De la radio interactiva a la radio transmedianuevas perspectivas para los profesionales del medio

  1. García González, Aurora
Journal:
Icono14

ISSN: 1697-8293

Year of publication: 2013

Volume: 11

Issue: 2

Type: Article

DOI: 10.7195/RI14.V11I2.567 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Icono14

Abstract

The main objective of this work is to locate and define the new concepts that form the scientific field of radio communication. The context is characterized by the evolution of technology and its impact in the space and time conceptualization necessary in the medium of radio. The first thing that becomes apparent is that radio concept is changing. The methodology used was the review of sources for locating and defining new concepts from its most consolidated contemporary literature. It is therefore a descriptive analysis, which aims to provide a unified version of new contents in radio communication discipline. The results allow at least provide a better knowledge of the work of radio professionals at a time of significant change for the radio context.

Bibliographic References

  • Balsebre, A. (1999). El lenguaje radiofónico. Madrid: Ediciones Cátedra.
  • Franquet, R., Ribes, X. (2002). La transición digital pendiente de la migración. Àrea Abierta. Nº 4. Madrid: Universidad Complutense. Recuperado de http:// revistas.ucm.es/inf/15788393/articulos/ARAB0202330006A.pdf.
  • Gallego Pérez, I. (2010). Podcasting. Nuevos modelos de distribución para los contenidos sonoros. Barcelona: UOC.
  • García González, A., Román Portas, M. (2008). La función participativa de la radio: Programas de participación y comportamiento de las audiencias en la radio autonómica de Galicia. En VV.AA. Jornalismo e democracia representativa. Oporto: Servicio de Publicaciones de la Universidad Fernando Pessoa.
  • Haye, R. (2011). Sobre o rádio do futuro. En Rádio-Leituras. Ano II, Num 01 Enero-Julio 2011. Universidade Federal de Santa María (Brasil) Disponible en http://radioleituras.wordpress.com. 13 Marzo 2012.
  • Jenkins, H. (2006). Convergence culture: where old and new media collide. Nueva York: NY University Press.
  • López-Escobar, E. (1989). Ciencia de la prensa y estudios sobre la comunicación colectiva, nota preliminar a Mcquail, D. y Windhal, S. Modelos para el estudio de la comunicación colectiva. Pamplona: Eunsa.
  • López Vidales, N., Ortiz Sobrino, M.A., (2011). Radio 3.0. Una nueva radio para una nueva era. La democratización de los contenidos. Madrid: Fragua.
  • Martín Algarra, M. (1993). Sobre la complejidad terminológica de la teoría de la comunicación. En Estudios de periodismo. La Laguna, v. 2, p. 7-26.
  • Meneses, J.P. (2012). Estudos sobre a rádio. Oporto: Mais Editora. Moreno, I. (2003). Narrativa audiovisual publicitaria. Barcelona: Paidós.
  • Ramos, F., García, A., Van Haandel, J. & Piñeiro, Mª T. (2012). Radiomorfose em contexto transmedia. En Campalans, C. Porto Renó, D. y Gosciola, V. Narrativas transmedia. Entre teorías y prácticas. Bogotá: Universidad del Rosario.
  • Rasmussen, T.A., Raudaskoski, P. (2002). Cross Media and (Inter)Active Media Use. A Situated Perspective. Recuperado de http://www.nordicom.gu.se/ common/publ_pdf/81_313-326.pdf (Acceso 30 de enero de 2013).
  • Remírez, F. (2012). Recuperado de http://biblumliteraria.blogspot.com (Acceso en 8 de enero de 1012).
  • Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia. Deusto: Grupo Planeta.
  • Tapia, A., López, N., Medina, E. & Gómez, P. (2006). La memoria del periodismo. Anàlisi 33 (119-133). Recuperado de http://ddd.uab.cat/pub/ analisi/02112175n33p119.pdf