Análisis longitudinal de la transición a la vida adulta de las personas segregadas del sistema de protección a la infancia y a la adolescencia

  1. Deibe Fernández Simo 1
  2. Xosé Manuel Cid Fernández 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Journal:
Bordón: Revista de pedagogía

ISSN: 0210-5934 2340-6577

Year of publication: 2018

Volume: 70

Issue: 2

Pages: 25-38

Type: Article

DOI: 10.13042/BORDON.2018.54539 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Bordón: Revista de pedagogía

Abstract

INTRODUCTION. The effective protection of children and adolescents undergoing social difficulty requires that they acquire the necessary competences to achieve fully independent adulthood. Youth who are separated from the welfare system face the process of emancipation immersed in particularly complex conditions. The experiences that led to the welfare case file have certain con-sequences on their life itinerary. Academic failure, contextual and social relations marked by vul-nerability, and compulsory early access to the labor market are factors that determine the paths to emancipation. The study analyzes the first months outside of residential or family care. METHOD. The qualitative, longitudinal investigation, using participant observation of cases and interviews to construct life narratives, allows performing a flexible follow-up during the first steps of independ-ent life. Using an intentional sample, it analyzes the process of transition of 11 ex-tutored people. The narratives of 6 youths for during a 21-month period were constructed. The observations were carried out with 5 cases during a 10-month stage. RESULTS. Participative deficits in decision-making concerning issues of interest for the life itineraries; training incidents in job access and maintenance; absence of social support; greater acquisition of competences for an independent life in specialized emancipation resources. DISCUSSION. The Welfare System's socio-educational ac-companiment does not yet prioritize training in the necessary competences to achieve autonomy in adulthood. The training issue is a decisive factor for social inclusion. Job access and permanence are essential to be able to live a dignified life. In reversible trajectories, it is necessary to give people a second chance, with specialized socioeducational accompaniment.

Bibliographic References

  • Amores, F. J. y Ritacco, M. (2012). Evaluar en Contextos de Exclusión Educativa. Buenas prácticas e inclusión Social. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 4(1), 90­108. Recuperado de http://www.rinace.net/riee/numeros/vol4­num1/art5.pdf.
  • Ballester, L. (octubre de 2016). Análisis, evaluación y mejora de los procesos de intervención para la emancipación de jóvenes en dificultad y/o riesgo social. En J. A. Caride (Presidencia), Jornada jóvenes que construyen futuros. De la exclusión a la inclusión social. Jóvenes e Inclusión Social, Madrid, España.
  • Caïs, J., Folguera, L. y Formoso, C. (2014). Investigación Cualitativa Longitudinal. Madrid: CIS.
  • Casal, J., García, M., Merino, R. y Quesada M. (2006). Aportaciones teóricas y metodológicas a la sociología de la juventud desde la perspectiva de la transición. Papers, 79, 21­48.
  • Chase, S. E. (1995). Taking narrative seriously: Consecuences for method and theory in interview Studies. Narrative Studies of Lives, 3(1), 1­26.
  • Comisión Europea (2013). Recomendación de la Comisión Europea (2013). Invertir en la infancia: romper el ciclo de las desventajas. Diario Oficial de la Unión Europea, 20 de febrero de 2013.
  • Del Valle, J. F., Lázaro, S., López, M. y Bravo, A. (2011). Leaving family care. Transitions to adult­ hood from Kinship Care. Children and Youth Services Review, 33, 2475­2481.
  • Díaz­Gibson, J. y Civís, M. (2011).Redes Socioeducativas promotoras de Capital Social en la comu­ nidad: un marco teórico de referencia. Cultura y Educación, 23(3), 415­429.
  • Dirks, M., Treat, T. y Weersing, R. (2007). Integrating theoretical, measurement, and intervention models of youth social competence. Clinical Psychology Review, 27, 327­347.
  • Enfield Council (2015). Enfield Children´s Services Manual. Recuperado de: http://enfield.procedure­ sonline.com/chapters/g_leav_car_ass_nee.html
  • Fernández­-Simo, D. y Cid, X. M. (2016a). The underage protection system in Galicia (Spain). New needs for social and educational support with teens and youth in social difficulties. En T. Suik­ kanen­Malin, M. Vestila y J. Jussila (ed.), Foster Care, Childhood and Parenting in Contemporary Europe (pp. 31­44). Kotka, Finland: Publications of Kymenlaakso University of Applied Sciences.
  • Fernández­-Simo, D. y Cid, X. M. (2016b). La educación social en la inserción sociolaboral con jóve­ nes en dificultad social. RES, Revista de Educación Social, 23, 15­27. Recuperado de http://www. eduso.net/res/winarcdoc.php?id=787
  • García Barriocanal, C., Imaña, A. y De la Herrán, A. (2007). El acogimiento residencial como medida de protección del menor. Madrid: Defensor del Menor de la Comunidad de Madrid.
  • Hart, R. (1992). La participación de los niños. De la participación simbólica a la participación auténtica. Santafé de Bogotá: UNICEF.
  • Holland, J., Thomson, R. y Henderson, S. (2006). Qualitative Longitudinal Research: A discussion Paper. London: Families and Social Capital ERSC Research Group.
  • Jóvenes e Inclusión (2016). Jóvenes e inclusión insta a ampliar hasta los 25 años la protección a la juventud extutelada. Recuperado de joveneseinclusion.org
  • Ley 26/2015, de 28 de julio, de Modificación del Sistema de protección a la infancia y a la adoles­cencia.
  • Lodge, C. (2005). From hearing voices to engaging in dialogue: Problematising student participa­ tion in school improvement. Journal of Educational Change, 6, 125­146.
  • Manota, M. A. y Melendro, M. (2016). Clima de aula y buenas prácticas docentes con adolescen­ tes vulnerables: más allá de los contenidos académicos. Contextos Educativos, 19, 55­74. doi: 10.18172/con.2756
  • Marchesi, A. y Martín, E. (2014). Calidad de la enseñanza en tiempos de Crisis. Madrid: Alianza.
  • Martínez, M. (2006). Validez y confiabilidad de la metodología cualitativa. Paradigma, 27(2), 7­34.
  • McKernan, J. (1996). Curriculum Action Research (2nd Edition). London: Kogan Page.
  • Meirieu, P. (2004). Referencias para un mundo sin referencias. Barcelona: Graó.
  • Melendro, M. (coord.), Cruz, L., Iglesias, A. y Montserrat, C. (2014). Estrategias eficaces de intervención socioeducativa con adolescentes en riesgo de exclusión. Madrid: UNED.
  • Melendro, M., De­Juanas, A. y Rodríguez, A. E. (2017). Déficits de la intervención socioeducativa con familias de adolescentes en riesgo de exclusión. Bordón. Revista de Pedagogía, 69(1), 123­138. doi: 10.13042/Bordon.2016.48596
  • Melendro, M., González, A. L. y Rodríguez, A. E. (2013). Estrategias eficaces de intervención socio­ educativa con adolescentes en riesgo social. Pedagogía Social Revista Interuniversitaria, 22, 105­ 121. doi: 10.7179/PSRI_2013.22.02
  • Melendro, M., Montserrat, C., De Juanas, A., Rodríguez, E., Varela, L., De Valenzuela, l. y Ballester, L. (2016). Ser jóvenes en una sociedad de redes. En L. Ballester, J. A. Caride, M. Melendro y C. Montserrat (ed.), Jóvenes que construyen futuros. De la exclusión a la inclusión social (pp. 13­ 49). Santiago de Compostela: Imprenta Universitaria Campus Vida.
  • Montserrat, C., Casas, F., Malo, S. y Beltrán, I. (2011). Los itinerarios educativos de los jóvenes extutelados. Madrid: Ministerio de Sanidad, Política Social Igualdad.
  • Moreno, C., Díaz, A., Cuevas, C., Nova, C. y Bravo, I. (2011). Clima escolar en el aula y víncu­ lo profesor­alumno: alcances, herramientas de evaluación y programas de intervención. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 14(3), 70­84. Recuperado de http://www.iztacala.unam.mx/ca­ rreras/psicologia/psiclin/principal.html.
  • Novella, A. M., Agud, I., Llena, A. y Trilla, J. (2013). El concepto de ciudadanía construido por jóvenes que vivieron experiencias de participación infantil. Bordón. Revista de Pedagogía, 45(3), 93­108.
  • Ochoa, A. y Peiró, S. (2010). Estudio comparativo de las actuaciones de los profesores ante situacio­ nes que alteran la convivencia escolar: el caso de Quétabro (México) y Alicante (España). Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(4), 113­122. Recuperado de http:// www.aufop.com/aufop/revistas/arta/digital/155/1611
  • Perojo, I. (2014). La inserción social y laboral de los jóvenes tutelados y extutelados. En G. Pérez Serranoy y A. De­Juanas (coords.), Educación y jóvenes en tiempos de cambio (pp. 43­55). Madrid: UNED.
  • Ruiz, J. I. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Deusto.
  • Rushton, F. E. y Kraft, C. (2013). Family support in the family­centered medical home: An opportu­nity for preventing toxic stress and its impact in young children. Child Abuse &Neglect, 37, 41­50. doi: 10.1016/j.chiabu.2013.10.029
  • Segura, M. y Mesa, J. R. (2011). Enseñar a los hijos a convivir. Guía práctica para dinamizar escuelas de padres y abuelos. Bilbao: Desclée de Brouwer.
  • Settersten, R. A. y Ray, B. (2010). What’s going on with young people today?: The long and twisting path to adulthood. The Future of Childrens, 20(1), 19­40.
  • Steinar, K. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • Taylor, S. E. (2011). Social support: A review. En H. S. Friedman (ed.), Oxford handbook of health psychology (pp. 189­214). New York: Oxford University Press.
  • Thompson, R. A. (2015). Social support and child protection: Lessons learned and learning. Child Abuse &Neglect, 41, 19­29. doi: 10.1016/j.chiabu.2014.06.011
  • Villa, A. (2015). Jóvenes extutelados. El reto de emanciparse hoy en día. Debats Catalunya Social. Propuestas desde el Tercer Sector, 41. Recuperado de http://www.fepa18.org/wp­content/ uploads/2015/01/Dossier­41_ESP_ene2015_DEF.pdf
  • Williamson, H. (2013). The Current Crisis and Youth – Impact and Ways Forward. European Youth Centre, Strasbourg. Recuperado de http://pjp­eu.coe.int/documents/1017981/3084958/Youth_ and _Crisis_Seminar_Report.pdf/845eba1c­e9e1­4fd4­a1bf­449e5c8d0ceb