Representar el movimiento / Presentar lo móvil

  1. Herranz Pascual, Yolanda
  2. Pastor Bravo, Jesús
  3. Barreiro Rodríguez-Moldes, María Covadonga
Revista:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Ano de publicación: 2013

Volume: 25

Número: 3

Páxinas: 459-476

Tipo: Artigo

DOI: 10.5209/REV_ARIS.2013.V25.N3.41081 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Outras publicacións en: Arte, individuo y sociedad

Resumo

This article is proposed as an analysis of artistic works which were interested in including movement representation or pointing to the attainment of kinetic art. Before incorporating the real movement in art works, there have been different attempts to represent it: by poses, instant grasp, or action narrative suggestion, and also by giving form to different movement stages. Thus, in this study we define two possible itineraries: �Representing the Movement� goes through the different approximations to movement representation from the pictorial and photographic practice, and �Presenting the Movable� does the same from the sculpture practice. We will travel through a path that covers the first trials to represent and fix something that moves in order to conquer the movable art itself, where the work becomes process and event, and it is developed, finally, into a time and space expanded action.

Referencias bibliográficas

  • Baal-Teshuva, J., (2008) Calder, , Köln: Taschen
  • Vbragaglia, A.G., Fotodinamismo futurista (1913) Lacerba, (13). , 1 de julio, Florencia
  • Brett, G., El siglo de la cinestesia, en VVAA (2000) Campos de Fuerzas, , Un ensayo sobre lo cinético. Barcelona: MACBA, Museo de Arte Contemporáneo de Barcelona
  • Chipp, H.B., (1995) Teorías del Arte Contemporáneo: Fuentes Artísticas y Opiniones Críticas, , Madrid: Akal
  • De Micheli, M., (1994) Las Vanguardias Artísticas del Siglo XX, , Madrid: Alianza
  • Duchamp, M., Sweenwt, J.J., Eleven europeans in America: Marcel duchamp (1946) Museum of Modern Art Bulletin, 13 (4-5). , Nueva York
  • Gabo, N., Prevsnev, A., (1920) Manifiesto Realista, , Moscú: Imprenta Estatal
  • Klee, P., (1979) Para Una Teoría del Arte Moderno, p. 60. , Buenos Aires: Libros de tierra firme
  • Lucie-Schmith, E., (1995) Movimientos Artísticos Desde 1945, , Barcelona: Destino
  • Marchán Fiz, S., (2001) Del Arte Objetual Al Arte del Concepto (1960-1974): Epílogo Sobre la Sensibilidad Posmoderna, , Madrid: Akal
  • Marey, E.-J., (1899) La Cronophotographie, , París: Guthier-Villars
  • Marey, E.-J., (1891) Revue Générale des Sciences Pures et Apliques, (21). , 15 de noviembre, París
  • Marinetti, F.T., (1929) Primer Manifiesto Futurista, (1-2). , Poesía Roma
  • Mcluhan, M., Parker, H., (1969) Though the Vanishing Point: Space in Poetry and Painting, , Harper&Row, Nueva York
  • Molinuevo, J.L., Entre la tecnoilustración y el tecnoromanticismo (2003) Arte, Cuerpo, Tecnología, , Hernández Sánchez, D. (ed.) Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca
  • Moholy-Nagy, L., Kemeny, A., Sistema de fuerzas dinámico-constructivo, en VVAA (2000) Campos de Fuerzas. Un Ensayo Sobre Lo Cinético, , Barcelona: MACBA, Museo de Arte Contemporáneo de Barcelona
  • Oubiña, D., (2009) Una Juguetería Filosófica. Cine, Cronofotografía y Arte Digital, , Buenos Aires: Manantial
  • Salabert, P., (2009) El Cuerpo Es el Sueño de la Razón y la Inspiración Una Serpiente Enfurecida. Marcellí Antúnez: Cara y Contracara, , Murcia: CENDEAC, Centro de Documentación y Estudios Avanzados de Arte Contemporáneo
  • Suárez, O., La lógica del éxtasis, en VVAA (2007) Lo[s] Cinético[s], , Madrid: MNCARS, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía
  • Virilio, P., (2004) El Arte del Motor. Aceleración y Realidad Virtual, , Buenos Aires: Manantial
  • (1980) Cruz-Díez, , VVAA Caracas: Museo de Arte Contemporáneo de Caracas
  • (1990) El Arte del S. XX, 2. , VVAA (1950-1990). Barcelona: Salvat
  • (1999) El Arte del Siglo XX, , VVAA Madrid: Debate