El gestus y las prácticas feministas performativas

  1. María del Mar Rodríguez Caldas
Revista:
Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

ISSN: 2340-8510 2340-9134

Ano de publicación: 2018

Título do exemplar: ¿Cómo se cuentan las cosas? Nuevos modos de conocimiento a partir de la praxis artística

Volume: 6

Número: 1

Páxinas: 83-94

Tipo: Artigo

DOI: 10.1387/AUSART.19404 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

Resumo

This paper examines feminist artistic practices that confront the real investigating ways of relating with the body. These practices receive the legacy of the Brecht's theater gestus. They are practices that produce knowledge. These performative artworks have politicized the body and the private and public spaces; they can be performances or action art, or they can use another medium, like photography or film. We note a genealogy of feminist artworks made in the 70's and from the 90's whose common search is the revelation of a social gestus from the bodies. Both periods are productive in artistic practices socially and politically committed. After solipsism reinforced by postmodern culture, 1968 activism reappears in the 90's and the search for a reunion with intersubjectivity and social reality (Sánchez 2007).

Referencias bibliográficas

  • Barthes, Roland. (1955) 2002. “Las enfermedades de la indumentaria teatral”. En Ensayos críticos, traduccion de Carlos Pujol, 71-82. Barcelona: Seix Barral
  • Barthes, Roland. (1970) 1986. “El tercer sentido”. En Lo obvio y lo obtuso: Imágenes, gestos, voces, traducción de C. Fernández Medrano, 49-67. Barcelona: Paidós
  • Barthes, Roland. (1973) 1986. “Diderot, Brecht, Eisenstein”. En Lo obvio y lo obtuso: Imágenes, gestos, voces, traducción de C. Fernández Medrano, 93-101. Barcelona: Paidós
  • Benjamin, Walter. (1931) 1999. “Qué es el teatro épico” (primera versión): Un estudio sobre Brecht”. En Tentativas sobre Brecht: Iluminaciones III, prólogo y traducción de Jesús Aguirre, 15-29. Madrid: Taurus
  • Benjamin, Walter. (1934) 2001. “El autor como productor”. En Arte después de la modernidad: Nuevos planteamientos en torno a la representación, Brian Wallis, ed.; traducción, Carolina del Olmo y César Rendueles, 297-309. Madrid: Akal
  • Brecht, Bertolt.(1947) 2004. Escritos sobre teatro. Selección Jorge Hacker; traducción de Nélida Mendilaharzu Machain Barcelona: Alba
  • Colaizzi, Giulia, ed. 1995. Feminismo y teoría fílmica. Traducción castellana de Manuel Talens. Valencia: Episteme
  • De Lauretis, Teresa. (1985) 1992. “Repensando el cine de mujeres: Teoría estética y feminista”. Debate Feminista 5:251-277
  • De Lauretis, Teresa. 1989. Tecnhologies of gender: Essays on theory, film and fiction. London: Macmillan
  • Deleuze, Gilles. (1983) 1994. La imagen-movimiento: Estudios sobre cine 1. Traducción de Irene Agoff. Barcelona: Paidós
  • Deleuze, Gilles. (1985) 1996. La imagen-movimiento: Estudios sobre cine 2. Traducción de Irene Agoff. Barcelona: Paidós
  • Mulvey, Laura. (1975) 1988. Placer visual y cine narrativo. Versión castellana de Santos Zunzunegui. Valencia: Eutopías
  • Pollock, Griselda. 2013. After-affects/After-images: Trauma and aesthetic transformation in the virtual feminist museum. Manchester: Manchester University
  • Raven, Arlene. 1994. “Womanhouse”. En The power of feminist art: The American movement of the 1970s: History and impact, Norma Broude & Mary D. Garrard, eds., 48-65. New York: Harry N. Abrams
  • Sánchez Martínez, José Antonio. 2007. Prácticas de lo real en la escena contemporánea. Madrid: Visor