Exposición infantil a anuncios en webs de juegos de Brasil y de España

  1. Daniel Marti Pellón 1
  2. Pâmela Saunders Uchôa-Craveiro 2
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

  2. 2 Universidade Federal do Ceará
    info

    Universidade Federal do Ceará

    Fortaleza, Brasil

    ROR https://ror.org/03srtnf24

Revista:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Ano de publicación: 2015

Título do exemplar: La comunicación en un mundo que envejece

Número: 45

Páxinas: 169-177

Tipo: Artigo

DOI: 10.3916/C45-2015-18 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Resumo

The online space is rich in playful experiences and can provide many pleasures and lessons to their younger users. However, it is true that children cannot always handle the advertising noise and other adverse effects resulting from excessive or inappropriate use of technology and particularly the game pages. This article aims to confirm the advertising pressure that affects children in Brazil and Spain when playing on Internet game pages. Measuring advertising pressure in online games by the theoretical and methodological framework for content analysis applied to the game pages visited by a group of Brazilian and Spanish children 9 to 11 years. This research showed that online games are occupied by a considerable amount of publicity, which repeatedly blocks access and disrupts key moments of young players with unwanted or not interesting messages. Like in television programming we must put more attention on quality and the amount of ads in online playing. So if there is a concern with the commercial content of children's programming on television similar reasons demand prompt and adequate attention to those games pages. Abusive ads damage advertiser’s reputation, affects gaming experiences and disturb the playtime. Game managers, advertisers, educators and families may use children opinions that are actually successful.

Referencias bibliográficas

  • Ariès, P. (1981). História social da criança e da família. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan.
  • Bardin, L. (2004). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.
  • Baudrillard, J. (1998). A sociedade de consumo. Rio de Janeiro: Elfos.
  • Bauman, Z. (2007). Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Rio de Janeiro: Zahar.
  • Campi, M. (2012). A vez dos «advergames» na Internet. Exame.com. (http://goo.gl/2VXgrg) (30-05-2013).
  • Carniello, M., & Assis, F. (2009). Formatos da publicidade digital: evolução histórica e aprimoramento tecnológico. 7º Encontro Nacional da ALCAR. Associação Brasileira de Pesquisadores de História da Mídia. (http://goo.gl/7WgyFQ) (25-07-2013).
  • Entertainment Software Association (2014). In-game Advertising. Press Release, Website Newsroom, 2014. (http://goo.gl/gLwKZL) (24-12-2014).
  • Eu Kids Online (2011). Riesgos y seguridad en Internet: los menores españoles en el contexto europeo. Universidad del País Vasco, Bilbao. (http://goo.gl/m6FOAe) (02-02-2013).
  • García-Ruiz, R., Ramírez, A., & Rodríguez-Rosell, M. (2014). Educación en alfabetización mediática para una nueva ciudadanía prosumidora. Comunicar, 43, 15-23. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C43-2014-01
  • González, C., & Francés, M.T. (2009). Advergaming aplicado a las estrategias comunicativas dirigidas al target infantil. Actas del Congreso Brand Trends. Valencia: CEU Universidad Cardenal Herrera.
  • Infoadex (2013). Estudio Infoadex de la inversión publicitaria en España en 2013. (http://goo.gl/x5iC9P) (30-05-2013).
  • Kaiser Family Foundation (2010). Generation M²: Media in the Lives of 8 to 18 Year Olds. (http://goo.gl/Kapm0j) (30-06-2012).
  • Martí, J., Currás, R., & Sánchez, I. (2012). Nuevas fórmulas publicitarias: los «advergames» como herramienta de las comunicaciones de marketing. Cuadernos de Gestión, 12(2), 43-58. DOI: http://dx.doi.org/10.5295/cdg.100236jm
  • Martí, J. (2010). Marketing y Videojuegos: Product Placement, In-game Advertising y Advergaming. Madrid: Esic.
  • Martínez, E., Nicolás, M.A., & Salas, Á. (2013). La representación de género en las campañas de publicidad de juguetes en Navidades (2009-12). Comunicar, 41, 187-194. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C41-2013-18
  • Méndiz, A. (2010). Advergaming: concepto, tipología, estrategias y evolución histórica. Icono 14-15, 37-58. DOI: http://dx.doi.org/10.7195/ri14.v8i1.279
  • Meyrowitz, J. (1995). Mediating Communication: What Happens? In J. Downing, A. Mohammadi & Sreberney-Mohammadi (Eds), Questioning the Media: A Critical Introduction. (pp. 39-53). Thousand Oaks: Sage.
  • Muros, B., Aragón, Y. & Bustos, A. (2013). La ocupación del tiempo libre de jóvenes en el uso de videojuegos y redes. Comunicar, 40, 31-39. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C40-2013-02-03
  • Nordeste, R.M. (2009). Publicidade online das empresas: estratégias actuais. Dissertação de Mestrado. Universidade de Aveiro, Departamento de Comunicação e Artes. (http://goo.gl/xqSLmW) (20-07-2013).
  • Pérez-Salgado, D., Rivera, J.A., & Ortiz, L. (2010). Publicidad de alimentos en la programación de la televisión mexicana: ¿los niños están más expuestos? Salud Pública, 52(2). (http://goo.gl/MNW8tt) (19-01-2015).
  • Pérez-Tornero, J.M. (2010). Trends and Models of Media Literacy in Europe: Between Digital Competence and Critical Understanding. Anàlisi, 40, 85-100. DOI: http://dx.doi.org/10.7238/a.v0i40.1146
  • Piñuel, J.L. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Estudios de Sociolingüística, 3(1), 1-42. (http://goo.gl/gEAxjX) (05-05-2012).
  • Postman, N. (1982). The Disappearance of Childhood. London: Vintage Books.
  • Postman, N. (1984). El fin de la educación. Una nueva definición de la escuela. Barcelona: Octaedro.
  • Puro Marketing (2011). Los «advergames», una tendencia al alza del marketing móvil para 2012. (http://goo.gl/J8qcQ) (30-05-2013).
  • Sebastião, S. (2011). Formatos da publicidade digital: sistematização e desambiguação. Comunicação e Sociedade, 19, 13-24. (http://goo.gl/q55XXD) (20-11-2012).
  • Silverstone, R., & Haddon, L. (1996). Design and the Domestication of Information and Communication Technologies. Technical Change and Everyday Life. In R. Silverstone, & R. Mansell (Eds.), Communication by Design: The Politics of Information and Communication Technologies. Oxford: Oxford University Press.
  • Te’eni-Harari, T., Lehman-Wilzig, S., & Lampert, S. (2009). The Importance of Product Involvement for Predicting Advertising Effectiveness among Young People. International Journal of Advertising, 28(2), 203-229. DOI: http://dx.doi.org/10.2501/S0265048709200540
  • TIC kids Online BrasiL 2012 (2013). Pesquisa sobre o uso da Internet por crianças e adolescentes no Brasil. (http://goo.gl/lFAYX) (20-10-2013).
  • Uchoa-Craveiro, P.S. & Araujo, J.R. (2013). Publicidad y juegos digitales en el cotidiano de niños españoles y brasileños: un análisis de la recepción infantil. Estudios del Mensaje Periodístico, 19, 501-509. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.42136