Una aproximación a las actitudes hacia la diversidad sexual en la infanciael juego de la casa de colores

  1. Alvarez, Nuria 1
  2. Carrera-Fernández, María Victoria 1
  3. Cid-Fernández, Xosé Manuel 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2017

Issue Title: XIV Congreso Psicopedagogía. Área 5: FAMILIA, ESCUELA Y COMUNIDAD

Issue: 5

Pages: 326-329

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2017.0.05.2829 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Abstract

The aim of this study is to analyze attitudes towards sexual diversity in girls and boys of 6th grade in Early Childhood Education. The research was carried out in a CEIP of Galicia with a total of 24 students. A qualitative study was carried out, putting into practice a game that consisted of reading and viewing the story - "The house of colors” - where different families were presented – including homoparental families- and an individual interview was conducted. In general, children deny the existence of homoparentality. Likewise, their answers and choices are in the line of social rejection towards homosexual families.

Bibliographic References

  • Butler, J. (1990). Gender trouble: feminism and the subversion of identity. London and New York: Routledge.
  • Butler, J. (1993). Bodies that Matter: On the Discursive Limits of “Sex”. London and New York: Routledge.
  • Carrera, M.V. (2013). Educando Queer: el educador/a social como agente de subversión de género en la escuela. Revista Iberoamericana de Educación, 61, 2-12.
  • Carrera, M.V., Rodríguez, Y., Lameiras, M., Vallejo, P. y Alonso, P. (2013). Actitudes hacia la diversidad sexual en estudiantes de secundaria españoles. Revista Iberoamericana de Salud y Ciudadanía, 2, 110-128.
  • Lameiras, M., Carrera, M.V. y Rodríguez, Y. (2013). Sexualidad y salud. El estudio de la sexualidad humana desde una perspectiva de género. Vigo: Servizo de Publicacións da Universidade de Vigo.
  • Pichardo, J.I (Coord.) (2014). Diversidad sexual y convivencia: una oportunidad educativa. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • Renold, E. (2005). Girls, boys and junior sexualities: exploring children’s gender and sexual relations in the primary school. London: Routledge.
  • Renold, E. (2006). “They won’t let us play...unless you’re going out with one of them”: girls, boys and Butler’s “heterosexual matrix” in the primary years. British Journal of Sociology of Education, 27, 489-509.
  • Ringrose, J. y Renold, R. (2009). Normative cruelties and gender deviants: the performative effects of bully discourses for girls and boys in school. British Educational Research Journal, 4, 1-24.
  • Rodríguez, Y., Lameiras, M., Carrera, M.V. y Magalhaes, M.J. (2012). Los estereotipos de género y la imagen de la mujer en los mass media. En I. Iglesias y M. Lameiras (Coords.), Comunicación y justicia en Violencia de Género (p 37-67). Valencia: Tirant lo blanch
  • Sánchez-Sainz, M. (2010). Cómo educar en la diversidad afectiva, sexual y personal en Educación Infantil. Madrid: Catarata
  • Sánchez-Sainz, M. (Coord.) (2014). Familias de Colores. Somos como Somos. Aprendiendo y enseñando la diversidad afectiva, sexual y personal en la Educación Infantil y Primaria. Barcelona: FELGTB.
  • Theimer, E., Killen, M. y Stangor, C. (2001). Young Children's Evaluations of Exclusion in Gender-Stereotypic Peer Contexts. Developmental Psychology, 37, 18-27
  • Woodhead, M y Montgomery, H. (2003) Understanding Childhood: An interdisciplinary approach. Chichester: John Wiley.