Influencia del género en los estilos y estrategias de aprendizaje en estudiantes de fisioterapia

  1. Cuña Carrera, Iria da
  2. Soto González, Mercedes
  3. Lantarón Caeiro, Eva María
  4. Labajos Manzanares, María Teresa
Journal:
Revista de estilos de aprendizaje = Journal of Learning Styles

ISSN: 2332-8533 1988-8996

Year of publication: 2014

Volume: 7

Issue: 14

Pages: 150-178

Type: Article

More publications in: Revista de estilos de aprendizaje = Journal of Learning Styles

Abstract

Actually promotes learning based on the students. The set of processes involved in learning, recently shown the importance of evaluating the different styles and the strategic capaci ty of the students at the time to learn. The object for this work is to discover the relationship that exists between the gender of the students and their styles and strategies of learning. A transversal descriptive study was done whit the students of Deg ree of Physiotherapy of Pontevedra faculty along the academic course 2010 - 2011. To determine learning styles was used Honey - Alonso Learning Styles Questionnaire (CHAEA), and learning strategies have been assessed using the Cognitive Learning and Study Stra tegies Questionnaire (CECAE) and Control study Strategies Questionnaire (ECE). The method of data collection was the survey on paper. In relationship to learning styles we have found that men students develop more the pragmatic style in relation to girls, however, they use significantly more learning strategies that men. The results of this investigation agree with previous studies, determinig that there gender affects learning. There are therefore differences in styles and strategies used, which arise a po ssible subject for futures researches.

Bibliographic References

  • Aguilera, P. E. y Ortiz, E. (2009). Las investigaciones sobre los estilos de aprendizaje y sus modelos explicativos. Revista Estilos de Aprendizaje, 4 (4), 1-10.
  • Alonso, C. (1992). Análisis y Diagnóstico de los Estilos de Aprendizaje en Estudiantes Universitarios. (Tomo II.). Madrid: Colección Tesis Doctorales: Editorial de la Universidad Complutense.
  • Alonso, C., Gallego, D., & Honey, P. (2002). Los estilos de aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora. Bilbao: Ediciones Mensajero.
  • Amir, R., Jelas, Z.M. (2010). Teaching and Learning Styles in Higher Education Institutions: Do They Match? Procedia Social and Behavioral Sciences, 7C, 680-84.
  • Bandura, A. (1986). Social Foundations of though and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
  • Bayrak, B.K., Altun, S. (2009) “Is there any difference between learning styles of student science teachers inrelation to both their grade and gender?” Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 765–70.
  • Beall, A., & Sternberg, R. (1993). The psychology of gender. New York: The Guilford Press.
  • Bouffard, T., Boisvert, J., Vezeau, C., & Laurache, C. (1995). The impact of goal orientation on self-regularion and performance among college students. British Journal of Educational Psychology, 65, 317-29.
  • Camarero Suárez, F., Martín del Buey, F., & Herrero Diez, J. (2000). Estilos y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios. Psicothema, 12(4), 615-22.
  • Cano García, F. (2000). Diferencias de género en estrategias y estilos de aprendizaje. Psicothema, 12(3), 360-67.
  • Cárdenas Marrero, B. (2006). Hacia el desarrollo de la habilidad de la expresión escrita y sus implicaciones didácticas en el proceso de adquisición del idioma español como segunda lengua. (Tesis doctoral). Granada: Universidad de Granda.
  • Cuadrado, I., Monroy, F. A. y Montaño, A. (2011). Características propias de los estilos de aprendizaje de los estudiantes de maestros de Educación Infantil. INFAD. 1 (3), 217-226.
  • De Moya, M.V., Hernández, J.A., Hernández, J.R. y Cózar, R. (2009). Un estilo de aprendizaje, una actividad. Diseño de un plan de trabajo para cada estilo. Revista de Estilos de Aprendizaje, 4 (4), 140-152.
  • De Moya, M.V., Hernández, J.A., Hernández, J.R. y Cózar, R. (2011). Análisis de los estilos de aprendizaje y las TIC en la formación personal del alumnado universitario a través del cuestionario REATIC. Revista de Investigación Educativa, 29 (1), 137-156.
  • Felder, R., & Silverman, L. (1988). Learning and Teaching Styles in Engineering Education. Engr Education, 78(7), 674-681.
  • García Cué, J., J. Santizo Rincón y Alonso García C. (2009) Instrumentos de medición de Estilos de Aprendizaje. Revista Estilos de Aprendizaje, 4 (4), 1-23.
  • García Herreno, M.M. (2012). Diferencias en el uso de Estrategias en el Aprendizaje de la lengua Extranjera según el género. Docencia e Investigación Año XXXVII, 22, 61-80.
  • George, D., & Mallery, P. (1995). SSPS/PC + Step by: A Simple Guide and reference. Belmont: Wadsworth Publishing Company.
  • Hernández, P., & García García, L. (1995). Cuestionario de Estrategias de Control en el Estudio (ECE). Departamento de Psicología, Evolutiva y Psicobiología. Universidad de La Laguna.
  • Herrmann, N. (1991). The Creative Brain. The Journal of Creative Behavior, 25(4), 275-295.
  • Kolb, D. (1976). Learning Styles Inventory: Technical manual. Boston: Mc Ber and Company.
  • López Aguado, M. (2011a). Estilos de aprendizaje. Diferencias por género, curso y titulación. Revista Estilos de Aprendizaje, 7(7), 109-134.
  • López Aguado, M. (2011b). Estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios. Diferencias por género, curso y titulación. TESI, 12(2), 203-33.
  • Martín del Buey, F., & Camarero Suárez, F. (2001). Diferencias de género en los procesos de aprendizaje en universitarios. Psicothema, 13(4), 598-604.
  • Martín, E., García García, L., Torbay, A., & Rodríguez Blanco, T. (2008). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8(3), 401-412.
  • Moreno Morales, N. (2011). Análisis de las estrategias cognitivas del aprendizaje, de autorregulación del estudio y del rendimiento académico en estudiantes universitarios de ciencias de la salud. Tesis doctoral. Málaga: Universidad de Málaga.
  • Navaridas, F. (2002). La evaluación del aprendizaje y su influencia en el comportamiento estratégico del estudiante universitario. Contextos educativos, 5, (141-156).
  • Pintrich, P., Roeser, R., & De Groot, E. (1994). Classroom and individual differences in early adolescents motivation and self-regulated learning. Journal of Early Adolescence, 14(2), 139-161.
  • Pokay, P., & Blumenfeld, P. (1990). Predicting achievement early and late in the semester: the role of motivation and use of learning strategies. Journal of Educational Psychology, 82(1), 41-50.
  • Roces, C., Tourón, J., & González, M. (1994). Validación preliminar del CEAM II (Cuestionario de Estrategias e Aprendizaje y Motivación II). Psicológica, 16(3), 347-366.
  • Román, J., & Gallego, S. (1994). ACRA. Escalas de estrategias de aprendizaje. Madrid: TEA.
  • Rossi Casé, L., Neer, R., Lopetegui, M., & Doñá, S. (2010). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico según el género en estudiantes universitarios. Revista de Psicología, (11), 199-212.
  • Shuell, T. (1993). Toward and integrated theory of teaching and learning. Educational Psychology, 28, 291-311.
  • Suárez Riveiro, J., Anaya Nieto, D., & Gómez Veiga, I. (2004). Diferencias diagnósticas en función del género respecto a la utilización de estrategias autorreguladores en estudiantes universitarios. Revista de Investigación Educativa, 22(1), 245-258.
  • Troiano, H., Breitman, M., & Gete-Alonso, C. (2004). Estilos de aprendizaje que predominan entre los estudiantes universitarios. Revista de Enseñanza Universitaria, (23), 63-82.
  • Valle, A., González Cabanach, R., Rodríguez Martínez, S., Núñez, J., & González-Pienda, J. (2006). Metas academicas, estrategias cognitivas y estragias de autorregulación del estudio. Psicothema, 18(2), 165-170.
  • Valle, A., Rodríguez, S., Cabanach, R. G., Núñez, J., González-Pienda, J., & Rosário, P. (2009). Diferencias en rendimiento académico según los niveles de las estrategias cognitivas y de las estrategias de autorregulación. SUMMA Psicológica UST, 6(2), 31-42.
  • Vermeer, H., Boakaerts, M., & Seegers, G. (2000). Motivational and gender differences: sixth-grade students ´mathematical problem-solving behavior. Journal of Educational Psychology, 92(2), 308-315.
  • Vygotsky, L. (1978). Mind in Society. Cambridge: Harvard University Press.
  • Weinstein, C. (1987). LASSI User´s manual. Clearwater, F
  • L: H&H and Publishing Company.
  • Weinstein, C., & Mayer, R. (1986). The teaching of learning strategies. En M.C. (Ed.), Handbook of research on teaching. New York: McMillan.
  • Welch, S., & Comer, J. (1988). Quantitative methods for public administration: Techniques and applications. Chicago: Dorsey Press.
  • Wolters, C. (1998). Self-regulated learning and college students´regulation of motivation. Journal of Educational Psychology, 90(2), 224-235.
  • Young, T., (2010) How valid and useful is the notion of learning style? A multicultural investigation. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 427–433.