Impulso transmedia en las radios universitarias.Análisis de El Escaparate, programa de radio de la Universidade de Vigo

  1. Feijoo Fernández, Beatriz
  2. García González, Aurora
Journal:
Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

ISSN: 1989-872X

Year of publication: 2018

Volume: 9

Issue: 1

Pages: 137-149

Type: Article

DOI: 10.14198/MEDCOM2018.9.1.9 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

Abstract

The media convergence has made easier the development of multimedia projects in which the content of the main platform (in this case the radio) is expanded thanks to other supports that complement and enrich the offer. In this specific moment of the historical evolution of the radio, the possibility of studying one of these contemporary multimedia proposal recently implemented in the University of Vigo was considered. The main objective of this study was focused on verifying the level of transmediation that has reached El Escaparate, the University radio of the University of Vigo. In order to get this goal, we tried to identify until what level this radio product has developed the main features of a transmedia project, based on the notes provided by Jenkins or Scolari. From the point of view of this authors, we can underline the following characteristics: the use of several platforms, which each one allows the access to different users without the need of consuming all content to understand the whole project; each platform should offer specific contents exploiting it media possibilities but without losing continuity. Moreover, it is essential that the audience has an active and participatory role, expansion and depth. With these elements, we proceeded to establish a methodology process based on a mix of quantitative techniques (such as content analysis) and qualitative ones (non-participant observation), suitable for this specific case study. Among the main conclusions highlights the evolution that this radio program has experimented becoming a transmedia project in which the secondary platforms have acquired a special role as an audience attraction.

Bibliographic References

  • Álvarez-Peralta, M. (2015a). Unidad didáctica 1: ¿Qué es multimedia?. Disponible en https://goo.gl/Ui3hxX
  • Álvarez-Peralta, M. (2015b). Unidad Didáctica 4: Narrativa no-lineal. Disponible en https://goo.gl/Ui3hxX
  • Bonet, M. (2007). Nuevos cambios para la radio. Un proceso productivo digital para un negocio analógico. Telos: Cuadernos de Comunicación, (73), 27-35. Disponible en https://goo.gl/82oT2P
  • Casajús, L. (2015). Radios universitarias y redes sociales. Análisis de la gestión de contenidos de la radio universitaria española en las redes sociales. Universitat Jaume I: España. http://dx.doi.org/10.6035/14021.2015.228432
  • Casajús, L. y Martín-Pena, D. (2016). La presencia de las radios universitarias españolas en las redes sociales. Comunicación y Hombre, (12), 291-304. Disponible en https://goo.gl/LDDF1b
  • Cebrián, M. (2008). La radio en Internet. Buenos Aires: La Crujía
  • Cebrián, M. (2009). Comunicación interactiva en los cibermedios. Comunicar, 17(33), 15-24. http://dx.doi.org/10.3916/c33-2009-02-001
  • Cebrián, M. (2009). Nuevas formas de comunicación: cibermedios y medios móviles. Comunicar, 17(33), 10-13. http://dx.doi.org/10.3916/c33-2009-01-001
  • Costa Sánchez, C. y Piñeiro Otero, T. (2012). Nuevas narrativas audiovisuales: multiplataforma, crossmedia y transmedia. El caso de Águila Roja (RTVE). Icono14, 10(2), 6-28. http://dx.doi.org/10.7195/ri14.v10i2.156
  • García González, A. (2013). De la radio interactiva a la radio transmedia: nuevas perspectivas para los profesionales del medio. Icono 14, 11(2), 251-268. https://doi.org/10.7195/ri14.v11i2.567
  • Jenkins H. (2006). Convergence Culture, where old and new media collide. New York: University Press
  • López Vidales, N. y Ortiz Sobrino, M. A. (2011). Radio 3.0. Una nueva radio para una nueva era. La democratización de los contenidos. Madrid: Fragua.
  • Marta, C. y Segura, A. (2014). Radios universitarias y redes sociales: Modelos de gestión y perfiles de usuario. Historia y Comunicación Social, 19, 341-354. http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.44962
  • Orihuela, J. L. (1997). Narraciones interactivas: el futuro no lineal de los relatos en la era digital. Revista Palabra Clave, 2, 37-46. Disponible en https://goo.gl/zLfCSZ
  • Orihuela, J. L. (1999). El narrador en ficción interactiva. El jardinero y el laberinto. En T. Imízcoz et al. (Eds.), Quién cuenta la historia. Estudios sobre el narrador en los relatos de ficción y no ficción (pp. 187206). Pamplona: Eunate.
  • Piscitelli, A. (2014). Internet la imprenta del siglo XXI. En VV.AA. Contra el determinismo tecnológico. Barcelona: Gedisa.
  • Ramos, F.; García, A.; Van Haandel, J. et al. (2012). Radiomorfose em contexto transmedia. En C. Campalans; D. Porto Renó y V. Gosciola (Eds.), Narrativas transmedia. Entre teorías y prácticas (pp. 213227). Bogotá: Universidad del Rosario.
  • Revillo Rubio, C. (2012). Redes sociales e interactividad en la programación radiofónica. La experiencia de UPV Ràdio, Universitat Politècnica de València. En C. Espino Narváez y D. Martín Pena (Coords.), Las radios universitarias, más allá de la radio (pp. 261-276). Barcelona: UOC.
  • Sampieri, C. (2014). Metodología de investigación. México D.F.: McGraw Hill.
  • Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. Bilboa: Ediciones Deusto.
  • Scolari, C. A.; Jiménez, M. y Guerrero, M. (2012). Narrativas transmediáticas en España: cuatro ficciones en busca de un destino cross-media. Comunicación y Sociedad, 25(1), 137-163. Disponible en https://goo.gl/5d7HkK
  • Sellas, T. (2013). Radio y redes sociales: los magazines matinales den Twitter. Quaderns del CAC, 16(39), 25-36.
  • Wimmer, R. D. y Dominick, J. R. (1996). La investigación científica de los medios de comunicación social: una introducción a sus métodos. Barcelona: Bosch.