, R. y Fariña, F. (2007). Teorías de riesgo de la delincuencia. Una propuesta integradora. En F.J. Rodríguez y C. Becedóniz (Coords.), El menor infractor. Posicionamientos y realidades (pp. 37- 46). Oviedo: Servicio de Publicaciones del Principado de Asturias.
  • Bergen, H.A., Martin, G., Roeger, L. y Allison, S. (2005). Perceived academic performance and alcohol, tobacco and marijuana use: Longitudinal relationships in young community adolescents. Addictive Behaviors, 30 (8), 1563-1573.
  • Bürgin, D. y Steck, B. (2008). Resilienz im kindesund jugendalter [Resilience in childhood and adolescence]. Schweizer Archiv für Neurologie und Psychiatrie, 159, 480-489.
  • Burns, R. B. (1990). El autoconcepto. Bilbao: Ediciones EGA.
  • Cava, M. L. y Musitu, G. (2001). La potenciación de la autoestima en la escuela. Barcelona: Paidós.
  • Chang, E. C. y D’Zurilla, T. J. (1996). Relations between problem orientation and optimism, pessimism, and trait affectivity: A construct validation study. Behaviour Research and Therapy, 34, 185-194.
  • Clemente, M., Espinosa, P. y Vidal, M. A. (2009). Aggressive symbolic model identification in 13 year old youths. The European Journal of Psychology Applied to Legal Context, 1, 45-68.
  • Cohen, A. (1955). Delinquent boys. Nueva York: Free Press.
  • Darling, N. y Steinberg, L. (1993). Parenting style as context: A integrative model. Psycollogical Bulletin, 113, 487-496.
  • Fariña, F., Seijo, D., Arce, R. y Novo, M. (2002). Psicología jurídica del menor y la familia: Intervención en casos de separación y divorcio. Barcelona: Cedecs.
  • Farrington, D. P. (1996). Understanding and preventing youth crime. Nueva York: Joseph Rowntree Foundation.
  • Farrington, D. P. (2003). Advancing knowledge about the early prevention of adult antisocial behavior. En D. P. Farrington, y J. W. Coid (Eds.), Early prevention of antisocial behavior (pp. 1-31). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Fontaine, N., Carbonneau, R., Vitaro, F., Barker, E. D. y Tremblay, R. E. (2009). Research review: A critical review of studies on the developmental trajectories of antisocial behavior in females. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 50, 363-385.
  • Goffman, E. (1961). Asylums: Essays on the social situation of mental patients and other inmates. Garden City, NY: Anchor Books.
  • Hastie, R. (1984). Causes and effects of causal attribution. Journal of Personality and Social Psychology, 46 (1), 44-56.
  • Ibabe, I, Jaureguizar, J. y Díaz, O. (2009). Adolescent violence against. Is it a consequence of gender inequality? The European Journal of Psychology Applied to Legal Context, 1(1), 3-24.
  • Jiménez, T., Murgui, S., Estévez, E. y Musitu, G. (2007). Comunicación familiar y comportamientos delictivos en adolescentes españoles: El doble rol mediador de la autoestima. Revista Latinoamericana de Psicología, 39, 473-485.
  • Kaplan, H. B. (1972). Toward a general theory of psychosocial deviance: The case of aggressive behavior. Social Science and Medicine, 6, 539- 617.
  • Katsiyannis, A., Ryan, J. B. Zhang, D. y Spann, A. (2008). Juvenile delinquency and recidivism: The Impact of academic achievement. Reading & Writing Quarterly, 24(2), 177-196.
  • Lahey, B. B., Waldman, I. D. y McBurnett, K. (1999). The development of antisocial behavior: An integrative causal model. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 40, 669-682.
  • Lefcourt, H. M. (1981). Research with the locus of control construct (Vols. 1 y 2). Nueva York: Academic Press.
  • Lemert, E. M. (1967). Human deviance, social problems and social control. Nueva York: Prentice-Hall.
  • López, J. R. y López, C. (2008). Conducta antisocial y delictiva en la adolescencia. Murcia: Universidad de Murcia.
  • Lösel, F., y Bender, D. (2003). Protective factors and resilience. En D.P. Farrington, y J.W. Coid (Eds.), Early prevention of antisocial behaviour (pp. 130-204). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Martínez-Otero, V. (2003). Autoconcepto docente. Análisis de una muestra de profesores y orientadores mejicanos. Revista Educación y Futuro, [Documento WWW]. Recuperado el 18 de diciembre de 2009 de URL http://www.cesdonbosco.com/revista/profesores/j unio_03/autoconcepto.pdf.
  • Maruna, S. (2004). Desistance and explanatory style: A new direction in the psychology of reform. Journal of Contemporary Criminal Justice, 20, 184-200.
  • Maruna, S. y Copes, H. (2005). What have we learned in five decades of neutralisation research? Crime and Justice: A Review o Research, 32, 221-320.
  • Maughan, B., Pickles, A., Rowe, R., Costello, E. J. y Angold, A. (2000). Developmental trajectories of aggressive and non-aggressive conduct problems. Journal of Quantitative Criminology, 16, 199- 221.
  • Mestre, M. V., Tur, A. M., Samper, P., Nácher, M. J. y Cortés, M. T. (2007). Estilos de crianza en la adolescencia y su relación con el comportamiento prosocial. Revista Latinoamericana de Psicología, 39, 211-225.
  • Musitu, G., García, F. y Gutiérrez. M. (1997). AFA. Autoconcepto. Forma A: Autoconcepto académico, social, emocional y familiar. Madrid: TEA.
  • Peterson, G. W., y Leigh, G. K. (1990). The family and social competence in adolescence. En T.P. Gullotta, G.R. Adams, y R. Montemayor (Eds.), Developing social competence in adolescence. Advances in adolescent development (Vol. 3, pp. 97-139). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Quiroz, N., Villatoro, J., Juárez, F., Gutiérrez, M. L., Amador, N. y Medina-Mora, M. E. (2007). La familia y el maltrato como factores de riesgo de la conducta antisocial. Salud Mental, 30, 4, 47-54.
  • Romero, E., Sobral, J. y Luengo, M. A. (1999). Personalidad y delincuencia. Granada: Grupo Editorial Universitario.
  • Reckless, W. C. (1961). A new theory of delinquency and crime. Federal Probation, 25, 42-46.
  • Rotter, J. B. (1966). Generalized expectancies of internal versus external control of reinforcement. Psychological Monographs, 80 (Whole Hr. 609).
  • Shavelson, J., Hubner, J. J. y Stanton, G. C. (1976). Self-concept: Validation of construct interpretations. Review of Educational Research, 46, 407-442.
  • Siberio, M. A. y García, M. D. (2007). Autopercepción de adaptación y tristeza en la adolescencia: La influencia del género. Anales de Psicología, 23, 81-88.
  • Stouthamer-Loeber, M., Loeber, R., Farrington, D. P., Zhang, Q., van Kammen, W. y Maguin, E. (1993). The double edge of protective and risk factors for delinquency: Interrelations and developmental patterns. Development and Psychopathology, 5, 683-701.
  • Toch, H. (1992). Violent men. An inquiry into the psychology of violence. Washington: American Psychological Association.
  • Valverde, J. (2002). Proceso de inadaptación social. Madrid: Editorial Popular.
  • Werner, E. E. (1986). The concept of risk from a developmental perspective. Advances in Special Education, 5, 1-23.