Implementación de un programa de gimnasia acrobática en educación secundaria para la mejora del autoconcepto

  1. Xoana Reguera López de la Osa 1
  2. Águeda Gutiérrez-Sánchez 2
  1. 1 Escuela Universitaria San Pablo CEU, España
  2. 2 Universidad de Vigo, España
Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2015

Issue: 27

Pages: 114-117

Type: Article

DOI: 10.47197/RETOS.V0I27.34359 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

We present an educational proposal to work prosocial behaviors such as leadership, joviality, social sensitivity, respect and self-control through the variables that are related in a direct way with the acrobatic gymnastics (effort, communication, cooperation, emotional expression and creativity). In order to improve relationships in classrooms and schools, to prepare young people for inclusion in social life active and participatory and accountable manner. A case study was conducted to 36 participants in Compulsory Secondary Education (ESO) aged between 14 and 17. To check the validity of the program self-concept levels were measured through the Self-Concept Questionnaire Form 5 (AF5). The results of the test pre-test and post-test were analyzed using the Student’s t test where significant differences were found. We conclude that the acrobatic gymnastics selfimprovement levels in subjects with physical and/or emotional problems since the learner, to feel part of the activity you’re doing, having to organize and cooperate with peers, feel proud and enriched bodily and emotionally.

Bibliographic References

  • Aciego de Mendoza, R., Domínguez, R., & Hernández, P. (2003). Evaluación de la mejora en valores de realización personal y social en adolescentes que han participado en un programa de intervención. Psicothema, 15(4), 589-594. Recuperado de: http:// www.psicothema.com/pdf/1112.pdf
  • Alemán, C. F., & Serrano, C. G. (2001). La danza como elemento educativo en el adolescente. Apunts: Educación física y deportes, (66), 31-37. Recuperado de: http://www.revista-apunts.com/es/ hemeroteca?article=563
  • Antequera, J.J. (2007). Programación de Aula en el área de Educación Física: Proyecto de trabajo para una clase de 3º de Educación Secundaria Obligatoria (ESO). Curso 2006-2007. Instituto de Educación Secundaria Arabuleila de Cúllar Vega, Granada, Andalucía. Efdeportes, Revista Digital. Buenos Aires, 12, 107. Recuperado de: http:// www.efdeportes.com/efd107/programacion-de-aula-en-el-area-deeducacion-fisica-para-educacion-secundaria-obligatoria.htm
  • Baena, A. (2006). El diseño de la programación de aula en el área de Educación Física. Efdeportes, Revista Digital. Buenos Aires, 12, 107. Recuperado de: http://www.efdeportes.com/efd97/ef.htm
  • Cándido, J. (2012). La conducta prosocial y el autoconcepto de estudiantes españoles de Educación Secundaria Obligatoria. Revista de Psicodidáctica, 17(1), 135-157.
  • Cava, M.J., & Musitu, G. (2003). Dificultades de integración social en el aula: relación con la autoestima y propuestas de intervención. Informació Psicológica, 83, 60-68. Recuperado de: http:// www.uv.es/lisis/mjesus/nformpsicolog.pdf
  • De la Fuente. J, Peralta, F., & Sánchez, M.D. (2006). Valores sociopersonales y problemas de convivencia en la Educación Secundaria. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 4 (2), 171-200. Recuperado de: http://www.investigacionpsicopedagogica.org/revista/new/ContadorArticulo.php?118
  • Decreto 133/07, Curriculum de Educación Secundaria Obligatoria (2007). En Diario Oficial de Galicia nº 136, 13 de julio. Consellería de Educación e Ordenación Universitaria. Xunta de Galicia.
  • Esnaola, I. (2011). Propiedades psicométricas del cuestionario Autoconcepto AF5. Anales de psicología, 27(1), 109-117. Recuperado de: http://revistas.um.es/analesps/article/view/113531
  • García, F., & Musitu, G. (1999). Cuestionario Autoconcepto Forma 5 (AF5). Publicaciones de Psicología Aplicada, 265. TEA ediciones, S.A. Madrid.
  • Ley Orgánica de Educación (2006). En Boletín Oficial del Estado nº 106, 4 mayo. Jefatura del Estado.
  • Malo, S., Bataller, S., Casas, F., Gras, M.E., & González. M. (2011). Análisis psicométrico de la escala multidimensional de autoconcepto AF5 en una muestra de adolescentes y adultos de Cataluña. Psicothema, 24(4), 871-878. Recuperado de: http:// www.psicothema.com/psicothema.asp?id=3969
  • Trujillo, F. (2008). El Acrosport en el aula de secundaria. Efdeportes. Revista Digital. Buenos Aires, 13, 126. Recuperado de: http:// www.efdeportes.com/efd126/el-acrosport-en-el-aula-desecundaria.htm
  • Urquijo, S. (2002). Auto-concepto y desempeño académico en adolescentes. Relaciones con sexo, edad e institución. Psico-USF, 2(7), 211-218. Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/pusf/v7n2/ v7n2a10
  • Velázquez, C. (2010). Aprendizaje cooperativo en educación física. Barcelona: Inde.
  • Vernetta, M., LópezBedoya, J., & Panadero, F. (1996). El Acrosport en la Escuela. Barcelona: Inde.