Aprendizaje colaborativo mediante el uso de edublog en la enseñanza universitaria. Valoración de una experiencia

  1. María D. DAPIA CONDE
  2. Ricardo ESCUDERO CID
Revista:
Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica

ISSN: 2386-3927 2386-3927

Ano de publicación: 2014

Número: 32

Páxinas: 53-72

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica

Resumo

Blogs are one of the collaborative tools offered by 2.0 web. Their layout makes them a privileged space for communication and group knowledge construction. They are finding a niche in on-site university education against the more classical unidirectional, lecturing teaching model. Research on this subject is increased in the context of the ehea, which aims at autonomous, student-centered, collaborative and reflective learning. This current work analyzes the potential of edublogs in the context of higher education, from the evaluation that both students and teacher make of a group blog in the context of the subject of Health Education and its Teaching (2nd year of the Early Childhood Education Degree). For this assessment, an adapted questionnaire from Duran’s (2011) was used attending regularly and the teacher an interview about the pros and cons of using a blog. A descriptive analysis of the data illustrated with graphs is presented. The results reveals a high degree of student satisfaction in the scales checked: «dynamization of the teaching-learning process», «personal relationships», «motivation» and «content acquisition». The results also show high students’ involvement in the subject, shown in the high percentage of students who visit, read entries or make comments on the blog. For the teacher it has also been a very positive and rewarding experience; the biggest drawback being the big dedication and effort required to keep the blog updated.

Referencias bibliográficas

  • Achterman, D. (2006). Making connections with blogs and wikis. California School Library Association Journal, 30, 1, 29-31.
  • Adell, J. y Castañeda, L. J. (2010). Los Entornos Personales de Aprendizaje (ples): una nueva manera de entender el aprendizaje. En R. I. Roig Vila y M. Fiorucci (coords.). Claves para la investigación en innovación y calidad educativas, la integración de las tecnologías de la información y la comunicación y la interculturalidad en las aulas (pp. 19-33). Alcoy: Marfil.
  • Aguaded, J. I. y López Meneses, E. (2009). La blogosfera educativa: nuevos espacios universitarios de innovación y formación del profesorado en el contexto europeo. reifop, 12, 3, 165-172.
  • http://www.aufop.com/aufop/revistas/arta/digital/138/1263
  • Aguaded, J. I. y Pérez, M. (2007). La educación en medios de comunicación como contexto educativo en un mundo globalizador. En J. Cabero (Coord.). Nuevas tecnologías aplicadas en la educación (pp. 63-75). Madrid: McGraw-Hill.
  • Aljumah, F. H. (2012). Saudi learner perceptions and attitudes towards the use of blogs in teaching English writing course for EFL Majors at Qassim University. English Language Teaching, 5, 1, 100-116.
  • Álvarez, I.; Ayuste, A.; Gros, B.; Guerra, V. y Romañá, T. (2005). Construir conocimiento con soporte tecnológico para un aprendizaje colaborativo. Revista Iberoamericana de Educación, 36, 1.
  • http://www.rieoei.org/tec_edu37.htm
  • Álvarez, G. y Bassa, L. (2013). Tic y aprendizaje colaborativo: el caso de un blog de aula para mejorar las habilidades de escritura de estudiantes preuniversitarios. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 2, 10, 5-19.
  • http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v10i2.1740
  • Andergassen, M.; Behringer, R.; Finlay, J.; Gorra, A. y Moore, D. (2009). Weblogs in Higher Education: Why Do Studenst (Not) Blog? Electronic Journal of e-Learning, 7, 3, 203-214.
  • Baltazar, N. (2005). Weblogues: um novo instrumento para a promoção da comunicação entre televisão e telespectadores. Comunicar, 25, 2.
  • Bhattacharya, A. y Chauhan, K. (2010). Augmenting Learner Autonomy through Blogging. elt Journal, 64, 4, 376-384.
  • http://dx.doi.org/10.1093/elt/ccq002.
  • Blázquez, F. y Alonso, L. (2009). Funciones del profesor de e-learning. Pixel Bit. Revista de Medios y Educación, 34, 205-215.
  • Bohórquez, E. (2008). El blog como recurso educativo. edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 26.
  • http://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec26/edutec26_el_blog_como_recurso_educati- vo.html
  • Cabero, J.; López, E. y Ballesteros, C. (2009). Experiencias universitarias innovadoras con blogs para la mejora de la praxis educativa en el contexto europeo. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 6, 2.
  • http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v6n2_cabero_etal/v6n2_cabero
  • Calzadilla, M. E. (2001). Aprendizaje colaborativo y tecnologías de la información y comunicación. Revista Iberoamericana de Educación, 1, 10.
  • http://www.rieoei.org/delos lectores/322Calzadilla.pdf
  • Camilli, C.; López, E. y Barceló, M.ª L. (2012). Eficacia del aprendizaje cooperativo en comparación con situaciones competitivas o individuales. Su aplicación en la tecnología: Una revisión sistemática. Enseñanza & Teaching, 30, 2, 81-102.
  • Carrió, M. (2007). Ventajas del uso de las tecnologías en el aprendizaje colaborativo. Revista Iberoamericana de Educación, 41, 4.
  • http://www.rieoei.org/deloslectores/1640Carrio.pdf.
  • Chain, C.; Martínez, L. y Sánchez, J. J. (2008). Motivar desde la innovación en la enseñanza universitaria: El blog Qalidad. red. Revista de Educación a Distancia, 21.
  • Coutinho, C. (2007). Cooperative Learning in Higher Education using Weblogs: a study with undergraduate Education in Portugal. World Multiconference on Systemics, Cybernetic and Informatics, 11, 1, 60-64.
  • Cuhadar, C. y Kuzu, A. (2010). Improving Interaction through Blogs in a Constructive Learning Environment. Turkish Online Journal of Distance Education, 11, 1, 134-161.
  • Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana. Ediciones uneSco. Durán, J. F. (2011). La contribución del edublog como estrategia didáctica. Electronic Jour-
  • nal of Research in Educational Psychology, 9, 1, 331-356.
  • http://www.investigacionpsicopedagogica.org/revista/articulos/23/espannol/ Art_23_494.pdf
  • Echazarreta, C.; Prados, F.; Poch, J. y Soler, J. (2009). La competencia «El trabajo colaborativo»: una oportunidad para incorporar las Tic en la didáctica universitaria. Descripción de la experiencia con la plataforma acMe (UdG). Uocpapers, 8. 1-11.
  • http://www.uoc.edu/uocpapers/8/dt/esp/echazarreta_prados_poch_soler.pdf
  • Ferdi, R. y Trammel, K. (2004). Content Delivery in the Blogosphere. T. H. E. Journal Online.
  • http://www.thejournal.com/magazine/vault/articleprintversion.cmf?aid = 4677
  • Fernández, M. R. y Valverde, J. (2014). Comunidades de práctica: un modelo de intervención desde el aprendizaje colaborativo en entornos virtuales. Comunicar, 42, XXI, 97-105.
  • García Manzano, A. (2006). Blogs y wikis en tareas educativas. Observatorio Tecnológico del Ministerio de Educación y Ciencia.
  • http://redescolar.ilce.edu.mx/redescolar/lecturas_BB/blog/blogobservatorio.pdf
  • González, R. y García, F. (2009). El blog en la docencia universitaria, ¿una herramienta útil para la convergencia europea? Relada, 3, 2, 135-144.
  • http://serviciosgate.upm.es/ojs/index.php/RELADA/article/viewFile/78/78
  • González, R.; García, F. y Gonzalo, N. (2011) La creación de una comunidad virtual de aprendizaje a través de los edublog. Relada, 1-13.
  • http://www.uem.es/myfiles/pageposts/jiu/jiu2010/pdf/9c.pdf
  • Gros, B. (2007). El diseño de entornos de aprendizaje colaborativo en la enseñanza universitaria. En R. Cabello y D. Levis (Eds.). Medios informáticos en la educación a principios del siglo xxi (pp. 197-215). Buenos Aires: Prometeo.
  • Gros, B. (2008). Aprendizajes, conexiones y artefactos. La producción colaborativa del conocimiento. Barcelona: Gedisa.
  • Hernández, N.; González, M. y Muñoz, P. (2014). La planificación del aprendizaje colaborativo en entornos virtuales. Comunicar, 42, XXI, 25-33.
  • Huffaker, D. (2005). The educated blogger: using weblogs to promote literacy in the classroom. AACE Journal, 13, 2, 91-98.
  • Karpova, E.; Correia, A. P. y Baran, E. (2009). Learn to use and use to learn: Technology in virtual collaboration experience. Internet and Higher Education, 12, 45-62.
  • http://dx.doi.org/10.1016/j.iheduc.2008.10.006
  • Lara, T. (2005). Blogs para educar. Usos de los blogs en una pedagogía constructivista. Revista Telos. Cuadernos de Comunicación, Tecnología y Sociedad, 65.
  • http://sociedadinformacion.fundacion.telefonica.com/telos/articulocuaderno.asp@ idarticulo = 2&rev = 65.htm
  • Levis, D. (2011). Redes educativas 2.1. Medios sociales, entornos colaborativos y procesos de enseñanza y aprendizaje. rusc, 8, 1.
  • http://www.redalyc.org/pdf/780/78017126002.pdf
  • López, E. (2009). Innovar con blog en las aulas universitarias. Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 14.
  • Marquès, P. (2007). La web 2.0. y sus aplicaciones didácticas
  • http://www.peremarques.net/web20.htm
  • Merino, J.; López, E. y Ballesteros, C. (2008). El profesor universitario en la sociedad de la información y la comunicación. Revista Espacio y Tiempo. Revista de Ciencias Humanas, 22, 213-231.
  • Murga, M. A.; Novo, M.; Melendro, M. y Bautista-Cerro, M. J. (2008). Educación ambiental mediante grupos de aprendizaje colaborativo en red: una experiencia piloto para la construcción del eeeS. Revista Electrónica Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 9, 1, 65-77.
  • Prensky, M. (2001a). Digital Natives, Digital Inmigrants. On the Horizon, NCB University Press, 9, 5.
  • Prensky, M. (2001b). Digital Natives, Digital Inmigrants, Part II: Do they really think differently? On the Horizon ncb University Press, 9, 6.
  • Ray, J. (2006). Welcome to the Blogosphere: The educational use of blogs. Kappa Delta Pi Recor, 42, 4, 175-177.
  • http://dx.doi.org/10.1080/00228958.2006.10518024
  • Rebollo, M.ª A.; García, R.; Buzón, O. y Barragán, R. (2012). Las comunidades virtuales como potencial pedagógico para el aprendizaje colaborativo a través de las Tic. Enseñanza
  • & Teaching, 30, 2, 105-126.
  • Ruiz, F. (2009). Web 2.0. Un nuevo entorno de aprendizaje en la red. Revista Didáctica, Innovación y Multimedia (dim), 5, 13.
  • http://www.pangea.org/dim/revistaDIM13/Articulos/pacoruiz.pdf.
  • Ruiz, M. y Abella, V. (2011). Creación de un blog educativo como herramienta Tic e instrumento Tac en el ámbito universitario. tesi, 12, 4, 53-70.
  • Salinas, M. I. y Viticcioli, S. (2008). Innovar con blogs en la Enseñanza Universitaria presencial. edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 27.
  • Sánchez Ambriz, M. (2011). El uso del blog para fomentar el aprendizaje colaborativo en alumnos de maestría. Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, 21.
  • http://www.pangea.org/dim/revista21
  • Scagnoli, N. I. (2005). Estrategias para motivar el aprendizaje colaborativo en cursos a distancia.
  • http://www.ideals.illinois.edu/bitstream/handle/2142/10681/aprendizaje-colaborativo- scagnoli.pdf?sequence=2
  • Volman, M. (2005). A variety of roles for a new type of teacher educational technology and the teaching profession. Teaching and Teacher Education, 21, 1, 15-31.
  • http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2004.11.003
  • Williams, J. B. y Jacobs, J. (2004). Exploring the use of blogs as learning spaces in the higher education sector. Australasian Journal of Educational Technology, 20, 2, 232-247.