La lactancia en la antigua Greciaentre el mito y la historia

  1. Reboreda Morillo, Susana
Revista:
Dilemata

ISSN: 1989-7022

Ano de publicación: 2017

Título do exemplar: Mamar: mythos y lógos sobre lactancia humana

Número: 25

Páxinas: 23-35

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Dilemata

Resumo

The main function of women in ancient Greece was to be wives and mothers. In fact, marriage was the essential step to bring to the world legitimate citizens, an essential element to perpetuate the socio-political system. After childbirth, which implied a high risk for the life of both the mother and her offspring, breastfeeding was the second link that fostered affection and respect in the maternal-filial relationship. Based on the premise that in societies of antiquity religion is inseparable from the personal and public life of individuals, it is intended to show how breastfeeding is made visible in the divine world.

Referencias bibliográficas

  • Bayet, Jean (1926) : Herclé. Etude critique des principauxmonuments relatifs à l’Hercule Étrusque. Paris: E. de Boccard.
  • Bodiou, Lydie (2011) : “Les singulières conversions du lait maternel à l'époque classique. Approche médicale et biologique”, La femme, la parenté, le politique.  Pallas, vol. 85, pp. 141 -151 .  
  • Bonfante, Larissa (1997): “Nursing Mothers in Classical Art”, Koloski-Ostrow, Ann Olga, Lyons, Claire (dir.) : Naked Truths: Women, Sexuality and Gender in Classical Art and Archaeology. London, New York: Routledge, pp. 174-196.
  • Brillante, Carlo (1992)   : “La paideia di Eracle”, Héraclès  : d’une rive à l’autre de la Mediterranée. Bruxelles: Bilan et perspectives, pp. 1 98-225.
  • Bruit Zaidman, Louise (2013), “Démeter-mére et les figures de la maternité”, Métis. Anthropologie des mondes grecs anciens, vol. 11, pp. 93-108.
  • Dalmon, Sebastian (2015): “Les Nymphes entre la maternité et courotrophie dans les Hymnes Homériques”, Cahiers ‘Mondes Anciennes’ [On line] vol. 6, consultado el 6 de agosto de 2015. URL: https://mondesanciens.revues.org/1471
  • Damet, Aurélie (2011) : “Le sein et le couteau. L’ambiguïté de l’amour maternel dans l’Athènes classique, Clio. Femmes, Genre, Histoire, vol. 34. URL: http://clio.revues.org/1 021 6. [doi: 10.4000/clio.10216] .
  • Dasen, Veronique (2003): “Les amulettes d’enfants dans le monde gréco-romain”, Latomus, vol. 62/2, pp. 275-289. URL: http://www.jstor.org/stable/4154248. Consultado el 08/02/2016.
  • Demand, Nancy (2004): Birth, Death andMotherhood in Classical Greece. London: The Johns Hopkins Baltimore University Press.
  • Demont, Paul (1978): “Remarques sur le sens de dcgef”, Revue des Études Grecques, vol. 91 , 434-435, julliet-december, pp. 358-384. [On line] 6, consultado el 1 0 de febrero de 201 6. URL: http://www.persee.fr/doc/reg_0035-2039_1 978_num_91 _434_4200.
  • Dillon, Matthew (2002): Girls and Women in classical Greek Religion. London-New York: Roudtledge.
  • Ducate-Paarmant, Sandrine (2005): “Images de la grossesse en Grèce ancienne. Réflexions sur les modes de penséees et de comportementes à l’egarard du corps enceint, Opuscula Atheniensa, vol. 30, pp. 35-53.
  • Ernoult, Nathalie (2009): “Maternité et rôle maternel dans les cités idéales de Platon”, Cid López, Rosa (dir.) : Madres ymaternidades. Construcciones culturales en la AntigüedadClásica, Oviedo: KRK, pp. 94-112.
  • Eurípides, Las Fenicias 1 521 -1 525. Traducción de Juan Miguel Labiano. Cátedra: Madrid, 2000.
  • Eurípides, LasTroyanas 759. Traducción de Juan Miguel Labiano. Cátedra: Madrid, 2004.
  • Gherchanoc, Florence; Bonnard, Jean-Baptiste (2013): “Mères et maternité en Grèce ancienne. Quelques éléments historiographiques et pistes de réflexion”, Métis. Anthropologie des mondes grecs anciens, vol.11 , 2013, p. 7-27.
  • Gherchanoc, Florence: (2012), L’oikos en fête. Célébrations familiales et sociabilité en Grèce ancienne. Paris: Publications de la Sorbonne.
  • Homero, Ilíada XXII, 82-85. Traducción de Cristóbal Rodríguez Alonso. Akal Clásica: Madrid, 1 986.
  • Iriarte Goñi, Ana (2009): “Morir en el parto o el kalós thánatos en la Grecia Arcaica y Clásica”, Marco Simón, Francisco, Pina Polo, Francisco y Remesal Rodríguez, José (eds.) : “Formae Mortis”, el tránsito de la vida a lamuerte en las sociedades antiguas. Barcelona: Universitat de Barcelona, pp. 13-24.
  • King, Helen (1998): Hippocrates’Woman. Reading the Female Body in Ancient Greek. London y New York: Roudtledge.
  • Lissarrague, François (2001): “Una mirada ateniense”, Duby, Georges y Perrot, Michele: Historia de las mujeres. 1. La Antigüedad. Madrid: Taurus, pp. 207-266.
  • Loraux, Nicole (2004): Las experiencias de Tiresias. Lo masculino y lo femenino en elmundo griego. Barcelona: El Acantilado.
  • Loraux, Nicole (2001): ¿Qué es una diosa?, Duby, Georges y Perrot, Michael: Historia de las Mujeres, vol. 1 . La Antigüedad, Madrid: Taurus, p. 47-87.
  • Míguez Barciela, Aida (2017): “Los pechos de Hécuba”, Reboreda Morillo, Susana (dir.) : Visiones sobre la lactancia en la Antigüedad. Permanencias, cambios y rupturas, Dialogues d’Historie Ancienne, supp.19 (en prensa).
  • Minervini, Giulio (1854): Il mito di Ercole che succhia il latte di Giunone, “Ercole Poppante”. Napoli: Memoria Leta Alla reae Accademis Erclanse.
  • Molas Font, Maria Dolors (2017): “Senos que alimentan la vida y acompañan en la muerte. Cuerpo y feminidad en la Grecia antigua”, Reboreda Morillo, Susana (dir.) : Visiones sobre la lactancia en la Antigüedad. Permanencias, cambios yrupturas, Dialoguesd’Historie Ancienne, supp.19 (en prensa).
  • Molinos Tejada, María Teresa (2005): “Madres y nodrizas en la Antigüedad”, Pedregal Rodríguez, Amparo y González González, Marta (ed.) : Venus sin espejo. Imágenes de la Antigüedad clásica y el cristianismo primitivo. Oviedo: KRK, pp. 57-79.
  • Papaikonomou, Irini-Despina (2013): “La jeune fillemorte en couches. Un cas de maternité précoce, souhaitée ou avortée, dàprès les témoignages des sépultures, Métis. Anthropologie des mondes grecs anciens, vol. 11 , pp.109-144.
  • Pedrucci, Giulia (2017a): “Motherhood, Breastfeeding and Adoption: The case of Hera suckling Herakles”, Johnston, Patricia; Matrocinque, Attilio; Takács, László (eds.) : Hera and Juno: The Functions of the Goddesses in Prehistoric and Historic Greece and Rome, Symposium Classicum Peregrinum, June 16-19, 2015, Budapest (Hungary). Acta Antiqua: Budapest (en prensa).
  • Pedrucci, Giulia (2017b): “Allaitements “transgressifs” dans l’antiquité gréco-romaine”, Reboreda Morillo, Susana (dir.) : Visiones sobre la lactancia en la Antigüedad. Permanencias, cambios y rupturas, Dialogues d’Historie Ancienne, supp.19 (en prensa).
  • Pedrucci, Giulia (2013a): L’allattamento nella Grecia diépoca arcaica e classica. Roma: Sciencia e Lettere.
  • Pedrucci, Giulia (2013b): “Sangue mestruale e latte materno: riflessioni e nuove proposte. Intorno all’allattamento nella Grecia antica”, Gesnerus, vol 70/2, pp. 260-291 .
  • Pirenne-Delforge, Vinciane (2010): “Nourricières d’inmortalité: Déméter, Héra et autres déesses en pays grec”, PaedagogicaHistórica, vol. 46, pp. 685-697.
  • Pedrucci, Giulia (2005): “La maternité des déesses grecques et les déesses-mères: entre mythe, rite et fantasme”, Clio. Histoire, femmes et societés vol. 21 . URL: http://clio.revues.org/index1452.html, consultado el 11 de marzo de 2009.
  • Platón, La República V, 460b-c. Traducción de Conrado Eggers Lan. Editorial Gredos: Madrid, 1988.
  • Reboreda Morillo, Susana (2017a): “La violencia divina. Hera y Heracles: ¿maternidad frustrada?”, Gonzales, Antonio, (dir) : Actas del XXXVIII Coloquio del GIREA. Praxis e Ideologías de la Violencia. Para una anatomía de las sociedades patriarcales esclavistas desde la Antigüedad. Homenaje a Amparo Pedregal. Besançon: Presses Universitaires France-Comté (en prensa).
  • Reboreda Morillo, Susana (2017b): “Allaitement divin; le cas d´Héra et d´Héraclès”, Reboreda Morillo, Susana (dir.) : Visiones sobre la lactancia en la Antigüedad. Permanencias, cambios y rupturas, Dialogues d’Historie Ancienne, supp.19 (en prensa).
  • Reboreda Morillo, Susana (2017c): “Dialogar con las divinidades en femenino. Espacios y ritos relacionados con la maternidad en la Antigüedad griega”, Martínez López, Cándida y Ubric Rabaneda, Purificación: Cartografía de género en las ciudades antiguas. Memoria y poder de las mujeres. Granada: Universidad de Granada (en prensa).
  • Reboreda Morillo, Susana (2013): “Contextos masculinos supervisados por divinidades femeninas”, Domínguez Arranz, Almudena (ed.) : Política y Género en la propaganda en la Antigüedad. Gijón: Trea, pp. 145-166.
  • Reboreda Morillo, Susana (2010), “El papel educativo de la mujer en la antigua Grecia. Su importancia en el mantenimiento de las poleis”, Saldvie. Estudiosde prehistoria yarqueología, vol. 10, pp. 159-176.
  • Renard, M. (1964) : “Hercule allaité par Junon”, Latomus, vol. 70, pp. 611-618.
  • Rudhardt, Jean (1990): “De la maternité chez les déesses grecques”, Revue de l’Historie des religions, vol. 207/4, pp. 367-388.
  • Salman-Mitchell, Patricia (2012): “Tenderness or Taboo. Images of breats-feeding mothers in Greek and Latin Literature”, Hackworth Peterson, Lauren; Salzman-Mitchell, Patricia: Mothering andMotherhood in AncientGreece andRome. Austin: University of Texas Press, pp. 141-164.
  • Sicilia, Diodoro de, IV 39, 2. Biblioteca Histórica. Libros IV-VIII. Traducción de J.J. Torres Esbarrancnh. Editorial Gredos: Madrid, 2004
  • Tognazzi, Giada (2008): “La concezione biologica della donna nel Corpus Hippocraticum: dalla teoría alla terapia”, Genre & Histoire, vol. 2, [on line] ULR: https://genrehistoire.revues.org/331. Consultado el 11 de abril de 2017.
  • Vilatte, Silvie (1991): “La nourrice grecque: une question d’historie sociale et religieuse”, L’Antiqueté Classique, vol. 60, pp. 5-28.