Análise e caracterización dos plans e modelos formativos no sector acuícola español

  1. Cruz González, María Monserrat
  2. Sánchez Sellero, Francisco Javier
Journal:
Revista galega de economía: Publicación Interdisciplinar da Facultade de Ciencias Económicas e Empresariais

ISSN: 1132-2799

Year of publication: 2013

Volume: 22

Issue: 2

Pages: 99-118

Type: Article

DOI: 10.15304/RGE.22.2.1548 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista galega de economía: Publicación Interdisciplinar da Facultade de Ciencias Económicas e Empresariais

Abstract

The investigation analyzes and characterizes differentially plans and formative models in the Spanish aquacultural companies; it centres on the strategic own decisions of the formation of human re-sources. After the review of the literature there is studied the degree of proactivity/reactivity of the above mentioned formation, the managerial implication, the private expense and the type of demanded know-ledge; the above mentioned analyses try to identify homogeneous or differentiated behaviours by cultures and subsectors, even searching spatial patterns; appearing five hypotheses which contrast and check was realized through the SPSS 19 program. Since result significant differences are identified by subsectors and/or cultures; this way the suppliers and piscicultural producers present a marked proactivity, major par-ticipation and implication in the assumption of expense and differential demanded knowledge with regard to other subsectors and/or cultures.

Bibliographic References

  • ALBERT, C.; GARCÍA-SERRANO, C.; HERNÁNZ, V (2010): "La formación en el trabajo en Europa. Determinantes y rendimiento salarial", Revista internacional del Trabajo, 129 (3), pp. 349-378.
  • ANDRÉS, M.P. (2005): Gestión de la formación en la empresa. Madrid: Pirámide.
  • BECKER, G.S. (1962): "Investment in Human Capital: A Theoretical Analysis", Journal of Political Economy, 70, pp. 9-49.
  • BUENO, E.; MORCILLO, P.; SALMADOR, M.P. (2006): Dirección estratégica: nuevas perspectivas. Madrid: Pirámide.
  • DOMÉNECH, J.; CASADO, J.M. (1998): "Nuevas tendencias en la formación: Goal-Based Learning", Dirección y Progreso, 160, pp. 65-81.
  • EDVINSSON, L.; MALONE, M.S. (2003): El capital intelectual: cómo identificar y calcular el valor de los recursos intangibles de su empresa. Barcelona: Gestión 2000.
  • GONZÁLEZ LAXE, F. (2001): Avances en el desarrollo de la acuicultura marina. A Coruña: Instituto de Estudios Económicos, Fundación Pedro Barrié de la Maza.
  • GONZÁLEZ LAXE, F. (2002): "La acuicultura y el desarrollo económico", Boletín del Instituto Oceanográfico, 18 (1-4), pp. 265-274.
  • LÓPEZ-BARAJAS, E. (2006): "Estrategias para la gestión del conocimiento", en E. López--Barajas [coord.] Estrategias de formación para el siglo XXI: Life Long Learning, pp. 245--264. Barcelona: Ariel.
  • LUQUE, T. (2000): Técnicas de análisis de datos en investigación de mercados. Madrid: Pirámide.
  • MARMOLAR, P. (2000): "El problema de la rentabilidad de las inversiones formativas: nuevos enfoques de evaluación", Capital Humano, 132, pp. 24-30.
  • MARTÍN, G.; GARCÍA, F.E. (2003): "Hacia una visión integradora del capital intelectual de las organizaciones. Concepto y componentes", Boletín Económico de ICE, 2756, pp. 7-17.
  • MAZO, I. (1998): "Cinco disciplinas para la organización inteligente", Capital Humano, 111, pp. 26-30.
  • PINEDA, P. [coord.] (2003): Auditoría de la formación. Análisis de las actividades formativas parala mejora de la realidad empresarial. Barcelona: Gestión 2000.
  • POLANCO, E.; FERNÁNDEZ, J.; RUESGA, S. (2000): La acuicultura: regulación, biología, fomento, nuevas tendencias y estrategia comercial, t. II: Economía y gestión de la acuicultura. Madrid: Fundación Alfonso Martín Escudero.
  • RAMÍREZ, A. (1997): Valoración de la formación. Como rentabilizar los costes de formación. Madrid: Griker.
  • ROBERT, G. (2001): Dirección y gestión de recursos humanos. Madrid: Prentice Hall.
  • RODRÍGUEZ ROMÁN, M. (2006): Gestión de la formación. La importancia de la formación en el ámbito empresarial actual. Vigo: Ideaspropias.
  • ROOS, J.; ROOS, G.; EDVINSSON, L.; DRAGONETTI N.C. (2001): Capital intelectual. Barcelona: Paidós.
  • SANTESMASES, M. (2001): Dyane Versión 2: diseño y análisis de encuestas en investigación social y de mercados. Madrid: Pirámide.
  • VÉRTICE (2008): Dirección de Recursos Humanos. Málaga: Vértice.