La lógica del relato en la era digital. Reflexiones a propósito de Source Code (Duncan Jones, 2011)

  1. Ramahí García, Diana
  2. García Crespo, Oswaldo
Revista:
Archivos de la filmoteca: revista de estudios históricos sobre la imagen

ISSN: 0214-6606

Ano de publicación: 2013

Título do exemplar: Cine e hibridaciones: avatares de la era digital

Número: 72

Páxinas: 119-131

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Archivos de la filmoteca: revista de estudios históricos sobre la imagen

Resumo

The development of cameras and storage systems, the emergence of computer editing and digital visual effects and the proliferation of new showing procedures, seem to have opened, in the early 21st century, a new horizon to the movies. The digital era is born. In this context, cinema is gradually losing the centrality of visual culture. Its images are being mixed with many others, so the combination and mutual influence of contemporary audiovisual languages seems to be easier. This paper aims to contribute to the general definition of filmmaking in the digital era and specifically to the characterization of audiovisual languages combination. For that reason, it is focuses on the detection of discursive influences on the narrative level in a representative film in this regard, Source Code (Duncan Jones, 2011), coming from the proposals of narratology, specifically Gérard Genette’s work, and its adaptation to cinema. Thus, the use of certain devices seems to relate the film to other digital age products like videogames.

Referencias bibliográficas

  • Burch, Noël (1987) El Tragaluz del infinito. Contribución a la genealogía del lenguaje cinematográfico. Madrid: Cátedra.
  • Benavente, Fran (2008) “Cine, ¿arte del presente?” Cahiers du cinéma España, 8, 54.
  • Cuevas, Efrén (2005) “Christopher Nolan visto desde Gérard Genette. Análisis narratológico de Memento”. Zer, 18, 183-189.
  • Cuevas, Efrén (2009) “La narratología audiovisual como método de análisis” [01/06/2013]
  • Gaudreault, André y Jost, François (1995) El relato cinematográfico. Cine y narratología. Barcelona: Paidós.
  • Genette, Gérard (1989) Figuras III. Barcelona: Lumen.
  • Genette, Gérard (1998) Nuevo discurso del relato. Madrid: Cátedra.
  • Gómez Tarín, Francisco Javier (2008). “Saber y mirar. Una propuesta de reformulación de los conceptos de focalización y ocularización en los discursos audiovisuales”. Actas del Congreso Internacional Fundacional AE-IC [01/06/2013]
  • Heredero, Carlos (2008) “El futuro se hace presente”. Cahiers du cinéma España, 8, 5.
  • Neyrat, Cyril (2001) Le cinéma numérique. París: Cahiers du cinéma.
  • Neyrat, Cyril (2008) “Historia portátil del cine digital”. Cahiers du cinéma España, 8, 75-84.
  • Quintana, Àngel (2008) “Hacia una nueva plástica del cine digital”. Cahiers du cinéma España, 8, 85-86.
  • Quintana, Àngel (2011) Después del cine. Imagen y realidad en la era digital. Barcelona: Acantilado.
  • Palacio, Manuel y Zunzunegui, Santos (Coords.)(1995) Historia General del Cine volumen XII. El cine en la era audiovisual. Madrid: Cátedra.
  • Ruiz, Antonio (2005) El cine ¿muerte o transfiguración? La disolución del lenguaje cinematográfico en el universo audiovisual. Sevilla: Comunicación Social.
  • Valles, José (2004) “La utilización de algunas estructuras narrativas clásicas en los modernos juegos electrónicos (a propósito de El mundo nunca es suficiente, de James Bond)” en Muro, Ángel (2004) Artes y nuevas tecnologías Actas del X Congreso de la Asociación Española de semiótica. Logroño: Universidad de La Rioja, Fundación San Millán de la Cogolla, pp. 996-1006.
  • Weinrichter, Antonio (2008) “Digitalismos”. Cahiers du cinéma España, 8, 67.