Violencia escolarla díada interpersonal profesorado-alumno
- Domínguez Alonso, José
- López Castedo, Antonio
- Pino Juste, Margarita R.
- Alvarez Roales, Enrique
ISSN: 2174-8144, 2254-9625
Year of publication: 2013
Volume: 3
Issue: 2
Pages: 75-86
Type: Article
More publications in: EJIHPE: European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education
Bibliographic References
- Álvarez-García, D., Álvarez, L., Núñez, J.C., González-Pienda, J.A., González-Castro, P. y Rodríguez, C. (2007). Estudio del nivel de violencia escolar en siete centros asturianos de Educación Secundaria. Aula Abierta, 36(1,2), 89-96.
- Álvarez-García, D., Núñez, J.C. y Dobarro, A. (2012). Cuestionario de Violencia Escolar-3 (CUVE3). Manual de Referencia. España: Grupo ALBOR-COHS.
- Álvarez-García, D., Núñez, J.C., Rodríguez, C., Álvarez, L. y Dobarro, A. (2011). Propiedades psicométricas del Cuestionario de Violencia Escolar-Revisado (CUVE-R). Revista de Psicodidáctica, 16(1), 59-83.
- Ararteko-IDEA (2006). Convivencia y conflictos en los centros educativos. Vitoria-Gasteiz: Ararteko.
- Arnaiz, P. y De Haro, R. (2004). Ciudadanía e interculturalidad: claves para la educación del siglo XXI. Educatio, 22, 19-37.
- Astor, R., Pitner, R.O., Benbenishty, R. y Meyer, H.A. (2002). Public concern and focus on school violence. En L.A. Rapp-Paglicci, A.R. Roberts y J.S. Wodarski (Eds.), Handbook of violence. New York: John Wiley y Sons. Inc.
- Aviles, J.M. y Monjas, I. (2005). Estudio de incidencia de la intimidación y el maltrato entre iguales en la educación secundaria obligatoria mediante el cuestionario CIMEI (Avilés, 1999). Anales de Psicología, 21(1), 27-41.
- Carbonero, M.A., Martín-Antón, L.J. y Reoyo, N. (2011). El profesor estratégico como favorecedor del clima de aula. European Journal of Education and Psychology, 4(2), 133-142.
- Castelló, A., Gotzens, C., Badia, M. y Genovard, C. (2010). Beliefs and attitudes regarding classroom management. European Journal of Education and Psychology, 3(1), 117-128).
- Cava, M.J., Musitu, G. y Murgui, S. (2006). Familia y violencia escolar: el rol mediador de la autoestima y la actitud hacia la autoridad institucional. Psicothema, 18(3), 367-373.
- Creswell, J.W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative and mixed approaches (3a Ed.). Thousand Oaks, CA, EE. UU.: Sage.
- Defensor del Pueblo (2007). Violencia escolar: El maltrato entre iguales en la Educación Secundaria Obligatoria 1999-2006. Madrid: Publicaciones de la Oficina del Defensor del Pueblo.
- Díaz-Aguadó, M.J., Martínez, R. y Martín, J. (2008). Estudio Estatal sobre la convivencia escolar en la Educación Secundaria Obligatoria. Avance de resultados.
- Fagan, J. y Wilkinson, D.L. (1998). Social contexts and funtions of adolescents violence. En D.S. Elliott, B.A. Hamburg y K.R. William (Eds.), Violence in American schools. New York: Cambridge University Press.
- Hammer, M.R. (2005). The Intercultural Conflict Style Inventoy: A conceptual framework and measure of intercultural conflict resolution approaches. International Journal of Intercultural Relations, 29, 675-695.
- Hodgson, N. (2011). Dialogue and its conditions: the construction of European citizenship. Policy Futures in Education, 9, 43-56.
- Hughes, J.N., Cavell, T.A. y Willson, V. (2001). Further support for the developmental significance of the quality of the teacher-student realtionship. Journal of School Psychology, 39, 289-301.
- Jackson, L.M. (2011). The psychology of prejudice: From attitudes to social action. Washington, D.C.: American Psychological Association.
- Jones, V. (2006). How do teachers learn to be effective classroom managers? En C.M. Evertson y C.S. Weinstein (Eds.), Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues (pp. 887-907). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
- Marchesi, A. (2007). Enseñar y aprender a convivir. Idea La Mancha-Revista de Educación de Castilla-La Mancha, 4, 40-49.
- Marchesi, A., Martín, E., Pérez, E.M. y Díaz, T. (2006). Convivencia, conflictos y educación en los centros escolares de la Comunidad de Madrid. Madrid: Publicaciones del Defensor del Menor de la Comunidad de Madrid.
- Martín, G., Pulido, R. y Vera, R. (2008). Maltrato entre iguales y exclusión social en la Comunidad de Madrid. Análisis y posibilidades de intervención. Psicología Educativa, 14(2), 103-113.
- Mendoza, B. y Díaz-Aguado, M.J. (2005). La otra cara de la violencia escolar: el maltrato en la interacción profesor-alumno. Comunicación presentada en el Congreso “Ser adolescente, hoy”, organizado por la Fundación de Ayuda contra la Drogadicción, Madrid del 22 al 24 de noviembre de 2005. Tomado de http://www.fad.es/sala_lectura/CSAH_com.pdf.
- Moya, J. y Luengo, F. (2011). Teoría y práctica de las competencias básicas. Barcelona: Graó.
- Muñoz, J.M., Carreras, M.R. y Braza, P. (2004). Aproximación al estudio de las actitudes y estrategias de pensamiento social y su relación con los comportamientos disruptivos en el aula en la educación secundaria. Anales de Psicología, 20(1), 81-91.
- Neuman, W. L. (2009). Social research methods: Quantitative and qualitative methods (7a Ed.). Boston, MA, EE. UU.: Allyn & Bacon.
- Olweus, D. (2005). Bullying en la escuela: datos e intervención. En J. Sanmartin (ed.): Violencia y escuela. Valencia: Centro Reina Sofia para el estudio de la violencia.
- Ortega, R. (2008). 10 ideas clave: disciplina y gestión de la convivencia. Barcelona: Editorial GRAO.
- Ortega, R. (2010). Agresividad injustificada, bullying y violencia escolar. Madrid: Alianza Editorial.
- Pellegrini, A.D., Bartini, M. y Brooks, F. (1999). School bullies, victims, and aggressive victims: factors relating to group affiliation and victimization in early adolescence. Journal of Educational Psychology, 91(2), 216-224.
- Santiago, M. y Corpas, C. (2012). Bases para el desarrollo de buenas prácticas de educación para la convivencia en la diversidad cultural y religiosa. En J.L. Álvarez y M.A. Essomba (Coords.), Dioses en las aulas: Educación y diálogo interreligioso (123-143). Barcelona: Ed. GRAÓ.
- Smith, P.K. y Brain, P. (2000). Bullying in schools: lessons from two decades of research. Aggressive Behavior, 26(1), 1-9.
- Uruñuela, P.M. (2007). Conductas disruptivas en los centros escolares. Idea La Mancha-Revista de Educación de Castilla-La Mancha, 4, 90-93.
- Valle, A., González-Cabanach, R. y Rodríguez, S. (2006). Reflecting on motivation and learning in the new Spanish education act (LOE): talking vs. doing. Papeles del Psicólogo, 27(3), 135-138.
- Woolfolk, A.E. (2006). Psicología Educativa. México: Prentice-Hall Hispanoamericana.