Validación del autoinforme de motivos para la práctica del ejercicio físico con adolescentes (AMPEF)diferencias por género, edad y ciclo escolar

  1. José Domínguez Alonso 1
  2. Antonio López Castedo 1
  3. Iago Portela Pino 1
  1. 1 Universidade de Vigo, España
Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2018

Issue: 33

Pages: 273-278

Type: Article

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

The objective of the study is to validate the Self-Report of Motives for the Practice of Physical Exercise (AMPEF) by Capdevila, Niñerola and Pintanel (2004), and to verify the effects of gender, age and school cycle on these motifs in a sample of 852 Galician teenagers (M = 14.9; DT = 1.75). An exploratory and confirmatory factor analysis was performed, obtaining an adaptation of the original scale of 48 items grouped into eight factors with excellent reliability coefficients (α = .96), a total explained variance of 65.24% and an adequate adjustment to the data (x2/df = 2.635, GFI = .909, CFI = .901, RMSEA = .047), adolescents who present a better motivation of the health emergency factor (it is the only significant in the three variables) are male, early age (12-13 years) and first cycle of Compulsory Secondary Education. Also, a better motivation of men than woman in the factors of competition, fun and strength can be appreciated. Finally, the results are discussed, emphasizing the self-report for the practice of physical exercise (AMPEF) as a valid and reliable instrument to assess the type of motivation developed by adolescents towards physical exercise.

Funding information

Soporte financiero: El trabajo ha sido realizado al amparo del proyecto «Aprender en movimiento» (Ref. 15VI05) de la Universidad de Vigo.

Funders

Bibliographic References

  • Arbuckle, J.L. (2009). Amos18 User’s Guide. Chicago: SPSS.
  • Atkin, A.J., Adams, E., Bull, F.C., & Biddle S.J.H. (2012). Non-occupational sitting and mental well-being in employed adults. Annals of Behavioral Medicine, 43, 181-188. doi: 10.1007/s12160-011-9320-y
  • Bollen, K.A., & Long, J.S. (1993). Testing Structural Equation Models. Sage: Newbury Park, CA.
  • Cañabate, D., Torralba, J.P., Cachón, J., & Zagalaz, Mª L. (2014). Perfiles motivacionales en las sesiones de educación física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 26, 34-39.
  • Capdevila, Ll., Niñerola, J., & Pintanel, M. (2004). Motivación y actividad física: el autoinforme de motivos para la práctica de ejercicio físico (AMPEF). Revista de Psicología del Deporte, 13(1), 55-74.
  • Carcamo-Oyarzun, J., Wydra, G., Hernandez-Mosqueira, C., & Martinez-Salazar C. (2017). Actitudes hacia la educación física: Grados de importancia y conformidad según escolares de Chile y Alemania. Una mirada intercultural. Retos, 32, 158-162.
  • Castañeda, C., & Campos, Mª C. (2012). Motivación de los estudiantes de la Facultad de Ciencias de la Educación (Universidad de Sevilla) hacia la práctica de actividad físico-deportiva. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 22, 57-61.
  • Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2009). The “what” and “why” of goal pursuits: human needs and the self-determination of behaviour. Psychological Inquiry, 11, 227-268. doi: 10.1207/S15327965PLI1104_01
  • Dwyer, J.J.M., Allison, K.R., Goldenberg, E.R., Fein, A.J., Yoshida, K.K., & Boutilier, M.A. (2006). Adolescent girls' perceived barriers to participation in physical activity. Adolescence, 161(41), 75-89.
  • Ferreira, M.S., & Naja, A.L. (2005). Programas e campanhas de promoção da atividade física. Ciência e Saude Coletiva, 10, 207-219.
  • García-Ferrando, M. (2006). Posmodernidad y deporte: Entre la individualización y la masificación. Encuesta sobre hábitos deportivos de los españoles 2005. Madrid: CSD y CIS.
  • Granero-Gallegos, A., & Baena-Extremera, A. (2014). Predicción de la motivación autodeterminada según las orientaciones de meta y el clima motivacional en Educación Física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 25, 23-27.
  • Gutiérrez, M. (2014). Relaciones entre el clima motivacional, las experiencias en educación física y la motivación intrínseca de los alumnos. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 26, 9-14.
  • Isorna, M., Rial, A., & Vaquero-Cristóbal, R. (2014). Motivaciones para la práctica deportiva en escolares federados y no federados. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 25, 80-84.
  • Kilpatrick, M., Sanderson, K., Blizzard, L., Teale, B., & Venn, A. (2013). Cross-sectional associations between sitting at work and psychological distress: Reducing sitting time may benefit mental health. Mental Health and Physical Activity, 6(2), 103-109. doi: 10.1016/j.mhpa.2013.06.004
  • Kimberly, K.M.S., Hultquist, C.N., & McLester, Y.R. (2013). A Comparison of Motivational Factors and Barriers to Physical Activity Among Traditional Versus Nontraditional College Students. Journal of American College Health, 61(2), 60-66. doi: 10.1080/07448481.2012.753890
  • Kline, R.B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd Edition). New York: The Guilford Press.
  • Kumar, J., Adhikari, K., Li, Y.J., Lindshield, E., Muturi, N., & Kidd, T. (2016). Identifying barriers, perceptions and motivations related to healthy eating and physical activityamong 6th to 8th grade, rural, limited-resource adolescents. Health Education, 116(2), 123-137. doi: 10.1108/HE-03-2014-0035
  • Mailey, E.L., Huberty, J., Dinkel, D., & McAuley, E. (2014). Physical activity barriers and facilitators among working mothers and fathers. BMC Public Health, 14, 657. doi: 10.1186/1471-2458-14-657
  • Markland, D., & Ingledew, D.K. (1997). The measurement of exercise motives: Factorial validity and invariance across gender of a revised Exercise Motivations Inventory. British Journal of Clinical Psychology, 2, 361-376.
  • Martins, J., Marques, A., Sarmento, H., & Da Costa, F.C. (2015). Adolescents' perspectives on the barriers and facilitators of physical activity: a systematic review of qualitative studies. Health Education Research, 30(5), 742-755. doi: 10.1093/her/cyv042
  • McDavid, L., Cox, A.E., & Amorose, A.J. (2012). The relative roles of physical education teachers and parents in adolescents' leisure-time physical activity motivation and behavior. Psychology of Sport and Exercise, 13(2), 99-107. doi: 10.1016/j.psychsport.2011.10.003
  • Moreno, J.A., Cervelló, E., Borges, F., & Conte, L. (2009). O interesse pela opinião do praticante de exercício físico como papel importante na predição do motivo fitness/saúde. Fitness & Performance Journal, 8(4), 247-253.
  • Moreno, J.A., Cervelló, E., & Martínez, A. (2007). Validación de la Escala de Medida de los Motivos para la Actividad Física-Revisada en españoles: Diferencias por motivos de participación. Anales de psicología, 23(1), 167-176.
  • Moreno-Murcia, J.A., Borges, F., Marcos, P.J., Sierra, A.C., & Huéscar, E. (2012). Motivación, frecuencia y tipo de actividad en practicantes de ejercicio físico. Revista Interrnacional de Medicina y Ciencias de la Actividad física y del Deporte, 12(48), 649-662.
  • Moreno-Murcia, J.A., de San Román-Blanco, M.L., Martínez-Galindo, C., Villodre, N. A., & González-Cutre, D. (2006). Validación preliminar de la escala de percepción del clima motivacional de los iguales (CMI) y la escala de las orientaciones de meta en el ejercicio (GOES) con practicantes españoles de actividades físico-deportivas. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 1(2), 13-28.
  • Moreno-Murcia, J.A., & Martínez-Camacho, A. (2006). Importancia de la Teoría de la Autodeterminación. Cuadernos de Psicología del Deporte, 6(2), 39-54.
  • Morente, H., Zagalaz, M., Molero, D., & Carrillo, S. (2012). Prevención de la obesidad infantil a través de una motivación intrínseca hacia la práctica de actividad física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 22, 33-37.
  • Nicholson, S., Sniehotta, F.F., Van Wijck, F., Greig, C.A., Johnston, M., McMurdo, M.E., Dennis, M., & Mead, G.E. (2013). A systematic review of perceived barriers and motivators to physical activity after stroke. International Journal of Stroke, 8(5), 357-364. doi: 10.1111/j.1747-4949.2012.00880.x
  • Oldman, A., Daley, A., & Richard, N. (2004). Motives for sport and exercise in younger and older half marathon runners. Journal of Sports Science, 22, 310-311.
  • Organización Mundial de la Salud (OMS) (2010). Recomendaciones mundiales sobre actividad física para la salud. World Health Organization, Geneva. 2010 Recuperado de http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/44441/1/9789243599977_spa.pdf
  • Owen, K.B., Astell-Burt, T., & Lonsdale, C. (2013). The Relationship Between Self-Determined Motivation and Physical Activity in Adolescent Boys. Journal of Adolescent Health, 53(3), 420-422. doi: 10.1016/j.jadohealth.2013.05.007
  • Owen, K.B., Smith, J., Lubans, D.R., Ng, J.Y.Y., & Lonsdale, C. (2014). Self-determined motivation and physical activity in children and adolescents: A systematic review and meta-analysis. Preventive Medicine, 67, 270-279. doi: 10.1016/j.ypmed.2014.07.033
  • Peeters, C., Marchand, H., Tulloch, H., Sigal, R.J., Goldfield, G.S., Hadjiyannakis, S., & Kenny, G.P. (2012). Perceived facilitators, barriers, and changes in a randomized exercise trial for obese youth: A qualitative inquiry. Journal of Physical Activity & Health, 9(5), 650-660. DOI: 10.1123/jpah.9.5.650
  • Perry, C., & Hoffman, B. (2010). Assessing tribal youth physical activity and programming using a community-based participatory research approach. Public Health Nursing, 27(2), 104-114. doi: 10.1111/j.1525-1446.2010.00833.x
  • Plaza, D., Jové, M.C., Hernández, V., & Reverter, J. (2013). Valoración de los docentes de Educación Física de las actividades deportivas extraescolares. EmásF. Revista Digital de Educación Física, 4(21), 69-78.
  • Reeve, J., Deci, E., & Ryan, R. (2004). Self-determination theory: A dialectical framework for understanding sociocultural influences on student motivation. En D. McInerney, y S. Van Etten, Big theories revisited (pp. 31-60). Greenwich: information Age.
  • Reeve, J., Ryan, R., Deci, E., & Jang, H. (2008). Understanding and promoting autonomous self-regulation: A self-determination perspective. En D. H. Schunk., y B. J. Zimmerman, Motivation and self-regulated learning: Theory, research, and applications (pp. 223-244). Londres: LEA.
  • Rodríguez, A., Morera, M., Barrantes, K., & Ugalde, J.A. (2014). Relación entre los Factores Motivacionales, la Edad y el Sexo en las Personas Participantes de un Proyecto de Natación. MHSalud, 11(1), 13-25.
  • Rodríguez-Romo, G., Boned-Pascual, C., & Garrido-Muñoz, M. (2009). Motivos y barreras para hacer ejercicio y practicar deportes en Madrid. Revista Panamericana de Salud Pública, 26(3), 244-254. doi: 10.1590/S1020-49892009000900009
  • Ruiz, F., & Piéron, M. (2013). Orientaciones de meta en Educación Física y nivel de actividad físico-deportiva en estudiantes mexicanos. Universitas Psychologica, 12(1), 235-247.
  • Schweizer, K. (2010). Some guidelines concerning the modeling of traits and abilities in test construction. European Journal of Psychological Assessment, 26(1), 1-2. doi: 10.1027/1015-5759/a000001
  • Serra, J.R. (2014). Análisis de la práctica de actividad física durante el recreo escolar en adolescentes de la provincia de Huesca. Archivos de Medicina del Deporte, 31(4), 257-262.
  • Trites, S.J., & Elgar, F.J. (2010). Making time to exercise: an analysis of the impact of motivation and elective high school physical education on adolescent physical activity level. 2nd International conference on education and new learning technologies, Barcelona: 5-7 July. EDULEARN10 Proceedings. p. 5644-5652.
  • Valle, A., Rodríguez, S., Cabanach, R.G., Núñez, J.C., González-Pienda, J.A., & Rosario, P. (2010). Perfiles motivacionales y diferencias en variables afectivas, motivacionales y de logro. Universitas Psychologica, 9(1), 109-121.
  • Van der Horst, K., Paw, M.J., Twisk, J.W., & Van Mechelen, W. (2007). A brief review on correlates of physical activity and sedentariness in youth. Medicine & Science in Sports & Exercise, 39(8), 1241-1250. doi: 10.1249/mss.0b013e318059bf35
  • Van Uffelen, J.G., Van Gellecum, Y.R., Burton, N.W., Peeters, G., Heesch, K.C., & Brown W.J. (2013). Sitting-time, physical activity, and depressive symptoms in mid-aged women. American Journal of Preventive Medicine, 45(3), 276-281. doi: 10.1016/j.amepre.2013.04.009
  • Vergara, F.V., Santibáñez, M.A., Herrera, O.A., & Argote, R.B. (2012). Motivations and barriers to compliance of obese schoolchildren with a strength training physical exercise program. Results of a qualitative study. Revista Española de Nutrición Comunitaria, 18(4), 205-210.
  • Wilkenfeld, R.L., Pagnini, D.L., Booth, S.L., & King, L.A. (2008). Perceptions of adolescents on overweight and obesity: The weight of opinion study. Journal of Pediatrics and Child Health, 44(5), 248-252. doi: 10.1111/j.1440-1754.2007.01267.x
  • Wilmot, E.G., Edwardson, C.L., Achana, F.A., Davies, M.J., Gorely, T., Gray, L.J … & Biddle, S.J.H. (2012). Sedentary time in adults and the association with diabetes, cardiovascular disease and death: systematic review and meta-analysis. Diabetologia, 5, 2895-2905.
  • Wilson, P.M., & Rodgers, W.M. (2002). The relationship between exercise motives and physical self-esteem in female exercise participants: An application of self-determination theory. Journal of applied biobehavioral research, 7(1), 30-43. doi: 10.1111/j.1751-9861.2002.tb.00074.x