Análisis de la organización y satisfacción de los docentes responsables de la celebración del Día de la Educación Física en la Calle 2017 en Galicia

  1. Roberto Silva Piñeiro 1
  1. 1 Univesidad de Vigo
Journal:
Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD

ISSN: 1133-6366

Year of publication: 2018

Issue: 420

Pages: 107-127

Type: Article

More publications in: Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD

Abstract

Sedentary lifestyle and obesity continues to grow in the world, especially among young people. The Day of Physical Education on the Street is an event that claims among its main objectives physical education for the acquisition of active and healthy habits throughout life, but also an opportunity to make visible its current situation in the education system and schools. Through a questionnaire it was tried to know the opinion and organization that the teachers developed of the event. Galicia registered 19 centers, of which the teachers responsible for 8 primary schools and 6 secondary schools, centers that account for 0.65% of the Galician students, were enrolled. With the main collaboration of the city council of each locality, the schools celebrated the meeting mostly in a nearby downtown square, doing activities for almost two hours, which had been prepared with an average advance of 4 weeks. The satisfaction among teachers was high with the information and resources at their disposal, but they emphasize the importance of the collaborations obtained and the support for the next education, especially in the procedures, communication and visual supports; and also consider including the DEFC in the regional school calendar.

Bibliographic References

  • Colegio Licenciados en Educación Física de Asturias (2015): V Día de la EF en la calle. Recuperado de: https://colefasturias.org/category/eventos-colef/page/3/
  • Consejo General de Colegios Profesionales de Educación Física y Deporte de España (2017). Día de la Educación Física en la Calle. Recuperado de: http://www.consejo-colef.es/defc-home.
  • Consejo Superior de Deportes (2010). Plan Integral para la Actividad Física y el Deporte versión 1. Recuperado de: http://www.csd.gob.es/csd/estaticos/plan-integral/LIBRO-PLAN-AD.pdf
  • Hallal, P. C., Andersen, L. B., Bull, F. C., Guthold, R., Haskell, W., y Ekelund, U. (2012). Global physical activity levels: Surveillance progress, pitfalls, and prospects. The Lancet, 380 (9838), 247-257. http://dx.doi.org/10.1016/S0140-6736(12)60646-1
  • Chomitz, V.R., McGowan, R.J., Wendel, J.M., Williams, S.A., Cabral, H.J., King, S.E., Olcott, D.B., Cappello, M., Breen, S., y Hacker, K. (2010). Healthy Living Cambridge Kids: a community based participatory effort to promote healthy weight and fitness. Obesity, 18, S45–S53. http://dx.doi. org/10.1038/oby.2009.431
  • Del Canto, P. (2014). IV Día de la Educación Física en la calle. Periódico Digital “La nueva España”. Recuperado de: http://mas.lne.es/ cartasdeloslectores/carta/16045/educacion-fisica-calle.html
  • Dias, A., y Henrique, P. (2010). Políticas públicas de esporte e lazer & políticas públicas educacionais. Promoção da educação física dentro e fora da escolar ou dois pesos e duas medidas? Rev. Bras. Cienc. Esporte, Campinas, 32 (1), 127-142. Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/rbce/v32n1/v32n1a09
  • Dyson, B., Wright, P., Amis, J., Ferry, H., y Vardaman, J. (2011). The Production, Communication, and Contestation of Physical Education Policy: the cases of Mississippi and Tennessee. Policy Futures in Education, 9 (3). http://dx.doi.org/10.2304/ pfie.2011.9.3.367
  • Estabrooks, P.A., Fisher, E.B., y Hayman, L.L. (2008). “What is Needed to Reverse the Trends in Childhood Obesity? A Call to Action. Journal of American Behavioral Medicine, 36, 209-216. http:// dx.doi.org/10.1007/s12160-008-9070-7
  • Flórez de la Sierra, F. (2010) (coord.) II Día de la Educación Física en la Calle: 3000 alumnos, 16 centros, 11 localidades. ¿Te atreves? ¡Únete en 2013! Actas VII Congreso Internacional de Actividades Físicas Cooperativas. Valladolid.
  • Flórez de la Sierra, F., García Busto, O., y Aznar Cebamanos, M. (2016). Día de la educación física en la calle: 28000 personas por un estilo de vida activo para toda la vida. Revista Española de Educación Física y Deportes, 413, 109-120.
  • Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2015). Educación Física de Calidad (EFC). Guía para los responsables políticos. Recuperado de: http://unesdoc. unesco. org/images/0023/002313/231340S.pdf
  • Méndez, A., Fernández-Río, J., Bolívar, J. A., del Valle, P., y Flórez, F. (2014). De cómo la cooperación entre docentes fortaleció el desarrollo de competencias básicas en una unidad de educación deportiva. Actas del VIII Congreso de Actividades Físicas Cooperativas. Villanueva de la Serena.
  • Melo, M.P. (2005). Esporte e juventude pobre: políticas públicas de lazer na Vila Olímpica da Maré. Campinas: Autores Associados.
  • Moag-Stahlberg, A., Howley, N., y Luscri, L. (2008). A National Snapshot of Local School Wellness Policies. Journal of School Health, 78, 562-568. http://dx.doi.org/ 10.1111/j.1746-1561.2008.00344.x
  • Leatherdale, S.T., Manske, S., Faulkner, G., Arbour, K., y Bredin, C. (2010). A multi-level examination of school programs, policies and resources associated with physical activity among elementary school youth in the PLAY-ON study. The International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 7 (1), 6.
  • Lenoir, Y., y Hasni, A. (2016). Interdisciplinarity in Primary and Secondary School: Issues and Perspectives. Creative Education,7, 2433-2458. http://dx.doi.org/10.4236/ ce.2016.716233.
  • Organización Mundial de la Salud (2010). Recomendaciones mundiales sobre la actividad física para la salud. Recuperado de: http://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_recommendations/es/
  • Parlamento Europeo (2007). Resolución del 13 de noviembre sobre la función del deporte en la educación 2007/2086 (INI). Recuperado de: http://www.europarl.europa.eu/oeil/popups/ ficheprocedure. do? lang=fr&reference=2007/2086(INI)
  • United States Department of Health & Human Services (2010). The Surgeon General’s Vision for a Healthy and Fit Nation. Rockville, MD: US Department of Health and Human Services, Office of the Surgeon General. Recuperado de: http://www.surgeongeneral.gov/library/obesityvision/ obesityvision2010.pdf
  • Xunta de Galicia (2016). Datos e cifras do ensino non universitario. Consellería de Cultura, Educación e Ordenación Universitaria. Recuperado de: http://www.edu.xunta.gal/portal/sites/ web/files/ datos_e_cifras_2016.pdf