Violencia escolar en la adolescenciadiferencias por género, edad y tipo de centro

  1. Begoña Nieto Campos
  2. Margarita R. Pino Juste
  3. Víctor Domínguez Rodríguez
Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2017

Issue Title: La psicología hoy: retos, logros y perspectivas de futuro. Psicología de la Adolescencia

Volume: 1

Issue: 2

Pages: 179-186

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2017.N1.V2.930 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

Violence in schools is one of the most worrisome reasons in educational communities and also in the rest of society. The objective of the study was to analyze whether gender, age and type of center have a significant impact on the type of school violence practiced by compulsory secondary school students. There were 1270 students (51.2% male and 48.8% female) aged 12 to 16 years (mean age: 13.79 ± 1.28). The revised school violence questionnaire (CUVE-R) was administered. The results showed that boys scored higher on student violence, teacher violence, and violence through ICT, while girls do so in disruption in the classroom. Also, an older age increases the exercise of violent behaviors, except in the disruption in the classroom that presents higher values at thirteen years. Finally, it is the publicly owned centers that have the highest probabilities of school violence. In general, the results have allowed confirm that gender, age and type of center can be variable to take into account for the regulation of coexistence in compulsory secondary education centers, on which the prevention and intervention actions to be developed should be centered.

Bibliographic References

  • Álvarez-García, D., Dobarro, A., Álvarez, L., Núñez, J. C. y Rodríguez, C. (2014). La violencia escolar en los centros de educación secundaria de Asturias desde la perspectiva del alumnado. Educación XXI, 17(2), 337-360.
  • Álvarez-García, D., Núñez, J. C., Rodríguez, C., Álvarez, L., y Dobarro, A. (2011). Propiedades psicométricas del Cuestionario de Violencia Escolar-Revisado (CUVE-R). Revista de Psicodidáctica/Journal of Psychodidactics, 16, 59-83.
  • Andreu, J. M., Peña, M. E., Graña, J. L. y Ramírez, J. M. (2009). Cuestionario de agresión reactiva y proactiva: un instrumento de medida de la agresión en adolescentes. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 14(1), 37-49.
  • Avilés, J. M. (2006). Diferencias de atribución causal en el bullying entre sus protagonistas. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 4(2), 201-209.
  • Avilés, J.M. y Monjas, I. (2005). Estudio de incidencia de la intimidación y el maltrato entre iguales en la Educación Secundaria Obligatoria mediante el cuestionario CIMEI (Avilés, 1999) - Cuestionario sobre Intimidación y Maltrato entre iguales. Anales de Psicología, 21(1), 27-41.
  • Buelga, S., Cava, M. J. y Musitu, G. (2010). Cyberbullying: victimización entre adolescentes a través del teléfono móvil y de internet. Psicothema, 22(4), 784-789.
  • Calvete, E., Orue, I., Estévez, A., Villardón, L. y Padilla, P. (2010). Cyberbullying in adolescents: Modalities and aggressors’ profile. Computers in Human Behavior, 26(5), 1128-1135.
  • Cerezo, F. (2009). Analyzing Bullying in Spanish School. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 9(3), 383-394.
  • Cerezo, F. y Méndez, I. (2013). Agresores en bullying y conductas antisociales. European Journal of Investigation of Health, 3(1), 5-14.
  • Craig, W.M. y Pepler, D.J. (2003). Identifying and targeting risk for involvement in bullying and victimization. Canadian Journal of Psychiatry, 48, 577-582.
  • Defensor del Pueblo-UNICEF (2007). Violencia escolar: el maltrato entre iguales en la educación secundaria obligatoria. 1999-2006. Madrid: Publicaciones de la Oficina del Defensor del Pueblo. Recuperado de http://www.defensordelpueblo.es/es/Documentacion/Publicaciones/monografico/Documentacion/Informe_violencia_escolar_ESO.pdf.
  • Díaz-Aguado, M. J., y Martín, G. (2011). Convivencia y aprendizaje escolar en la adolescencia desde una perspectiva de género. Psicothema, 23(2), 252-259.
  • Estévez, A., Villardón, L., Calvete, E., Padilla, P. y Orue, I. (2010). Adolescentes víctimas de cyberbullying: prevalencia y características. Psicología Conductual, 18(1), 73-89.
  • Keith, S. y Martin, M. E. (2005). Cyber-Bullying: Creating a Culture of Respect in a Cyber World. Reclaiming Children and Youth, 13(4), 224-228.
  • Observatorio Estatal de Convivencia Escolar (2010). Estudio estatal sobre la convivencia escolar en la Educación Secundaria Obligatoria. Madrid: Ministerio de Educación, Catálogo de Publicaciones del Ministerio.
  • Palmero, F., Guerrero, C., Gómez, C., Carpi, A. y Gorayeb, R. (2010). Manual de Teorías Emocionales y Motivacionales. Castellón: Universitat Jaume I.
  • Palomares, A. (2007). Nuevos retos educativos. El modelo docente en el Espacio Europeo. Cuenca: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
  • Perren, S., Dooley, J. J., Shaw, T. y Cross, D. (2010). Bullying in school and cyberspace: Associations with depressive symptoms in Swiss and Australian adolescents. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 4(28), 1-10.
  • Sánchez-Lacasa, C. y Cerezo, F. (2010). Variables personales y sociales relacionadas con la dinámica bullying en escolares de Educación Primaria. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8(3), 1015-1032.
  • Shaffer, D. R. (2002). Desarrollo Social y de la Personalidad. Madrid: Thompson.
  • Velasco, M. J., y Álvarez-González, B. (2015). Perfiles y percepciones de género en violencia escolar. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 211-231. doi:10.6018/rie.33.1.195891.