Trainee teachers' habits of healthy physical activity

  1. Pino Juste, Margarita R.
  2. Gutiérrez Sánchez, Agueda
  3. Alvariñas Villaverde, Myriam
Revista:
Journal of Human Sport and Exercise: JHSE

ISSN: 1988-5202

Ano de publicación: 2013

Volume: 8

Número: 2

Páxinas: 458-468

Tipo: Artigo

DOI: 10.4100/JHSE.2012.82.12 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

Outras publicacións en: Journal of Human Sport and Exercise: JHSE

Resumo

Introducción: Este estudio analiza los hábitos de actividad física de un grupo de estudiantes de la Universidad de Vigo (España). Métodos: Se utiliza la escala SRHI (Self-Report Índice Hábitos), que se utilizó por primera vez en España. Se parte de la premisa de que los futuros educadores deben tener buenos hábitos de actividad física si quieren transmitir esta actitud a sus alumnos debido a su importancia para la salud y calidad de vida. Resultados: los hábitos de actividad física están bien establecidos en los futuros profesores de Educación Secundaria de Educación Física, pero no en los futuros Educación infantil y primaria los maestros. Además, hay mayores hábitos de actividad física en los hombres, en los estudiantes que han participado previamente en el deporte en la escuela y en las edades más jóvenes. Las dificultades más comunes para la creación de hábitos de actividad física son la falta de tiempo, las instalaciones deportivas y la compañía para llevar a cabo la actividad. Discusión: En esta sección nuestros resultados, que en líneas generales coinciden con los resultados de otros estudios sobre el mismo tema, se contrastan con los resultados de los otros estudios.

Referencias bibliográficas

  • ALLEN IE, SEAMAN CA. Likert Scales and Data Analyses. Quality Progress. 2007; 40:64-65.
  • BAGOZZI RP, DHOLAKIA UM. Three roles of past experience in goal setting and goal striving. In: Betsch T, Haberstroh S (Eds.), The routines of decision making (pp. 21-38). Mahwah NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2005.
  • BERGER P, LUCKMANN T. La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amarrortu, 1991.
  • BERRY T, NAYLOR PJ, WHARF-HIGGINS J. Stages of change in adolescents: An examination of self-efficacy, decisional balance, and reasons for relapse. The Journal of Adolescent Health: Official Publication of the Society for Adolescent Medicine. 2005; 37(6):452-459.
  • BROYLES SL, MCKENZIE TL, MORGAN CF, NADER PR, SALLIS JF, ZIVE M. Personal, social and environmental correlates of physical activity an a biethnic sample of adolescents. Pediatric Exercise Science. 2003; 15(3):288-301.
  • CARLIN M, SALGUERO A, MÁRQUEZ S, GARCÉS DE LOS FAYOS E. Analysis de reasons for dropout of the sport and the relations with motivational orientations in college students. Cuadernos de Psicología del Deporte. 2009; 9(1):85-99.
  • CASTILLO I, MOLINA-GARCÍA J. Adiposidad corporal y bienestar psicológico: efectos de la actividad física en universitarios de Valencia, España. Revista Panamericana de Salud Pública. 2009; 26(4):334-340.
  • CASTILLO E, GIMÉNEZ FJ. Practice of physical activity of students of the University of Huelva. International Journal of Medicine and Science of Physical Activity and Sport. 2011; 11(41):127-144. Retrieved from http://cdeporte.rediris.es/revista/revista41/artpractica193.htm.
  • CHUNG M, PHILLIPS DA. The relationship between attitude toward physical education and leisure-time exercise in high school students. Physical Education. 2002; 59(3):126-138.
  • DI LEO PF. Health promotion as a subjectivity policy: constitution, limits and potentials. Salud Colectiva. 2009; 5(3):377-389.
  • DOBBINS M, DE CORBY K, ROBESON P, HUSSON H, TIRILIS D. School-based physical activity programs for promoting physical activity and fitness in children and adolescents aged 6-18. Cochrane Database Systematic Reviews. 2009; 21(1). CD007651.
  • EDMUNS J, NTOUMANIS N, DUDA JL. Adherence and well-being in overweight and obese patients referred to an exercise on prescription scheme: A self-determination theory perspective. Psychology of Sport and Exercise. 2007; 8:722-740.
  • FREIRE P. Pedagogía de la autonomía. México: Siglo XXI Editores, 1997.
  • GARCÍA-FERRANDO M, LLOPIS R. Democratic ideals and personal well-being. Survey on sports habits in Spain 2010. (Ideal democrático y bienestar personal. Encuesta sobre hábitos deportivos en España 2010. Madrid: CIS/CSD, 2011.
  • GIMENO J. Investigación e innovación sobre la gestión pedagógica de los equipos de profesores. En: Ezpeleta J, Forlán A. La gestión pedagógica de la escuela. Santiago: UNESCO/OREALC, 1992.
  • GUEDES D, DOS SANTOS C, LOPES C. Stages of changes in behavior and habitual practise of physical activity in college students. (Estágios de mudança de comportamento e prática habitual de atividade física em universitários). Revista Brasileira de Cineantropometria y Desempenho Humano. 2006; 8(4): 5-15.
  • GUTIÉRREZ M, PILSA C, TORRES E. Perfil de la educación física y sus profesores desde el punto de vista de los alumnos. Revista Internacional de Ciencias del Deporte. 2007; 3(8):39-52.
  • GUTIÉRREZ-SÁNCHEZ A, PINO-JUSTE M. Psychometric Validation of the Spanish Version of the Scale Properties Self-Report Habit Index (SRHI) Measuring Physical Exercise Habits. Revista Española de Salud Pública. 2011; 85(4):363-371. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1590/S1135-57272011000400005.
  • HODGES P, BRUSSEAU T, FERRY M, COTHRAN D. Preservice teachers' belief systems toward curricular outcomes for physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2010; 81(2):189-198.
  • JUNIPER KC, OMAN RF, HAMM RM, KERBY DS. The relationships among constructs in the health belief model and the transtheoretical model among african-american college women for physical activity. American Journal of Health Promotion. 2004; 18(5):354-357.
  • KIM SS, MALHOTRA NK, NARASIMHAN S. Two competing perspectives on automatic use: a theoretical and empirical comparison. Information Systems Research. 2005; 16(4):418-432.
  • KIMM SY, GLYNN NW, MCMAHON RP, VOORHEES CC, STRIEGEL-MOORE RH, DANIELS SR. Self-perceived barriers to activity participation among sedentary adolescent girls. Medicine and Science in Sports and Exercise. 2006; 38(3):534-540.
  • Lee AM. Contributions of research on student thinking in physical education. Journal of teaching in physical education. 1997; 16:262-277.
  • LÓPEZ JM, ZAGALAZ ML, GUTIÉRREZ L, ORTEGA M. Perfil personal de los alumnos aspirantes a Maestro especialista en Educación Física, de las cuatro primeras promociones de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Sección Magisterio de la Universidad de Jaén. En Didáctica de la Educación Física: Diseños Curriculares en Primaria. Sevilla: Wanceulem. 1994:217-220.
  • NATIONAL STATISTICAL INSTITUTE. European Health Survey. Preview of results obtained in the second and third quarters of 2009. Provisional Data. (Encuesta Europea de Salud. Avance de resultados del segundo y tercer trimestre de 2009. Datos provisionales), 2009. Retrieved from http://www.ine.es/prensa/np582.pdf.
  • ORGANIC LAW 15/1999 ON THE PROTECTION OF PERSONAL INFORMATION, 1999
  • PAVÓN A, MORENO JA. Differences by age in the analysis of physical activity and sports practise among college students. (Diferencias por edad en el análisis de la práctica físico-deportiva de los universitarios.) Cuadernos de Psicología del Deporte. 2006; 6(1):53-67.
  • PÉREZ D, REQUENA C, ZUBIAUR M. Evolución de motivaciones, actitudes y hábitos de los estudiantes de la Facultad de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte de la Universidad de León. Motricidad. 2005; 14:65-79.
  • RHODES RE, COURNEYA KS. Modelling the theory of planned behaviour and past behaviour. Psychology, Health, and Medicine. 2003; 8:57-69.
  • SORIGUER F, ROJO G, ESTEVA M, RUÍZ DE ADANA MS, CATALÁ M, MERELO J, et al. Actividad Física y factores de riesgo cardiovascular y metabólico en la población general. Medicina Clínica. 2003; 121(15):565-569.
  • ROGERS CR. El Proceso de Convertirse en Persona. México: Editorial Paidós, 1972.
  • UNITED STATES DEPARTMENT OF HEALTH AND HUMAN SERVICES. Physical Activity Guidelines Advisory Comité Report. Washington, DC: Autor, 2008.
  • VAN DER HORST K, PAW M, TWISK JWR, VAN MECHELEN W. A brief review on correlates of physical activity and sedentariness in youth. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2007; 38(8):1241-1250.
  • VERPLANKEN B, AARTS H. Habit, attitude, and planned behaviour: Is habit an empty construct or an interesting case of automaticity? European Review of Social Psychology. 1999; 10:101-134.
  • VERPLANKEN B, MELKEVIK O. Predicting habit: The case of physical exercise. Psychology of Sport and Exercise. 2008; 9(1):15-26.
  • VERPLANKEN B, ORBELL.S. Reflections on past behaviour: A self-report index of habit strength. Journal of Applied Social Psychology. 2003; 33:1313-1330.
  • VERPLANKEN B, MYRBAKK V, RUDI E. The measurement of habit. In: Betsch T, Haberstroh S (Eds.), The routines of decision making. Mahwah NJ: Lawrence Erlbaum Associates. 2005:231-247.
  • WORLD HEALTH ORGANIZATION. Physical activity and health in Europe. Evidence for action. Copenhagen: Autor, 2006.
  • XIANG P, GAO Z, MCBRIDE RE. Student teachers' use of instructional choice in physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2011; 82(3):482-490.
  • YOH T. Motivational attitudes toward participating in physical activity among international students attending colleges in the United State. College Student Journal. 2009; 43:931-936.
  • YOH T, YANG H, GORDON B. Status of participation in physical activity among international students attending colleges and universities in the United States. College Student Journal. 2008; 12:1110-1117.
  • ZAHNER L, PUDER J, ROTH R, SCHMID M, GULDIMANN R, PÜHSE U, KRIEMLER S. A schoolbased physical activity program to improve health and fitness in children aged 6-13 years ("Zinder-Sportstudie KISS"): study design of a randomized controlled trial (ISRCTN15360785). BMC Public Health. 2006; 6(6):147. (E-pub).