Teoría y práctica de la acción socioeducativa

  1. Pereira Domínguez, María del Carmen
  2. Solé Blanch, Jordi
  3. Fernández Rodicio, Clara Isabel
Journal:
Teoría de la educación

ISSN: 1130-3743

Year of publication: 2012

Volume: 24

Issue: 2

Pages: 177-195

Type: Article

More publications in: Teoría de la educación

Abstract

The aim of this paper is to present a training proposal to allow the realization of the training of professionals in both social and educational ways. With it we justify the need to link the theoretical, methodological and ethical actual situations occurring in the workplace. The case of study through the movies allows illustrating, this time, concepts related to childhood trauma psychodynamics of abuse and domestic violence and ways to address it. For the development and validation of this proposal, we convened two Expert Focus Groups (efg ) analyzed the movie Precious, which served as case of study. From the most significant ideas that emerged from the discussion, we analyze different aspects related to professional practices and models of social work and education. We conclude that by watching this movie and with the discussion of the coordinate guidelines that arise from their analysis may be useful as supplementary material to the academic training of future professionals into the socio-educational field.

Bibliographic References

  • Abad, M., El abuso sexual. Comentario sobre un caso clínico (2009) Aperturas Psicoanalíticas. Revista Internacional de Psicoanálisis, (1), p. 31
  • Alexander, C., The doctor: A seminal video for cinemaeducation (2002) Family Medicine, 34 (2), pp. 92-94
  • Becker, H., Observatión y estudios de casos sociales (1979) Enciclopedia Internacional de Las Ciencias Sociales, 7, pp. 384-389. , SILLS, D. (dir.) Madrid, Aguilar
  • Bermejo, J., (2005) Narrativa Audiovisual, , Madrid, Piramide
  • Cabrera, J., (2006) Cine: 100 Años de Filosofia. Una Introductión a la Filosofía a Través del Análisis de Películas, , Barcelona, Gedisa
  • Campillo, M., Säez, J., Por una ética situational en Educatión Social (2012) Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 19, pp. 13-36
  • Campo-Redondo, M., Reacciones contratransferenciales en orientadores de la violencia familiar (2008) Revista Artes y Humanidades, 9 (23), pp. 75-98
  • Canimas, J., La ética aplicada a la interventión social (2006) Revista de Servicios Sociales y Politica Social, 73, pp. 135-146
  • Carmona, R., (1991) Cómo Se Comenta un Texto Filmico, , Madrid, Cátedra
  • Carper, J., Integrating patterns of knowing in an undergraduate nursing course (1999) Nurse Educator, 24 (4), pp. 26-30
  • Castejón, J.L., Navas, L., (2009) Aprendizaje, Desarrollo y Disfunciones. Implicaciones para la Ensenanza en la Educatión Secundaria, , Alicante, Editorial Club Universitario
  • Champoux, J., Film as a teaching resource (1998) Journal of Management Inquiry, 8 (2), pp. 240-251
  • Clemente, M., La complejidad de las relaciones teoría-práctica en educatión (2007) Teoría de la Education. Revista Interuniversitaria, 19, pp. 25-46
  • Coll, C., Mauri, T., Onrubia, J., Los entornos virtuales de aprendizaje basados en el análisis de casos y la resolución de problemas (2008) Psicología de la Educatión Virtual, pp. 213-232. , COLL, C. y MONEREO, C. (comps.) Madrid, Editorial Morata
  • Fernandez, C.I., Pereira, C., Cine y Transversales: Precious (2010) Padres y Maestros, 34. , http://www.upcomillas.es/revistas/PadresYMaestros/Revi_Padr_Maes_Revi. aspx, (paginas centrales). Consultado el 20 de junio de 2012
  • Foucault, M., (1992) El Orden del Discurso, , Buenos Aires, Tusquets
  • Gabbard, G., (2001) Psychoanalysis and Film, , London, Kamac
  • García, J., Sáez, J., Educación Social ¿qué formatión para qué profesional? (2011) RES. Revista de Educación Social, 13, pp. 1-14. , http://www.eduso.net/res/pdf/13/esforpro_res_13.pdf, Consultado el 20 de Julio del 2012
  • García Del Dujo, A., Mínguez, R., Los limites de la educación en valores cívicos: cuestiones y propuestas pedagógicas (2011) Educación Xxi. Revista de la Facultad de Educación, 14 (2), pp. 263-284
  • Gibb, B.E., Chelminski, I., Zimmerman, M., Childhood emotional, physical, and sexual abuse, and diagnoses of depressive and anxiety disorders in adult psychiatric outpatients (2007) Depression and Anxiety, 24 (4), pp. 256-263. , DOI 10.1002/da.20238
  • Gil, F., Educación con Teoría. Revisión pedagógica de las relaciones entre la teoría y la practica educativa (2011) Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 23, pp. 19-43
  • Giroux, H.A., (2003) Cine y Entretenimiento. Elementes para Una Crítica Política del Cine, , Barcelona, Paidós
  • Glenn, G., Psychoanalysis and film (2001) International Journal of Psychoanalysis, , London, Key Papers Series
  • Gutiérrez, C., Pereira, C., Valero, L.F., El cine como instrumento de alfabetización emocional (2006) Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 18, pp. 220-260
  • Hudock, A.M., Gallagher, S.A., Using movies to teach family systems concepts (2001) The Family Journal, 9, pp. 116-121
  • (2011) Estudio Sobre Maltrato Infantil en Familia, , INFORME DEL CENTRO REINA SOFÍA Madrid, Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad
  • López, M., Campillo, M., Universidad y profesionales: la formatión y las competencias profesionales (2009) Universitas Tarraconensis, III Época, pp. 131-143
  • Marin, F., Adolescentes y maternidad en el cine: «juno», «precious» y «the Greats» (2011) Comunicar, 36 (18), pp. 115-122. , http//:www.revistacomunicar.com, Consultado el 20 de junio de 2012
  • Mitry, J., (1978) Estética y Psicología del Cine, , Madrid, Siglo xxi, 2 vols
  • Moyano, S., La supervisión: una herramienta para la reflexión educativa (2011) Voces de la Educación Social, pp. 209-218. , MOYANO, S. y PLANELLA, J. (coords.) Barcelona, Editorial uoc
  • Moyano, S., (2012) Acción Educativa y Funciones de Los Educadores Sociales, , Barcelona, Editorial uoc
  • Núñez, V., Entre la tecnociencia y el tecnopoder: el desafío de mantener abierta la pregunta de las condiciones de productión de la Pedagogía Social y sus efectos (2003) Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, 10, pp. 111-122
  • Núñez, V., Núnez, V., El lugar de los modelos (2010) Encrucijadas de la Educación Social: Orientaciones, Modelos y Prácticas, pp. 17-68. , Barcelona, Editorial uoc
  • Pantoja, L., Deontología y código deontológico del Educador Social (2012) Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 19, pp. 65-79
  • Pereira, C., Cine y Education Social (2005) Revista de Educación, 338, pp. 205-228
  • Pereira, C., Cine, cárcel y mujeres. Un ejemplo de creación de conocimiento (2009) Enl@ce. Revista Venezolana de Información, Tecnologíay Conocimiento, 6 (2), pp. 39-55. , http://revistas.luz.edu.ve/index.php/enlace/issue/archive, Consultado el 20 de junio de 2012
  • Pereira, M.C., Valero, L.F., El cine en los estudios de Educación Social como catalizador para la constructión del Espacio Europeo de Educación Superior (2010) Enseñanza & Teaching. Revista Interuniversitaria de Didáctica, 28 (1), pp. 115-138
  • Pérez, M.T., Martin, M.A., Arratia, O., Galisteo, D., (2008) Innovación en Docencia Universitaria ConMoodle. Casos Prácticos, , Alicante, Editorial Club Universitario
  • Pou, J., (2010) El Pediatra y el Maltrato Infantil, , Madrid, Editorial Ergon
  • Romero, C., Pereira, C., El enfoque positivo de la educación: aportaciones al desarrollo humano (2011) Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 23 (2), pp. 69-89
  • Shepard, D.S., Brew, L., Teaching theories of couples counseling: The use of popular movies (2005) Family Journal, 13 (4), pp. 406-415. , DOI 10.1177/1066480705278470
  • Shortiand, M., Screen memories: Toward a history of psychiatry and psychoanalysis in the movies (1987) British Journal for the History Of'Sciencie, 20 (4), pp. 421-452
  • Solé, J., Gómez, M., Gimeno, X., Tres propuestas formativas a través del cine. Sleepers como estudio de caso (2007) Universitas Tarraconensis, pp. 33-59. , III época
  • Stake, R.E., (1995) The Art Of, , Thousand Oaks, Sage
  • Stake, R.E., (1998) Investigación Con Estudios de Caso, , Madrid, Morata
  • Touriñán, J.M., (2010) Artes y Educación. Fundamentos de Pedagogía Mesoaxiológica, , La Coruna, Netbiblo
  • Ubieto, J.R., (2012) La Construcción del Caso en el Trabajo en Red, , Barcelona, Editorial uoc
  • Vargas, J., Ibáñez, E., Grupos focales en la evaluación de materiales didácticos para la educación superior (2008) Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 11 (3). , http://www.iztacala.unam.mx/carreras/psicologia/psiclin/volllnum3/ Vol11No3Art4.pdf, Consultado el 31 de marzo del 2011
  • Winnicott, D., (1965) El Proceso de Maduración en el Niño, , Barcelona, Laia
  • Winnicott, D., (1982) Realidad y Juego, , Barcelona, Gedisa
  • Yin, R.K., (1989) Case Study Research: Design and Methods, , Newbury Park Ca: Sage Publications