Análisis lingüístico-discursivo de respuestas a situaciones de conflicto en Educación Primaria

  1. Acuña, Ana 1
  2. Alonso, Aquilino 1
  3. Cuevas-Alonso, Miguel 1
  4. Rivera, Francisca Fariña 1
  5. Rolán, Katia 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2017

Issue Title: XIV Congreso Psicopedagogía. Área 2: CONFLICTOS Y MEDIACIÓN ESCOLAR

Issue: 2

Pages: 87-91

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2017.0.02.2764 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

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Abstract

Reformulation, as an essential technique in mediation, allows us to offer an opportunity for dialogueand understanding, to make corrections as the discourse progresses, giving a pacification to the situation and, therefore, to the fundamental relationship between people; The metadiscursive operation seeks a positive connotation of elocution, an empathic exercise by the people in their looking for consensus through the modalization of their propositional attitudeThe present work focuses on analyzing students' discourse in a hypothetical conflict situation, finding a reduced frequency of use of friendly language and empathic skills such as putting oneself in the place of the other and expressing it, involved in both the production of reformulation operations, andpeaceful coexistence.

Funding information

Este trabajo se enmarca dentro del Contrato Programa Grupo PS1-2017 de la Universidade de Vigo y del Proyecto de Innovación Docente 2016 dela Facultad de Ciencias de la Educación y del Deporte de la Universidade de Vigo titulado “A reformulación en lingua galega para fomentar na Educación Primaria a convivencia, o uso amigable da linguaxe e a mediación para construír un contexto de paz”

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