Proyectos de arte de acción:análisis de una experiencia pedagógica

  1. Carlos Tejo-Veloso 1
  1. 1 Universidad de Vigo (España)
Journal:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Year of publication: 2017

Volume: 29

Issue: 2

Pages: 203-217

Type: Article

DOI: 10.5209/ARIS.47320 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Arte, individuo y sociedad

Abstract

After six years teaching “Action art projects”, we present an article that analyses this subject offered at the graduate level by the School of Fine Arts of the University of Vigo. The main objectives are delimiting the situation of the discipline in the Spanish academic context and in our own university, familiarizing our readers with the structure of our pedagogical practice and assessing the difficulties and opportunities of this teaching practice. Our starting hypothesis will try to confirm, to search and to describe the causes and consequences of the weak presence of performance art in the curricula of Spanish universities. Methodologically, we will be focus on a qualitative and quantitative analysis, paying attention to the opinions of the students and factoring in our own experience as teachers. Thus, we will first address the context of the subject in Spanish universities and the performance art typology which we present in our teaching practice. Subsequently, we will advance in the analysis of the discipline approaching no only the academic context that surrounds our teaching, but also our teaching methodology, the demand of the subject and the profile of our students.

Bibliographic References

  • Abramović, M. (2003). Student Body. Santiago de Compostela: Centro Galego de Arte Contemporánea.
  • Arsem, M. (2006). Performance Unterrichten. En Lange, M.L. (Ed.) Performativität erfahren. Aktionskunst lehren. Aktionskunst lernen. Berlin: Schibri-Verlag. 89-100.
  • Arsem, M. (2011). Some thoughts on teaching performance art in five parts. Total Art Journal, 1(1), sin paginar. Recuperado de http://www.totalartjournal.com
  • Bazán de Huerta, M. (2001). Las veladas futuristas, origen de la performance contemporánea. En VVAA, Happening, Fluxus y otros comportamientos artísticos de la segunda mitad del siglo XX. Mérida: Editora Regional de Extremadura. 137-147
  • Barber, L. & Palacios, M. (2009). Un vivir en excepción, o del concepto del placer (1968-1983). En La mosca tras la oreja. De la música experimental al arte sonoro en España. Madrid: 2009. 15-50.
  • Blain, K. (2008). O que fan os mellores profesores universitarios. Vigo: Vicerreitoria de Formación e Innovación Educativa.
  • Blasco, S., & Insúa, L. (2013). Núcleo performático: experiencias pedagógicas. Efímera Revista, 4(5), 28-31.
  • Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (3ª ed.). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Coutinho, L. (2008). De que falamos quando falamos de performance?, Marte, 3, 8-19.
  • Diéguez Caballero, I. (2007). Escenarios Liminales. Buenos Aires: Atuel.
  • Ferrando, B. (2009). El arte de la performance. Elementos de creación. Valencia: Mahali.
  • Ferrer, E. (2005). Entrevista Esther Ferrer, Zehar, 65, 12-20.
  • Kolb, D. (1984). Experiental learning. Englewoods Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Lehmann, H-T. (2013). Teatro posdramático. Murcia: Centro de Documentación y Estudios Avanzados de Arte Contemporáneo.
  • Lepecki, A (2009). Agotar la danza. Performance y política del movimiento. Alcalá de Henares : Universidad ; [Barcelona] : Mercat de les Flors.
  • Molina, M. (Ed.) (2005). La orden de Toledo. Un recorrido vanguardista 1923-1936. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia.
  • Petersen, M. (2012). ¡Explosión! La pintura como acción. En Petersen, M. (Dir.) Explosió. El llegat de Jackson Pollock. Barcelona: Fundació Joan Miró. 67-77
  • Rio-Almagro, A. (2013). Live art: cuerpo, acción y repercusión en el proceso transdisciplinar. Arte, Individuo y Sociedad, 25(3), 424-439.
  • Terrones, A. (2013). Usar en caso de performance. Estudio del proceso creativo en el arte de acción. Efímera, 4, (5), 32-41.
  • Vilar, N. (2012). Intuicións numeradas do un ao vinte e tres -e con todo desordenadas-, respecto da relación e diferenza entre arte de acción e artes escénicas, Núa, 6, 7-20.