El reto tecnológico en la gestión de los procesos productivos cinematográficosel director de postproducción como eje para la implementación de efectos visuales en España (finales de los 90 - mayo del 2012)

  1. García Crespo, Oswaldo
  2. Ramahí García, Diana
Journal:
Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

ISSN: 2172-0150

Year of publication: 2013

Issue: 7

Pages: 43-71

Type: Article

DOI: 10.24310/FOTOCINEMA.2013.V0I7.5926 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

Abstract

This paper deals with Spanish cinematographic industry and it belongs to the field of studies focused on the workflows digitalization configuration and the changes in the professional competences involved. Cinematographic postproduction in Spain is now digital in most of the cases, completing a process which begins at the end of the 90´s. This fact has contributed to the digitalization of the whole production process and the translation of cinematographic image creation from the shooting to the postproduction. In this framework we approach the implications caused by the normalization of digital visual effects as production tool for high and low budget movies. Therefore, visual effects production needs together with ongoing evolution of digital technology require continuous updating for producers and lead us to assess the relevance of the director of postproduction as a key factor for the implementation of new workflows

Bibliographic References

  • Billups, S. (2003). Digital moviemaking. Michigan: Michael Wiese Productions.
  • Bugaj, S. V. (2010). Analysis of a production workflow. En J. Okun, & S. Zwerman (Eds.), The VES handbook of visual effects (pp. 784-794). Burlington: Elsevier.
  • Ciller, C. (2009). La producción en la postproducción. El caso de Alatriste. En J. Marzal, y F. Gómez (Eds.), El productor y la producción en la industria cinematográfica (pp. 411-420). Madrid: Editorial Complutense.
  • De Miguel, R. (2005). La entrevista en profundidad a los emisores y los receptores de los medios. En M. Berganza, & J. A. Ruiz (Eds.), Investigar en comunicación (pp. 251-263). Madrid: Mc Graw Hill.
  • Fernández, F., & Martínez, J. (1994). La dirección de producción para cine y televisión. Barcelona: Paidós.
  • Finance, C., & Zwerman, S. (2010). The visual effects producer. Burlington: Elsevier.
  • Marzal, J. & Gómez, F. (2009). Introducción. En J. Marzal, & F. Gómez (Eds.), El productor y la producción en la industria cinematográfica (pp. 11-17). Madrid: Editorial Complutense.
  • García, R., Constenla, T. & Verdú, D., “Los recortes encienden la alerta roja”, El País, 27/09/2012.
  • Gross, L., & Ward, L. (2004). Digital moviemaking. Belmont: Thomson Wadsworth.
  • Honthaner, E. L. (2010). The Complete Film Production. Burlington: Elsevier.
  • Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales (2011). Boletín informativo: películas, recaudación, espectadores, datos de 2010. Consultado el 12/enero/2012 en: http://www.mcu.es/cine/docs/MC/BIC/2010/Boletin_2010.pdf
  • Iwerks, L. (Productor y Director) (2007). The pixar history. [Video/DVD] USA: Buena Vista Home entertainment, Walt Disney Studio Motion Pictures.
  • Jacoste, J. (1996). El productor cinematográfico. Madrid: Síntesis.
  • Lara, A. (2005). El cine ha muerto, larga vida al cine. Madrid: T & B.
  • Lucas, R. C. (2011). Crafting Digital Cinema: Cinematographers in Contemporary Hollywood. [Universidad de Texas, Austin]. Consultado el 08/diciembre/2011 en: http://repositories.lib.utexas.edu/handle/2152/ETD-UT-2011-084147
  • Manovich, L. (2001). The language of new media. Massachusetts: MIT Press.
  • Novy, D. (2010). Virtual studio technology. En J. Okun, y S. Zwerman (Eds.), The VES handbook of visual effects (pp. 783-784). Burlington, USA: Elsevier.
  • Riambau, E. & Torreiro, C. (2009). Productores en el cine español: una aproximación histórica. En J. Marzal, & F. Gómez (Eds.), El productor y la producción en la industria cinematográfica (pp. 81-94). Madrid: Editorial Complutense.
  • Silverman, L. (2005). The new post production workflow: Today and tomorrow. En Swartz, C. (Ed.) Understanding digital cinema (pp. 1556). Burlington: Elsevier.
  • Smith, T. G. (1986). Industrial light and magic: The art of special effects. Hong Kong: Ballantine Books.
  • Spelthann, V. & Haunschild, A. (2011). Organizational Creativity in Heterarchies: The Case of VFX Production. Creativity and Innovation Management. (20 vol. 2), pp. 100-107.
  • Swartz, C. (2005). Understanding digital cinema. Burlington: Elsevier.
  • Towsend, C. (2010). Digital intermediate. En J. Okun, y S. Zwerman (Eds.), The VES hand book of visual effects (pp. 530532). Burlington: Elsevier.
  • Vidal, M. (2008). Contribución de la animación cinematográfica al desarrollo del trucaje cinematográfico y los efectos especiales en el cine contemporáneo (Tesis doctoral), Universidad Politécnica de Valencia, Valencia. Consultada el 2/febrero/2012 en: http://riunet.upv.es/handle/10251/2182