Concepciones alternativas sobre Astronomía de profesorado español en formación

  1. María-Mercedes Varela-Losada
  2. Uxío Pérez-Rodríguez
  3. María Álvarez-Lires
  4. Azucena Arias-Correa
Aldizkaria:
Ciencia & Educação

ISSN: 1980-850X

Argitalpen urtea: 2015

Alea: 21

Zenbakia: 4

Orrialdeak: 799-816

Mota: Artikulua

DOI: 10.1590/1516-731320150040002 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Ciencia & Educação

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

The process of teaching and learning astronomy is often fraught with difficulties. The most frequently reported is the ability to generate alternative conceptions, as shown by numerous investigations in different contexts. The objective of this study is to approach the most common alternative conceptions of pre-service teachers, and also to check whether the Spanish alternative conceptions are the same as in other contexts. The results show that these students also held a number of alternative conceptions about basic astronomy and that these are similar to those found in other countries.

Erreferentzia bibliografikoak

  • ATWOOD, V. A., ATWOOD, R. K.. (1995). Preservice elementary teachers' conceptions of what causes night and day. School Science and Mathematics. Hoboken. 95. 290-4
  • ATWOOD, R. K., ATWOOD, V. A.. (1996). Preservice elementary teachers' conceptions of the causes of seasons. Journal of Research in Science Teaching. Hoboken. 33. 553-63
  • BISARD, W.. (1994). Assessing selected physical science and earth science misconceptions of middle school through university preservice teachers. Journal of College Science Teaching. Arlington. 24. 38-42
  • BRETONES, P., COMPIANI, M.. (2011). Conceptual evolution of teachers about the daily motion of the celestial sphere. Ciência & Educação. Bauru. 17. 735-55
  • CAMINO, N.. (1995). Ideas previas y cambio conceptual en astronomía: un estudio con maestros de primaria sobre el día y la noche, las estaciones y las fases de la luna. Enseñanza de las Ciencias. Barcelona. 13. 81-96
  • DAI, M. F., CAPIE, W.. (1990). Misconceptions about the Moon held by preservice teachers in Taiwan. Proceedings.... NARST. Atlanta. ANNUAL MEETING OF THE NATIONAL ASSOCIATION FOR RESEARCH IN SCIENCE TEACHING. Atlanta. 1990.
  • FERNÁNDEZ, M. T., PEÑA, S. H.. (2007). Concepciones de maestros de primaria sobre el día y la noche y las estaciones del año. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. México. 37. 189-220
  • GANGUI, A., IGLESIAS, C., QUINTEROS, C.. (2010). Indagación llevada a cabo con docentes de primaria en formación sobre temas básicos de astronomía. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias. Vigo. 9. 467-86
  • GARCÍA, S., MONDELO, M., MARTÍNEZ, C.. (1996). La astronomía en la formación de profesores. Alambique: didáctica de las ciencias experimentales. Barcelona. 121-7
  • HOPE, J., TOWNSEND, M.. (1983). Student teachers' understanding of science concept. Research in Science Education. Dordrecht. 13. 177-84
  • IACHEL, G., LANGHI, R., SCALVI, R. M. F.. (2008). Concepções alternativas de alunos do ensino médio sobre o fenômeno de formação das fases da lua. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia. São Carlos. 25-37
  • IVOWI, U., OLUDOTUN, J.. (1987). Proceedings of the Second International Seminar Misconceptions and Educational Strategies in Science and Mathematics. Cornell University. Ithaca.
  • IZQUIERDO, M.. (2001). Constructivismo versus socioconstructivismo. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra. Madrid. 9. 239-42
  • KIKAS, E.. (2004). Teachers' conceptions and misconceptions concerning three natural phenomena. Journal of Research in Science Teaching. Hoboken. 41. 432-48
  • KRINER, A.. (2004). Las fases de la luna: ¿Cómo y cuándo enseñarlas?. Ciência & Educação. Bauru. 10. 111-20
  • LANCIANO, N.. (1989). Ver y hablar como Tolomeo y pensar como Copérnico. Enseñanza de las Ciencias. Barcelona. 7. 173-82
  • LANGHI, R.. (2011). Educação em astronomia: da revisão bibliográfica sobre concepções alternativas à necessidade de uma ação nacional. Caderno Brasileiro de Ensino de Física. Florianópolis. 28. 373-99
  • LANGHI, R., NARDI, R.. (2007). Ensino de astronomia: erros conceituais mais comuns presentes em livros didáticos de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física. Florianópolis. 24. 87-111
  • LANGHI, R.. (2010). Formação de professores e seus saberes disciplinares em astronomia essencial nos anos iniciais do ensino fundamental. Ensaio: pesquisa em educação em ciências. Belo Horizonte. 12. 205-24
  • LIGHTMAN, A., SADLER, P. M.. (1993). Teacher predictions versus actual student gains. Physics Teacher. Melville. 31. 162-7
  • MANUEL, J.. (1995). ¿Por qué hay veranos e inviernos?: representaciones de estudiantes (12-18) y de futuros maestros sobre algunos aspectos del modelo sol-tierra. Enseñanza de las Ciencias. Barcelona. 13. 227-36
  • MARTÍNEZ, J. M., MARTÍNEZ, B.. (2005). Preservice elementary teachers' conceptions of the Sun-Earth model: a proposal of a teaching-learning sequence. Astronomy Education Review. Tucson. 4. 121-6
  • MONEREO, C.. (2009). Las bases psicoeducativas del proyecto PISA como guía para el cambio en las concepciones y prácticas del profesorado de secundaria. Infancia y Aprendizaje. Abingdon. 32. 421-47
  • NAVARRETE, A.. (1998). Una experiência de aprendizaje sobre los movimientos relativos del sistema "sol/tierra/luna" en el contexto de la formación inicial de maestros. Investigación en la Escuela. Sevilla. 5-20
  • NAVARRETE, A.. (2004). Obstáculos y dificultades en la evolución de las estructuras conceptuales y epistemológicas de los futuros maestros: un estudio de casos sobre el fenómeno de las estaciones. Departamento de Didáctica, Universidad de Cádiz. Cádiz.
  • PARKER, J., HEYWOOD, D.. (1998). The Earth and beyond: developing primary teachers' understanding of basic astronomical events. International Journal of Science Education. Abingdon. 20. 503-20
  • PÉREZ, U., ALVAREZ, M., SERRALLÉ, F.. (2009). Los errores de los libros de texto de primer curso de ESO sobre la evolución histórica del conocimiento del universo. Enseñanza de las Ciencias. Barcelona. 27. 109-20
  • PUJOL, R. M.. (2003). Didáctica de las ciencias en la educación primaria. Síntesis. Madrid.
  • RUTHERFORD, L.. (2004). Exploring alternative conceptions of teachers and informal educators about selected astronomy concepts. University of Cincinnati. Cincinnati.
  • SANMARTÍ, N.. (2003). Didáctica de las ciencias en la educación secundaria. Síntesis. Madrid.
  • SCHOON, K. J.. (1988). Misconceptions in earth and space sciences: a cross-age study. Loyola University. Chicago.
  • SCHOON, K. J.. (1995). The origin and extent of alternative conceptions in the earth and space sciences: a survey of pre-service elementary teachers. Journal of Elementary Science Education. Macomb. 7. 27-46
  • TRUMPER, R.. (2001). A cross-college age study of science and nonscience students' conceptions of basic astronomy concepts in preservice training for high school teachers. Journal of Science Education and Technology. Dordrecht. 10. 189-95
  • TRUMPER, R.. (2003). The need for change in elementary school teacher training: a cross-college age study of future teachers' conceptions of basic astronomy concepts. Teaching and Teacher Education. Oxford, UK. 19. 309-23
  • TRUMPER, R.. (2000). University students' conceptions of basic astronomy concepts. Physics Education. Bristol. 35. 9-15
  • TRUNDLE, K. C., ATWOOD, R., CHRISTOPHER, J. E.. (2002). Preservice elementary teachers' conceptions of Moon phases before and after instruction. Journal of Research in Science Teaching. Hoboken. 39. 633-58
  • VARELA, M.. (2013). Evolución de las concepciones sobre astronomía de profesorado en formación tras una intervención educativa con actividades de simulación. Enseñanza de las Ciencias. Barcelona. 31. 3612-7
  • VEGA, A.. (2001). Tenerife tiene seguro de sol (y de luna): representaciones del profesorado de primaria acerca del día y la noche. Enseñanza de las Ciencias. Barcelona. 19. 31-44
  • VEGA, A.. (2002). Sol y luna, una pareja precopernicana: estudio del día y la noche en educación infantil. Universidad de la Laguna. Tenerife.
  • ZEILIK, M., SCHAU, C., MATTERN, N.. (1998). Misconceptions and their change in university-level astronomy courses. The Physics Teacher. Melville. 36. 104-7