Effect of an intervention program on the reading comprehension processes and strategies in 5th and 6th grade students
- Gayo Álvarez, Elena
- Deaño Deaño, Manuel
- Conde Rodríguez, Ángeles
- Ribeiro, Iolanda
- Cadime, Irene
- Alfonso Gil, Sonia
ISSN: 0214-9915
Any de publicació: 2014
Volum: 26
Número: 4
Pàgines: 464-470
Tipus: Article
Altres publicacions en: Psicothema
Resum
Antecedentes: diferentes investigaciones han evidenciado que el fomento de estrategias cognitivas y metacognitivas puede mejorar la comprensión lectora y su instrucción favorece la utilización adecuada de los procesos de monitoreo y de las estrategias de regulación. El objetivo del estudio es analizar los efectos de la instrucción estratégica y metacognitiva con el programa "Aprender a Comprender" en los procesos y estrategias para la comprensión lectora. Método: la instrucción se llevó a cabo durante seis meses, en el aula, a cargo de dos docentes. Participaron 94 escolares, 49 de 5º grado y 45 de 6º grado. Se utilizó un diseño pretest-intervención-postest-seguimiento con un grupo de comparación por grado. Resultados: los análisis de varianza muestran un impacto de la intervención y su mantenimiento diferencial en cada grado. Los estudiantes del grupo de intervención de 5º grado puntuaron más alto en la prueba de comprensión lectora en postest y en el seguimiento. Los del grupo de intervención de 6º grado puntuaron más alto en la escala de planificación tanto en postest como en el seguimiento. Conclusiones: la instrucción estratégica textual favorece la comprensión lectora y el progresivo desarrollo de la planificación necesaria para su supervisión y regulación, manteniendo sus efectos en el tiempo.
Referències bibliogràfiques
- Alvermann, D., & Earle, J. (2003). Comprehension instruction. In A.P. Sweet & C. Snow (Eds.), Rethinking reading comprehension (pp. 12-30). New York: Guilford Press.
- Biancarosa, G., & Snow, C.E. (2004). Reading next-a vision for action and research in middle and high school literacy: A report from Carnegie Corporation of New York. Washington, DC: Alliance for Excellent Education.
- Braze, D., Tabor, W., Shankweiler, D.P., & Mencl, W.E. (2007). Speaking up for vocabulary: Reading skill differences in young adults. Journal of Learning Disabilities, 40, 226-243.
- Catalá, G., Catalá, M., Molina, E., & Monclús, R. (2010). Avaluació de la comprensió lectora. Proves ACL. Vol. I, Cicle inicial de Primària [Assessment of Reading Comprehension. ACL test. Vol. I, Primary Initial Cycle]. Barcelona: Grao.
- Catts, H.W., Fey, M.E., Zhang, X., & Tomblin, J.B. (1999). Language basis of reading and reading disabilities: Evidence from a longitudinal investigation. Scientific Studies of Reading, 3, 331-361.
- Cohen, J. (1992). A power primer. Psichological Bulletin, 112(1), 155-159.
- Cuetos, F. (2010). Psicología de la lectura [ Psychology of reading]. Madrid: Wolters Kluwer.
- Cutting, L.E., Materek, A., Cole, C.A., Levine, T.M., & Mahone, E.M. (2009). Effects of fluency, oral language, and executive function on reading comprehension performance. Annals of Dyslexia, 59, 34-54.
- Das, J.P., Naglieri, J.A., & Kirby, J.R. (1994). Assessment of cognitive processes. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
- Deaño, M. (2005). Batería Das-Naglieri: sistema de evaluación cognitiva (D.N: CAS) adaptación española [Das-Naglieri Battery: Assessment of cognitive processes]. Ourense, Spain: Gersam.
- Echevarría, M.A. (2006). ¿Enseñar a leer en la Universidad? Una intervención para mejorar la comprensión de textos complejos al comienzo de la Educación Superior [Teaching how to read at university? An intervention to improve the comprehension of complex texts when starting higher education]. Revista de Psicodidáctica, 11(2), 169-188.
- García-Madruga, J.A. (2006). Lectura y conocimiento [Reading and knowledge]. Barcelona: Paidós.
- Haddad, F.A., García, Y.E., Naglieri, J.A., Grimditch, M., McAndrews, A., & Eubanks, J. (2003). Planning facilitation and reading comprehension: Instructional relevance of the Pass Theory. Journal of Psychoeducational Assessment, 21, 282-289.
- Kintsch, W. (1988). The role of knowledge in discourse comprehension: A construction-integration model. Psychological Review, 95, 163-182.
- Leong, C.K., Cheng, S.C., & Das, J.P. (1985). Simultaneous-successive syntheses and planning in Chinese readers. International Journal of Psychology, 20, 19-31.
- Locascio, G., Mahone, E.M., Eason, S.H., & Cutting, L.E. (2010). Executive dysfunction among children with reading comprehension deficits. Journal of Learning Disabilities, 43, 441-454.
- Lundquist, E. (2004). Reading skills of young adults who decode poorly: The nonword deficit revisited. Storrs, CT: University of Connecticut.
- Mahone, E.M., Hagelthorn, K.M., Cutting, L.E., Schuerholz, L.J., Pelletier, S.F., Rawlins, C., …, &Denckla, M.B. (2002). Effects of IQ on executive function measures in children with ADHD. Child Neuropsychology, 8, 52-65.
- Mullis, I.V.S., Martin, M.O., Foy, P., & Drucker, K.T. (2012). PIRLS 2011 International Results in Reading. Chestnut Hill, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College.
- Naglieri, J.A., & Das, J.P. (1997). Cognitive Assessment System. Itasca, Il: Riverside.
- OECD (2013). PISA 2009 results: Learning Trends: Changes in student performance since 2000.
- Palincsar, A.S., & Brown, A.L. (1984). Reciprocal teaching of comprehension-fostering and comprehension-monitoring activities. Cognition and Instruction, 1, 117-175.
- Pearson, P.D., & Fielding, L. (1991). Comprehension instruction. In R. Barr, M.L. Kamil, P. Mosenthal, & P.D. Pearson (Eds.), Handbook of reading research (Vol. 2, pp. 815-860). White Plains, NY: Longman.
- Perfetti, C.A., Marron, M.A., & Foltz, P.W. (1996). Sources of comprehension failure: Theoretical perspectives and case studies. In C. Cornoldi & J.V. Oakhill (Eds.), Reading comprehension difficulties: Processes and remediation (pp. 137-165). Mahwah, NJ: Erlbaum.
- Ransby, M.J., & Swanson, H.L. (2003). Reading comprehension skills of young adults with childhood diagnosis of Dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 36, 538-555.
- Ribeiro, I., Viana, F.L., Cadime, I., Ferreira, A., Leirao, C., & Pereira, L. (2010). Compreensao da leitura. Dos modelos teóricos ao ensino explícito: Un programa de intervención para o 2o ciclo do Ensino Básico [Reading comprehension. From theoretical models to explicit teaching: Program for the 2nd cycle of basic education]. Coimbra, Portugal: Alamedina.
- Sesma, H.W., Mahone, E.M., Levine, T., Eason, S.H., & Cutting, L.E. (2009). The contribution of executive skills to reading comprehension. Child Neuropsychology, 15, 232-246.
- Snow, C.E., & Sweet, A.P. (2003). Reading for comprehension. In A.P. Sweet & C.E. Snow (Eds.), Rethinking reading comprehension (pp. 1-11). New York: Guildford Press.
- Spörer, N., Brunstein, J.C., & Kieschke, U. (2009). Improving students’ reading comprehension skills: Effects of strategy instruction and reciprocal teaching. Learning & Instruction, 19, 272-286.
- Swanson, H.L., & Trahan, M. (1996). Learning disabled and average readers’ working memory and comprehension: Does metacognition play a role? British Journal of Educational Psychology, 66, 333-355.
- Tierney, R.J., & Cunningham, J.W. (1984). Research on teaching comprehension. In P.D. Pearson (Ed.), Handbook of reading research (Vol. 1, pp. 609-655). White Plains, NY: Longman.
- Van Dijk, T., & Kintsch, W. (1983). Strategies of discourse comprehension. New York: Academic Press.
- Yovanoff, P., Duesbery, L., Alonzo, J., & Tindal, G. (2005). Gradelevel invariance of a theoretical causal structure predicting reading comprehension with vocabulary and oral reading fluency. Educational Measurement: Issues and Practice, 24, 4-12.