¿Mejorar la atención con videojuegos?Un estudio de caso

  1. Ángel Parada Castro 1
  2. Manuela Raposo-Rivas 1
  3. Mª Esther Martínez-Figueira 1
  1. 1 Universidad de Vigo, España
Revista:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Ano de publicación: 2018

Volume: 29

Número: 3

Páxinas: 94-109

Tipo: Artigo

DOI: 10.5944/REOP.VOL.29.NUM.3.2018.23323 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Outras publicacións en: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Resumo

The young generations called “digital natives” dominate aspects of daily life related to the use technology, in general and particularly, with video games. The integration of this resource in the teaching-learning processes helps the development of digital competence as well as favoring other relevant aspects for the person integral formation. The objective of this paper is to show that the use of a video game can help to improve the cognitive processes of students of Primary Education with learning difficulties. For that, a quasi-experimental methodology based on a pretest and posttest is based, with the participation of six children. The evolution of cognitive processes evolution with the battery DN:CAS is recorded, an intervention program based on the use of video games is applied, and control sheets and field notes are used to check its improvement. In the data analysis, it is verified if there are significant differences between the pretest and the posttest by means of Student's T. The results show statistically significant improvements in attention and in the complete scale of cognitive processes that measures planning, simultaneous processing and successive processing. These improvements were corroborated by the qualitative notes. It is concluded that the participants support the significance of the integration of video games for learning as well as their possibilities in improving cognitive processes. However, the program requires prior training as part of longitudinal research, with a greater sample size.

Referencias bibliográficas

  • Aarseth, E. (2007). Investigación sobre juegos: aproximaciones metodológicas al análisis de juegos. Artnodes, 7(1), 4-14. https://goo.gl/NiSQ1f
  • Alfayate, E., Álvarez-Linera, J., López, M. B., Escorial, S., García, F., Karama, S., & Solana, A. B. (2011). Plasticidad del cerebro ante el videojuego" profesor Layton & la Caja de Pandora". En Líneas actuales en la investigación de la personalidad y la inteligencia: Libro de actas (pp. 37-40)
  • Antzaka, A., Lallier, M., Meyer, S., Diard, J., Carreiras, M., & Valdois, S. (2017). Enhancing reading performance through action video games: the role of visual attention span. Scientific Reports, 7(1), 14563.
  • Asociación Española de Videojuegos (2017). Anuario 2017. Anuario de la industria del videojuego http://www.aevi.org.es/web/wp-content/uploads/2018/06/AEVI_Anuario2017.pdf Azorín, J. M. (2014). El videojuego musical ¿un recurso para la Educación Musical en Educación Primaria?. Ensayos, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 29(2), 19-36.
  • Badía Martín, M. M., Clariana, M., Gotzens, C., Cladellas, R., & Dezcallar, M. T. (2015). Videojuegos, televisión y rendimiento académico en alumnos de primaria. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, 0(46), 25-38.
  • Bartholow, B. D., Dill, K. E., Anderson, K. B., & Lindsay, J. J. (2003). The proliferation of media violence and its economic underpinnings. Media violence and children, 1-18. https://goo.gl/qwGFNV
  • Bormann, D., & Greitemeyer, T. (2015). Immersed in Virtual Worlds and Minds Effects of In-Game Storytelling on Immersion, Need Satisfaction and Affective Theory of Mind. Social Psychological and Personality Science, 6 (9), 646-652. Recuperado el 16 de julio de 2017, de https://doi.org/10.1177/1948550615578177.
  • Das, J. P., Naglieri, J. A., & Kirby, J. R. (1994). Assessment of cognitive processes: The PASS theory of intelligence. Boston, EE.UU.: Allyn & Bacon.
  • De Aguilera, M., & Mendiz, A. (2003). Video games and education: Education in the Face of a “Parallel School”. Computers in Entertainment (CIE), 1(1), 1-14.
  • Deaño, M. (2005). Das-Naglieri: Sistema de evaluación cognitiva. Adaptación Española. Manual de interpretación (Vol. 2). Ourense, España: Ediciones Gersam.
  • Del Moral Pérez, M. E., & García, L. C. F. (2015). Videojuegos en las aulas: implicaciones de una innovación disruptiva para desarrollar las Inteligencias Múltiples. Revista Complutense de Educación, 26, 97-118.
  • Del Moral, M. E., García, L. C. F., & Duque, A. P. G. (2015). Videojuegos: Incentivos Multisensoriales Potenciadores de las Inteligencias Múltiples en Educación Primaria. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 13(36), 243-270.
  • Del Pozo, M. M. (2015). Videojuegos y aprendizaje colaborativo. Experiencias en torno a la etapa de Educación Primaria. Education in the Knowledge Society (EKS), 16(2), 69-89.
  • Dirandeh, E., Sohrabi, M. R., Dirandeh, A., Kaghazloo, L., Hajihashemi, Z., & Pouriran, R. (2016). The effect of video games on teenagers’ behavior and performance: A cross-sectional study in Tehran. Social Determinants of Health, 1(3), 120-127.
  • Drummond, A., & Sauer, J. D. (2014). Video-games do not negatively impact adolescent academic performance in science, mathematics or reading. PloS one, 9(4). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0087943
  • Dugard, P., & Todman, J. (1995). Analysis of pre-test post-test control group designs in educational research. Educational Psychology, 15(2), 181-198.
  • Dye, M. W., & Bavelier, D. (2010). Differential development of visual attention skills in school-age children. Vision research, 50(4), 452-459.
  • Dye, M. W., Green, C. S., & Bavelier, D. (2009). The development of attention skills in action video game players. Neuropsychologia, 47(8), 1780-1789.
  • Elliot, J. (2000). La investigación-acción en educación. Madrid: Morata.
  • Freitas, S. (2006). Learning in immersive worlds: a review of game-based learning. Bristol, UK: Joint Information Systems Committee -JISC-. Recuperado el 10 de julio de 2017, de https://goo.gl/8mwP4f
  • Garnica, E., Quiroga, B.F., Miranda, P., & Medina, A.P. (2016). Diseño de módulos interactivos para tratar el trastorno por déficit de atención con hiperactividad – TDAH. Rev. Ingeniería, Matemáticas y Ciencias de la Información, 3(6), 49-57. http://dx.doi.org/10.21017/rimci.2016.v3.n6.a14
  • Gerber, H. R., & Price, D. P. (2013). Fighting baddies and collecting bananas: Teachers’ perceptions of games-based literacy learning. Educational Media International, 50(1), 51-62.
  • Gros, B. (Ed.) (2008). Videojuegos y aprendizaje. Barcelona, España: Graó Editorial.
  • Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: Editorial Mc Graw Hill.
  • Huizinga, J. (2012). Homo Ludens. Madrid, España: Alianza Editorial.
  • Jenkins, H. (2006). Reality bytes: Eight myths about video games debunked. Impact of Gaming Essays. Recuperado el 2 de julio de 2017, de https://goo.gl/NurYfI
  • Jiménez, J. M., & Araya, Y. C. (2012). El efecto de los videojuegos en variables sociales, psicológicas y fisiológicas en niños y adolescentes. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, deporte y recreación, 21, 43-49.
  • Kirsh, S. J. (2003). The effects of violent video games on adolescents: The overlooked influence of development. Aggression and violent behavior, 8(4), 377-389.
  • Kontaxakis, V. P., Kollias, C. T., Havaki-Kontaxaki, B. J., Margariti, M. M., Stamouli, S. S., Petridou, E., & Christodoulou, G. N. (2006). Physical anhedonia in the acute phase of schizophrenia. Ann Gen Psychiatry, 5(1). 1-5.
  • Kovess-Masfety, V., Keyes, K., Hamilton, A., Hanson, G., Bitfoi, A., Golitz, D., & Otten, R. (2016). Is time spent playing video games associated with mental health, cognitive and social skills in young children? Social psychiatry and psychiatric epidemiology, 51(3), 349-357. Doi: 10.1007/s00127-016-1179-6.
  • Kühn, S., Gleich, T., Lorenz, R. C., Lindenberger, U., & Gallinat, J. (2014). Playing Super Mario induces structural brain plasticity: gray matter changes resulting from training with a commercial video game. Molecular Psychiatry, 19(2), 265-271.
  • Labrador, F. J., & Villadangos, S. M. (2009). Adicciones a nuevas tecnologías en jóvenes y adolescentes. En E. Echeburúa, F.J. Labrador & E. Becoña (eds.). Adicción a las nuevas tecnologías en adolescentes y jóvenes (pp. 45-75), Madrid, España: Pirámide.
  • Lacasa, P., Martínez, R., & Méndez, L. (2008). Developing new literacies using commercial videogames as educational tools. Linguistics and Education, 19(2), 85-106.
  • Mancera, L., Baldiris, S., Fabregat, R., Gomez, S., & Mejia, C. (2017, July). aTenDerAH: a videogame to support e-Learning students with ADHD. In Advanced Learning Technologies (ICALT), 2017 IEEE 17th International Conference on (pp. 438-440). IEEE.
  • Marengo, L., Godoy, J. C., Rivero, T. S., & Marín, M. M. (abril de 2014). Impacto positivo del uso de videojuegos en atención y funciones ejecutivas: una revisión sistemática. En I Congreso Internacional de Psicología / IV Congreso Nacional de Psicología “Ciencia y Profesión”. Córdoba, Argentina.
  • Marín Díaz, V. (2012). Los videojuegos y juegos digitales como materiales educativos. Madrid, España: Síntesis.
  • Marín Díaz, V., & García, M. D. (2005). Los videojuegos y su capacidad didáctico-formativa. PixelBit: Revista de medios y educación, 26, 113-119.
  • Marquès, P. (2001). Los videojuegos. Barcelona, España: Departamento de Pedagogía Aplicada. Facultad de Educación, UAB. Recuperado el 26 de junio de 2017, de https://goo.gl/wVVkVc
  • Mifsud, C., Vella, R., & Camilleri, L. (2013). Attitudes towards and effects of the use of video games in classroom learning with specific reference to literacy attainment. Research in Education, 90(1), 32-52.
  • Montero, I., & León, O. G. (2002). Clasificación y descripción de las metodologías de investigación en Psicología. Revista Internacional de Psicología Clínica y de la Salud/International Journal of Clinical and Health Psychology, 2(3), 503-508.
  • Morales, E. (2009). El uso de los videojuegos como recurso de aprendizaje en educación primaria y Teoría de la Comunicación. Diálogos de la comunicación, 78, 1-12.
  • Naglieri, J. A., & Das, J. P. (1997). Das-Naglieri cognitive assessment system. Itasca, IL: Riverside Publishing.
  • Nikkelen, S. W., Valkenburg, P. M., Huizinga, M., & Bushman, B. J. (2014). Media use and ADHDrelated behaviors in children and adolescents: A meta-analysis. Developmental Psychology, 50(9), 2228.
  • Papastergiou, M. (2009). Exploring the potential of computer and video games for health and physical education: A literature review. Computers & Education, 53(3), 603-622.
  • Parada, A., Martínez-Figueira, M.E., & Raposo-Rivas, M. (2016). Los videojuegos como recurso para la mejora cognitiva: diseño de una investigación. En J. Escola, M. Raposo-Rivas, P. Aires, M.E. Martínez-Figueira (coords.). Experiencias de investigación e intervención educativa con las TIC (pp. 141-148). Almería: Procompal.
  • Prensky, M. (2001). Digital Game-based Learning. New York, EE.UU.: McGraw Hill.
  • Ramos, S., & Botella, A. (2015). Videojuegos y musicomovigramas. Innovación y recursos para el aprendizaje en Educación Primaria. Opción, 1, número especial, 609-619.
  • Revuelta-Domínguez, F. I., Arias-Almendro, C., & Guerra-Antequera, J. (2015). Grado de Adquisición de la Competencia Lingüística Mediante la Aplicación de una Metodología de Aprendizaje Basado en Juegos en la Educación Primaria. Revista Hipertexto, 5(1), 53-74.
  • Rouse, R. (2001). Game Design: Theory & Practice. Texas: Plano.
  • Sala, G., Tatlidil, K. S., & Gobet, F. (2018). Video game training does not enhance cognitive ability: A comprehensive meta-analytic investigation.Psychological bulletin,144(2), 111.
  • Sánchez-Rivas, E., Ruiz-Palmero, J., & Sánchez-Rodríguez, J. (2017). Videojuegos frente a fichas impresas en la intervención didáctica con alumnado con necesidades educativas especiales. Educar, 53(1), 29-48.
  • Shute, V. J., Ventura, M., & Ke, F. (2015). The power of play: The effects of Portal 2 and Lumosity on cognitive and noncognitive skills. Computers & Education, 80, 58-67. 2015-1-6.
  • Stapleton, A. J., & Taylor, P. C. (2003, November). Why Videogames are Cool & School Sucks!. Paper presented at the Annual Australian Game Developers Conference (AGDC) (Vol. 20, p. 23).
  • Tellado, F., Alfonso, S., & Deaño, M. (2007). El DN: CAS. Un enfoque de evaluación, un instrumento de diagnóstico y un sistema para el diseño de la intervención psicopedagógica. En A. Barca, M. Peralbo, A. Porto & B. Da Silva (coord.). IX Congreso internacional galegoportugués de psicopedagoxía (p. 128).
  • Trick, L. M., Jaspers-Fayer, F., & Sethi, N. (2005). Multiple-object tracking in children: The “Catch the Spies” task. Cognitive Development, 20 (3), 373-387.
  • Unsworth, N., Redick, T. S., McMillan, B. D., Hambrick, D. Z., Kane, M. J., & Engle, R. W. (2015). Is playing video games related to cognitive abilities?. Psychological Science, 26 (6), 759-774.
  • Valdellós, A. M. S. (2010). Videojuegos como dispositivos culturales: las competencias espaciales en educación. Comunicar: Revista científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, 34, 183-189.
  • Weaver, J., Kim, P., Metzer, R. L., & Szendrey, J. M. (2013). The impact of video games on student gpa, study habits, and time management skills: what’s the big deal? Issues in Information Systems, 14(1), 122-128.
  • Wu, S., Cheng, C. K., Feng, J., D'Angelo, L., Alain, C., & Spence, I. (2012). Playing a firstperson shooter video game induces neuroplastic change. Journal of Cognitive Neuroscience, 24(6), 1286-1293.