A estética como factor promotor da aprendizagem

  1. Bezerra Barbosa, Fátima
  2. Pino Juste, Margarita R.
Revista:
Teoría de la educación

ISSN: 1130-3743

Ano de publicación: 2011

Volume: 23

Número: 2

Páxinas: 91-109

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Teoría de la educación

Resumo

The philosophical reflection about art, beauty, good, truth, and their ability to produce pleasure in people comes from Platon in our western culture. Considering that education must be understood as an integral phenomenon, encompassing not only the intellectual dimension but also the sensitive, intuitive and rationing dimensions, and imaginative and creative abilities, «knowing to be» is linked to «know» and «knowing-how». We think the importance of aesthetics as a motivation factor for learning is unquestionable and, through imagination and creativity, innovation in the construction of alternative roads for a more human and pleasant world can be promoted.

Referencias bibliográficas

  • Aguirre, L. (2000) Estereotipo, integración cultural y creatividad, en Hernández Belver, M. e Sánchez Méndez, M. Educación artística y arte infantil. Madrid, Fundamentos.
  • Arnheim, R. (1993) Consideraciones sobre la Educación Artística. Barcelona, Ediciones Paidós Ibérica s. a.
  • Aznar, V. e Pino-Juste, M. R. (2009) Estética y educación para la salud. Estrategias y actividades para el aula. Alambique, 15 (62), 109-117.
  • Balada Monclús, M. e Juanola Terradielles, R. (1987). La educación visual en la escuela. Barcelona, Paidós/«Rosa Sensat».
  • Balada, M. y Juanola, R. (1987) La educación visual en la escuela. Barcelona, Paidós.
  • Barba Téllez, M. N. e García Bargado, M. (2006) Creatividad y apreciación estética en la edad preescolar. Revista Recre@rte, 6 diciembre. Consultado el 3 de marzo de 2011. http://www.iacat.com/Revista/ recrearte06.htm.
  • Beetlestone, F. (2000) Niños creativos, enseñanza imaginativa. Madrid, La Muralla, 2000.
  • Betancourt, J. e Valadez, M. D. (2000) Atmósferas creativas: juega, piensa y crea. México, Editorial Manual Moderno.
  • Bezerra Barbosa, F. M. (2008) Aesthetics and Critical Theory: Suggestions for an Adult Education Pedagogy, en Teaching and Learning, International Association for the Scientific Knowledge. Consultado el 3 de junio de 2011. http://www.iask-web.org/tl08/programme.html.
  • Bezerra Barbosa, F. M. (2011) Da Educação da decepção à educação do optimismo. Recuperar o verdadeiro sentido da educação. Revista de Investigación en Educación, 9, (1), 48-55.
  • Birkhoff, G. D. (1933) Aesthetic Measure. Harvard, University Press.
  • Bravo de Hermelin, M. E. (2007) El patrimonio cultural, reto para la educación estética. I Foro Departamental de Patrimonio, realizado por la Secretaría de Educación para la Cultura de Antioquia -Dirección de Fomento a la Cultura- Universidad Nacional, Facultad de Ciencias Humanas y Económicas. Medellín, septiembre 2007. Consultado el 3 de marzo de 2011 http://www.revistaaleph.com.co/article.php3?id- article=186.
  • Bronstein, V. e Vargas, R. (2001) Niños creativos. Barcelona, Editorial rba Libros.
  • Caranfa, A. (2007) Lessons of Solitude: The Awakenning of Aesthetic Sensibility. Journal of Philosophy of education, 41 (1), 113-127.
  • Collelldemonti Pujadas, E. (2002) Educació i experiència estética. Barcelona, Eumo Editorial.
  • Cresp o Comesaña, J. e Pino-Juste, M. R. (2003) El diseño y estructuración del espacio como factor de las problemáticas de salud en el ámbito comunitario y escolar. Revista Galego-Portuguesa de Psicología e Educación, 8 (10), 126-141.
  • Cresp o Comesaña, J. e Pino-Juste, M. R. (2009) La estética de las edificaciones escolares en la educación infantil en la Comunidad Autónoma de Galicia. Revista de Educación, 349, 485-511.
  • Danner, D. D.; Snowdon, D. A. e Friesen, W. V. (2001) Positive emotions in early life and longevity: Findings from the nun study. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 804-813.
  • De Bono, E. (1986) El pensamiento lateral. Manual de Creatividad. Barcelona, Paidós.
  • Egan, K. (1994) Fantasía e imaginación: su poder en la enseñanza. Madrid, Morata-mec.
  • Egan, K. (1999) La Imaginación en la Enseñanza y el Aprendizaje para los Niños Intermedios en la Escuela. Amorrortu Editores.
  • Fichte, J. G. (1913) El destino del sabio. Madrid, Librería Victoriano Suárez.
  • Fischer, R. M. B. (2002) O dispositivo pedagógico da mídia: modos de educar na (e pela) tv. Educação e Pesquisa, 28 (1), 151-162.
  • Flores, L. (1996) Experiencia estética y expresión creadora en el dialéctico espacio de la educación. Paideia: Revista de filosofía y didáctica filosófica, 17 (34), 9-20.
  • Florida, R. (2002) The Rise of the Creative Class. New York, Editorial Basic Books.
  • Gennari, M. (1997) La Educación estética. Barcelona, Paidós.
  • Gil Marín, F. J. (2007) Pensamiento artístico y estética de la experiencia... repercusiones en la formación artística y cultural. Conferencia magistral número 7. Página web Congreso de formación artística y cultural. Facultad de Artes de la Universidad de Antioquia y la Secretaria de Educación para la Cultura-Dirección de Fomento a la Cultura, unesco.
  • Girod, M. (2007) Connecting art and science: Teaching with sublime. Science and Children, 44 (5), 26-29.
  • Greene, M. (2005) Liberar la Imaginación. Ensayos sobre Educación. Barcelona, Graó.
  • Guilford, J. P. (1991) Creatividad y educación. Barcelona, Paidós.
  • Gutiérrez Pérez, R. (1998) La estética del espacio escolar. Barcelona, Oikos-Tau s. a.
  • Hargraeves, D. J. (1991) Infancia y Educación Artística. Madrid, Morata.
  • Harris, P. (2005) El funcionamiento de la imaginación. México, Fondo de Cultura Económica.
  • Haug, W. F. (1989) Publicidad y consumo. Crítica de la estética de mercancías. México, Fondo de Cultura Económica.
  • Heras, L. (1997) Comprender el espacio educativo. Investigación etnográfica sobre un centro escolar. Málaga, Aljibe.
  • Hernán Errázuriz, L. (2006) Sensibilidad estética: un desafío pendiente en la educación chilena. Chile, Instituto de Estética uc.
  • Herrán Gasc ón, A. de la (2000) Hacia una Creatividad Total. Arte, Individuo y Sociedad, 12, 71-89.
  • Jiménez, J. (1986) Imágenes del hombre. Fundamentos de Estética. Madrid, Tecnos.
  • Lipovetsky, G. (2008) La sociedad de la decepción. Barcelona: Anagrama.
  • Lowenfeld, V. (1972) Desarrollo de la capacidad creadora. Buenos Aires, Kapelusz.
  • Marín, R. e De la Torre, S. (1991) Manual de la Creatividad. Barcelona, Editorial Vicens Vives.
  • Martín, M. (1982) Semiotica dell'imagine e pedagogía. Press Universitaires de France.
  • Maslow, A. (1983) La personalidad creadora. Barcelona, Editorial Kairós.
  • Mitjáns Martínez, A. (1995) Creatividad, Personalidad y Educación. La Habana, Editorial Pueblo y Educación.
  • Moles, A. (1976) Teoría de la información y percepción estética. Madrid, Editorial Jucas.
  • Monreal, C. (2001) Qué es la creatividad. Madrid, Editorial Biblioteca nueva.
  • Morin, E. (1999) Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Paris, unesco.
  • Oriol de Alarcón, N. M. (2001) Estética y creatividad en la educación ante el nuevo milenio, en aa. vv. La educación artística, clave para el desarrollo de la creatividad. Madrid, Ministerio de Educación, Cultura y Deportes. Subdirección General de Información y Publicaciones, 9-24.
  • Oriol de Alarcón, N. M. (2005) Educación estética y artística, en Ruiz Berrio, J. e Vázquez Gómez, G. (coords.) Pedagogía y educación ante el siglo xxi. Madrid, Universidad Complutense de Madrid, 521-548.
  • Pareyson, L. (1997) Els problemes actuals de l'estètica. Valencia, Universidad de Valencia.
  • Pelbart, P. P. (2003) Vida Capital: ensaios de biopolítica. São Paulo, Iluminuras.
  • Perniola, M. (1997) A Estética no Século xx. Lisboa, Editorial Estampa.
  • Piaget, J. (1961) Formación del símbolo en el niño: imitación, juego y sueño. Imagen y representación. México, Fondo de Cultura Económica.
  • Pino Juste, M. e Bezerra Barbosa, F. (2007) Vida con calidad. Estética y salud, en Cid, J. M. e Peres, A. (eds.) Educación social, animación sociocultural y desarrollo comunitario. Vigo, Universidad de Vigo-utad-sips, 813-824.
  • Pirini, P. (2002) Los recorridos de la mirada: del estereotipo a la creatividad. Barcelona, Ediciones Paidós Ibérica s. a.
  • Platón (361-347 a. C.) Las leyes. Traducido por Fernández Galiano, M. (2002). Madrid, Alianza.
  • Popper, F. (1989) Arte, acción y participación. Madrid, Akal.
  • Quintana Cabanas, J. M.a (1993) Pedagogía Estética. Concepción antinómica de la Belleza y del Arte. Madrid, Dykinson.
  • Ray, P. H. y Anderson, S. R. (2000) The Cultural Creatives. New York, Editorial Harmony Books.
  • Read, H. (1996) Educación por el arte. Barcelona, Paidós.
  • Read, H. (2007) El significado del arte. Editorial Losada, s. a.
  • Rogers, C. y Freiberg, J. H. (1996) Libertad y creatividad en la educación. Barcelona, Paidós.
  • Rogers, C. R. (1991) Libertad y creatividad en la educación: en la década de los ochenta. Barcelona, Paidós.
  • Roura-Parella, J. (2002) El plaer estètic i la creació artística. Barcelona, Universitat Ramon Llull.
  • Ruiz Ruiz, J. M. (1994) El espacio escolar. Revista Complutense de Educación, 5 (2), 93-104.
  • Schiller, F. (1920) La educación estética del hombre (trad. García Morente). Madrid, Ed. Calpe.
  • Schiller, F. (1968) La educación estética del hombre. Madrid, Espasa-Calpe.
  • Socher, D. (2007) A Picture Is a Patchwork of Color Laid Out in a Private Space in Which Lie Flat Imitations of Life. Journal of Aesthetic Education, 41 (2), 105-112.
  • Sternberg, R. (1997) La Creatividad en una cultura conformista. Barcelona, Paidós.
  • Suárez, M. (1987) Los castigos y otras estrategias disciplinares vistos a través de los recuerdos escolares. Revista de Educación, 282, 301-311.
  • Touriñán, J. M. y Longueira, S. (2010) La música como ámbito de educación: educación «por» la música y educación «para» la música. Teoría de la Educación, 22 (2), 151-181.
  • Vásquez Rocca, A. (2008). La crítica de arte y la estética contemporánea. Consultado el 5 de marzo de 2011. http://revista.escaner.cl/node/792.
  • Vecina Jiménez, M. L. (2006) Emociones positivas. Papeles del Psicólogo, 27 (1), 9-17.
  • Vera Verján, B. L. (2008) El arte: factor determinante en el proceso educativo. Consultado el 5 de marzo de 2011. http://educar.jalisco.gob. mx/15/15vera.html.
  • Vygotski, L. S. (1982) La imaginación y el arte en la infancia. Madrid, Akal.
  • Wong, E. D. (2007) The Rebirth of Cool: Toward a Science Sublime. The Journal of Aesthetic Education, 41 (2), 67-88.
  • Zanella, A. V. (2007) Educación estética y actividad creativa: herramientas para el desarrollo humano. Univ. Psychol., 6 (3), 483-492.