Educando Queerel educador/a social como agente de subversión de género en la escuela

  1. Carrera Fernández, María Victoria
Revista:
Revista Iberoamericana de Educación

ISSN: 1681-5653 1022-6508

Ano de publicación: 2013

Volume: 61

Número: 2

Tipo: Artigo

DOI: 10.35362/RIE6121257 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista Iberoamericana de Educación

Resumo

This paper presents in relief the practices of otherness which occur in the school environment, analysing the particular case of bullying from the perspective of gender. Also it emphasises the role of the social educator as a subversive agent promoting a transgressive pedagogy which allows the educational community to transcend the injustice of inequality in order to avail itself of the value of the difference. This transgressive pedagogy, furthered by the social educator, is based on two important concepts: Critical Pedagogy, which provides a new interpretation of social reality, making visible the “others”, the oppressed, to those who have a voice; and Queer Theory which offers an interesting theoretical account able to comprehend sexual identity beyond its traditional essentials which ascribes to biology not only the difference but also the inequality; and making this frustrate any attempt to convert the oppression to liberation. Both, Critical Pedagogy and Queer Theory, utopianly combined, must be understood in terms of possible reality.

Referencias bibliográficas

  • ASOCIACIÓN ESTATAL DE EDUCACIÓN SOCIAL (2004). El educador y la educadora social en el Estado español: una concreción de su trabajo en centros escolares. Disponible en http://www.eduso.net/archivos/ESCE.doc
  • BURGOS, E. (2008). Qué cuenta como una vida. La pregunta por la libertad en Judith Butler. Madrid: Mínimo Tránsito/A. Machado Libros.
  • BUTLER, J. (1990). Gender trouble: feminism and the subversion of identity. London and New York: Routledge.
  • BUTLER, J. (1991). Continent Foundations: Feminism and the Question of Postmodernism. En J. Butler y J. Scott (Eds.), Femninist Tehorize the Political (pp. 3-21). Nueva York: Routledge.
  • BUTLER, J. (1993). Bodies that Matter: On the Discursive Limits of “Sex”. London and New York: Routledge.
  • BUTLER, J. (1997a). The Psychic Life of Power. Theories in Subjection. Stanaford: Standford University Press.
  • BUTLER, J. (1997b). Excitable Speech. A Politics of the Performative. London and New York: Routledge.
  • CARRERA, M.V, LAMEIRAS, M. y CID, X.M, (2011, mayo). Del status quo al status queer. Una pedagogía transgresora para la prevención del bullying en el aula. Comunicación presentada al Congreso Internacional “A solidao nos limiares da pessoa e da solidariedade: entre os laços e as fracturas sociais”/III Congreso da SOFELP. Porto, Portugal.
  • CARRERA, MV. (2010). Maltrato entre iguales en educación secundaria obligatoria: prácticas de género y control heterenormativo. Tesis doctoral no publicada. Ourense: Universidad de Vigo.
  • CARRERA, M.V., LAMEIRAS, M. & DEPALMA, R. (2011). Toward a more comprehensive understanding of bullying in school settings. Educational Psychology Review. 23 (4), 479-499.
  • CARRERA, M.V., LAMEIRAS, M. y RODRÍGUEZ, Y. (2011). Participación en situaciones de maltrato entre iguales, conformidad de género y heterosexismo en adolescentes de secundaria españoles. En J.M. Román, M.A. Carbonero y J.D. Maldivieso (Coords.). Educación, aprendizaje y desarrollo en una sociedad multicultural (pp.3783-96). Madrid: Asociación de Psicología y Educación.
  • COLLINS, K., MCALEAVY, G. & ADAMSON, G. (2004). Bullying in schools: A northern Ireland study. Educational Research, 46(1), 55-71.
  • DEPALMA, R. & ATKINSON, E. (2006) The sound of silence: talking about sexual orientation and schooling. Sex Education, 6(4), 333-349.
  • DÍAZ-AGUADO, M.J., MARTÍNEZ, R. y MARTÍN, G. (2004). La violencia entre iguales en la escuela y en el ocio. Estudios comparativos e instrumentos de evaluación. Madrid: Instituto de la Juventud.
  • DUNCAN, N. (2004). It's important to be nice, but if's nicer to be important: girls, popularity and sexual competition. Sex Education, 4(2), 137-152.
  • EPSTEIN, D., O'FLYNN, S. & TELDFORD, D. (2003). Silenced sexualities in schools and Universities. Stoke-on-Trent: Trenthan Books.
  • ESCARBAJAL, A. (2004). La educación intercultural en un mundo convulso. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 11, 301-317,
  • FOUCAULT, M. (1978). Historia de la Sexualidad. Vol.1. La voluntad de saber. Madrid: Siglo XXI. (Versión original, 1976).
  • FREIRE, P. 11967). Educaçao como prática da liberdade. Río de Janeiro: Paz e Terra.
  • FREIRE, P. (1970). Pedagogía do oprimido. Río de Janeiro: Paz e Terra.
  • FREIRE, P. (2001). Pedagogía de la indignación. Barcelona: Ariel.
  • GALÁN, D. (2008). Los Educadores Sociales en los centros de Educación Secundaria de Extremadura. Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social, 15, 51-71.
  • GIMENO, J. (2005). La educación que aún es posible. Ensayos a cerca de la cultura para la educación. Madrid: Morata.
  • GINI, G. « POZZOLI, T. (2006). The role of masculinity in children's bullying. Sex Roles, 54, 585-588.
  • GIROUX, H. (1996). Educación postmoderna y generación juvenil. Nueva sociedad, 146, 148-167,
  • ILLICH, I. (1974). En América Latina ¿para qué sirve la Escuela? Buenos Aires: Búsqueda.
  • KEDDIE, A. (2009). Some of tose girls can be real drama queens: issues of gender, sexual harassment and schooling. Sex Education, 9(1), 1-16.
  • KRISTEVA, J. (1982). The Powers of Horror: An Essay on Abjection. New York: Columbia University Prees.
  • KUMASHIRO, K. (2002). Troubling Education: Queer Activism and Antioppressive Pedagogy. New York: Routledge Falmer.
  • LAHELMA, E. (2002). Gendered conflicts in secondary school: fun or enactment of power? Gender and Education, 113), 295-306.
  • LAROCHETTE, A.C. (2009). The Influences of Race, Immigrant Status, and School Climate on the Incidence of Bullying in Canadian Children and Adolescents. Tesis doctoral no publicada. Queen's University. Kingston, Ontario, Canada.
  • LAURENTIS, T. (1987). Technologies of Gender: essays in theory, film, and fiction. Bloomignton: Indiana University Press.
  • MARTINO, W. & PALLOTTA-CHIAROLLI, M. (2003). So what's a boy? Addressing issues of masculinity and schooling. Buckingham: Open University Press.
  • MERINO, J.V. (2007). Educación Intercultural. Análisis, Estrategias y Programas de Intervención. Santiago de Chile: Arrayán.
  • MEYER, E.J. (2008). Gendered harassment in secondary schools: understanding teachers' (non) interventions. Gender and Education, 20(6), 555-570.
  • OLWEUS, D. (2010). Understanding and Researcher bullying: same critical issues. En S.R. Jimerson, S. Swearer y D.L. Espelage (Eds.), Handbook of bullying in schools: An international perspective (pp. 9-34). New York: Routledge.
  • ORTE, C. (2008). La corresponsabilidad educativa y social en el acoso e intimidación escolar. El rol del educador social. Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social, 15, 30-43.
  • ORTEGA, J. (2005). La educación a lo largo de la vida: la educación social, la educación escolar, la educación continua... todas son educaciones formales”. Revista de Educación 333, 167-175.
  • PARCERISA, A. (2008). Educación Social en y con la institución escolar. Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social, 15, 15-27.
  • PÉREZ, G. (2003): Pedagogía social-educación social. Construcción científica e intervención práctica. Madrid: Narcea.
  • PESKIN, M.F., TORTOLERO, S.R. & MARKHAM, C.M. (2006). Bullying and victimization among Black and Hispanic adolescents. Adolescence, 41, 467-484.
  • PETRUS, A. (1996). L'educació social al llindar del segle XXI”. Temps d'Educació, 15, 13-37.
  • PETRUS, A. (2000). Nuevos ámbitos en educación social. En M. Romans, A. Petrus y J. Trilla (Coords.) De profesión educador/a social pp. 63-47). Barcelona: Paidós.
  • PETRUS, R. (2004). Educación Social y Educación Escolar. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 11, 87-110.
  • REIMER, E. (1973). La escuela ha muerto. Barcelona: Barral
  • RENOLD, E. (2005). Girls, boys and junior sexualities: exploring children's gender and sexual relations in the primary school. London: Routledge.
  • RINGROSE, J. RENOLD, R. (2009). Normative cruelties and gender deviants: the performative effects of bully discourses for girls and boys in school. British Educational Research Journal, 4, 1-24.
  • ROFES, E. (2005). A radical Rethinking of Sexuality and Schooling. Status Quo or Status Queer? Oxford: Rowman and Littlefield Publishers.
  • SANMARTÍN, J. (2004). La violencia y sus claves (4ª Ed.). Barcelona: Ariel
  • SMITH, P.K. (2004). Bullying: Recent Developments. Child and Adolescent Mental Health, 9 (3), 98-103.
  • STOUDT, B.G. (2006). “You're either in or you're out”. School violence, peer discipline and the (re)production of hegemonic masculinity. Men and Masculinities, 8(3), 273-287.
  • TORRES, J. (1991). El currículum oculto. Madrid. Morata.
  • YONEMAYA, S. & NAITO, A. (2003). Problems with the paradigm: the school as a factor in understanding bullying (with special reference to Japan). British Journal of Sociology of Education, 24(3), 314-330,
  • YOUNG, R. & SWEETING, H. (2004). Adolescent bullying, relationships, psychological well-being and gender-atypical behaviour: A gender diagnostic approach. Sex Roles, 5017), 525-537.