Metodologías y evaluación en los títulos de gradoestudio de caso de la materia teoría y práctica de las relaciones públicas

  1. Míguez González, María Isabel 1
  1. 1 Facultad de Ciencias Sociales y de la Comunicación. Universidad de Vigo. Pontevedra (España)
Revista:
Vivat Academia

ISSN: 1575-2844

Ano de publicación: 2011

Número: 117

Páxinas: 901-918

Tipo: Artigo

DOI: 10.15178/VA.2011.117E.901-918 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Vivat Academia

Resumo

This case study describes the teaching methodologies and evaluation procedures of the subject Theory and practice of public relations, in the degree of Advertising and public relations of the University of Vigo, whit the aim of proposing ways to improve it. With this objective we have developed an analysis and evaluation of the two editions of the subject, based on direct observation, content analysis of teaching guides, academic results and teacher’s evaluations surveys answered by the students. The analysis shows that the structure of the subject allows the combination of different methodologies. These procedures, joined to a diversified evaluation system, have led to positive academic outcomes and to a high level of student satisfaction, although at the expense of a high dedication by the teacher. Thus, we propose modifications of the exercises and the evaluation system to facilitate the teacher's work without harming the chances of acquiring skills by students.

Referencias bibliográficas

  • De Miguel Díaz, M. (2006). Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias. Orientaciones para el profesorado universitario ante el Espacio Europeo de la Educación Superior. Madrid: Alianza Editorial.
  • Michavila, F. & Zamorano, S. (2007). Reflexiones sobre los cambios metodológicos anunciados en la educación superior en España. Educación y futuro, 16: 31-46.
  • Recuperado el 25 de septiembre de 2011, de
  • http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2296442
  • Morán, P. (2008). El método de evaluación en el Espacio Europeo de la Educación Superior. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 1(3): 72-76.
  • Palomares Ruiz, A. (2011). El modelo docente universitario y el uso de nuevas metodologías en la enseñanza, aprendizaje y evaluación. Revista de Educación, 355:591-604.
  • VV.AA. (1999). El espacio europeo de la enseñanza superior. Declaración conjunta de los ministros europeos de educación reunidos en Bolonia el 19 de junio de 1999. Recuperado el
  • de junio de 2011, de
  • www.aneca.es/var/media/319432/rrii_declaracion_bolonia.pdf.
  • VV.AA. (2009). The Bologna Process 2020. The European Higher Education Area in the new decade. Communiqué of the Conference of European Ministers Responsible for Higher
  • Education. Recuperado el 20 de junio de 2011, de
  • www.aneca.es/var/media/319456/rrii_declaracion_lovaina_eng.pdf
  • Wilcox, D. L., Cameron, G. T. & XIFRA, J. (2006). Relaciones Públicas: estrategias y tácticas. Madrid: Pearson.
  • Xifra, J. & Lalueza, F. (2009). Casos prácticos de relaciones públicas corporativas. Madrid:Pearson: