Violencia escolardiferencias de género en estudiantes de secundaria
- Dominguez-Alonso, José 1
- López-Castedo, Antonio 1
- Nieto-Campos, Begoña
-
1
Universidade de Vigo
info
ISSN: 1130-2496, 1988-2793
Ano de publicación: 2019
Volume: 30
Número: 4
Páxinas: 1031-1044
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Revista complutense de educación
Resumo
Gender is an essential aspect of school violence in students of compulsory secondary education (CSE). The objective of this study was to analyze, using a cross-sectional design, gender differences in perceptions of school violence measures through the questionnaire of perceived school violence (CUVE-R-ESO). The questionnaire was administered to 4467 students (50.3% female) of 1 ° to 4 ° of that with a range of age between 12 and 16 years (M = 13.81; DT = 1.38). The results show a slight prevalence of women over men in actions that make up the different types of school violence. They also revealed significant differences between the two, attributing the guys are more related to violence perpetrated by teachers to students, physical violence indirect, direct physical violence or social exclusion, and the girls with the verbal violence, students to teachers and classroom disruption. Finally, the contribution of gender as a predictor variable in school violence is significant but scarce. In conclusion, it reveals the need of devising programmes of prevention or intervention that take into account the variable gender.
Referencias bibliográficas
- Álvarez-García, D., Núñez, J.C., Rodríguez, C., Álvarez, L., & Dobarro, A. (2011). Propiedades psicométricas del Cuestionario de Violencia Escolar-Revisado (CUVE-R). Revista de Psicodidáctica, 16, 59-83.
- Bowie, B.H. (2007). Relational aggression, gender and the developmental process. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 20, pp. 107-115. DOI: 10.1111/j.1744-6171.2007.00092.x
- Brown, T.A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. New York: Guilford Press.
- Burrola-Herrera, J.I., Burrola-Márquez, L.M., & Viramontes-Anaya, E. (2016). Inteligencia emocional e integración grupal en el aula: dos consideraciones en la formación docente. RaXimhai, 12 (6), 165-176. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46148194010
- Capella, C. (2013). Una propuesta para el estudio de la identidad con aportes del análisis narrativo. Psicoperspectivas, 12, 117-128.
- Cerezo, F., & Ato, M. (2010). social Status, gender, classroom climate and bullying among adolescents pupils. Anales de Psicología, 26(1), 137-144.
- Currie, D., Kelly, D., & Pomerantz, S. (2007). 'The Power to Squash People': Understanding girls' relational aggression. British Journal of Sociology of Education, 28(1), 23–37.
- De la Torre, I.M., García, M., Villa, M., & Casanova, P. (2008). Relationships between school violence and multidimensional self-concept: teenagers from the Obligatory Secondary Education. European Journal of Education and Psychology, 1(2), 57-70.
- Defensor del Pueblo-UNICEF (2007). Violencia escolar: el maltrato entre iguales en la Educación Secundaria Obligatoria 1999-2006. Madrid: Publicaciones de la Oficina del Defensor del Pueblo.
- Diaz-Aguadó, M.J. (2006) Sexismo, violencia de género y acoso escolar. Propuestas para una prevención integral de la violencia. Revista de Estudios de Juventud, 73, 38-57. Disponible en: http://www.educarenigualdad.org/media/pdf/uploaded/old/Doc_175_revista_juventud.pdf
- Domínguez, F. & Manzo, M. (2011). Las manifestaciones del bullying en adolescentes. Uaricha. Revista de Psicología (Nueva época), 8(17), 19-33. Disponible en: http://www.revistauaricha.umich.mx/Articulos/uaricha_0817_019-033.pdf
- Dorado-Barbé, A., Hernández-Martín, G., & Llorente-Moreno, J. (2015). La gestión del conflicto en la intervención social. Prismasocial: Revista de Ciencias Sociales, 14, 443-469.
- Elgar, F.J., McKinnon, B., Walsh, S.D., Freeman, J., Donnelly, P.D., Matos, M.G.D., Gariepy, G., Aleman-Diaz, A.Y., Pickett, W., Molcho, M., & Currie, C. (2015). Structural Determinants of Youth Bullying and Fighting in 79 Countries. Journal of Adolescent Health, 57, 643-50.
- Fleming, L.C., & Jacobsen, K.H. (2010); Bullying among middle-school students in low and middle income countries, Health Promotion International, 25(1), pp. 73-84, DOI: 10.1093/heapro/dap046
- Garaigordobil, M., & Oñederra, J. (2009). Acoso y violencia escolar en la comunidad autónoma del País Vasco. Psicothema, 21(1), 83-89.
- García-Continente, X., Pérez-Giménez, A., & Nebot-Adell, M. (2010). Factores relacionados con el acoso escolar (bullying) en los adolescentes de Barcelona. Gaceta Sanitaria, 24(2), 103-108. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112010000200002&lng=es&tlng=es.
- Gómez-Nashiki, A. (2017). Violencia y gestión escolar : la opinión de directores de escuelas primarias de Colima, México. Revista Colombiana de Educación, 73, 19-40.
- Greenfield, A., & Marks, N.F. (2010). Sense of community as a protective factor against long-term psychological effects of childhood violence. Social Services Review, 84, 129-147. DOI: 10.1086/652786
- Lane, K., Goh, J., & Driver-Linn, E. (2011). Implicit science stereotypes mediate the relationship between gender and academic participation. Sex Roles, 66, 220‐234.
- Leonardi, B., & Staley, S. (2015). Affirm gender and sexual diversity within the school community. Phi Delta Kappan, 97(3), 69-73. DOI: 10.1177/0031721715614832
- Machecha, J.C., & Martínez, N.C. (2005). Conductas parentales y perfil sociofamiliar en estratos socioeconómicos bajos de Bogotá. Suma Psicológica, 12(2), 175-195.
- Mitchell, M.M., Bradshaw, C.P., & Leaf, P.J. (2010). Student and teacher perceptions of school climate: A multilevel exploration of patterns of discrepancy. Journal of School Health, 80(6), 271-279. DOI: 10.1111/j.1746-1561.2010.00501.x
- Moreno, C.B., & Ison, M.S. (2013). Habilidades socio-cognitivas infantiles para resolver problemas junto a sus pares. Revista CES Psicología, 6(2), 66-81.
- Moreno, D., Neves de Jesús, S., Murgui, S., & Martínez, B. (2012). Un estudio longitudinal de la reputación social no conformista y la violencia en adolescentes desde la perspectiva de género. Psychological Intervention, 21(1), 67-75. DOI: 10.5093/in2012v21n1a6
- Muñoz, G. (2008). Violencia escolar en México y en otros países. Comparaciones a partir de los resultados del Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 13 (39), 1195-1228.
- Murillo, F., & Hernández-Castilla, R. (2011). Factores escolares asociados al desarrollo socio afectivo en Iberoamérica. RELIEVE, 17(2), p. 2.
- Nail, O., Muñoz, M., & Gajardo, J. (2013). Principios orientadores de la convivencia en el aula: una estrategia de reflexión colectiva. Educ. Pesqu., 39 (2), 367-385.
- Narváez, J., & Muñoz, L. (2013). Espacios imaginarios, una estrategia de fortalecimiento de la convivencia en la escuela. Revista de Psicología Universidad de Antioquia, 5(1), 45-58.
- Papalia, D., Wendkos, S. & Duskin, R. (2005). Psicología del desarrollo: De la Infancia a la adolescencia. Novena ed. México: Editorial McGraw-hill.
- Parkes, J. (2016). The evolution of policy enactment on gender-based violence in schools. Prospects, 46, pp. 93-107. DOI: 10.1007/s11125-016-9382-5
- Patchin, J.W., & Hinduja, S. (2012). Cyberbullying. An update and synthesis of the research». [ar¬tículo en línea]. En: Cyberbullying prevention and response. New York: Routledge. DOI: 10.1177/0044118X10366951.
- Pinto-Archundia, R. (2016). La importancia de promover los valores del hogar hacia las escuelas primarias. Ra Ximhai. 12 (3), 271-283. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46146811018
- Piñero-Ruiz, E., Arense-Gonzalo, J., López-Espín, J., & Torres-Cantero, A. (2014). Incidencia de la violencia y victimización escolar en estudiantes de educación secundaria obligatoria en la región de Murcia. Revista de Investigación Educativa, 32 (1), 223-241.
- Pinheiro, S.P. (2006). World Report on Violence Against Children. Geneva: UN Publishing Services and Services Concept.
- Postigo-Zegarra, S., González-Barrón, R., Mateu-Marqués, C., Ferrero-Berlanga, J., & Martorell-Pallás, C. (2009). Diferencias conductuales según género en convivencia escolar. Psicothema, 21(3), 453-458.
- Pradas, F., Castellar, C., Polo, I., & Beamonte, A. (2012). Mejora del clima de clase y resolución de conflictos raciales y étnicos a través de la intervención en la organización y la metodología de las sesiones de educación física. Revista de la Asociación de Inspectores de Educación de España, 17, 1-13.
- Rebollo-Catalán, A., Ruiz-Pinto, E., & García-Pérez, R. (2017). Preferencias relacionales en la adolescencia según el género. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(1), 58-72. DOI: 10.24320/redie.2017.19.1.1022
- Redondo, J., Rangel, K.J., & Luzardo, M. (2015). Diferencias en comportamientos prosociales entre adolescentes colombianos. Psicogente, 18(34), 311-319.
- Rodríguez, A. (2015). Inteligencia emocional y conflicto escolar en estudiantes de Educación Básica Primaria. Una experiencia desde el contexto del aula. Katharsis, 19, 53-72.
- Román, M., & Murillo, F.J. (2011). América Latina: violencia entre estudiantes y desempeño escolar. Revista CEPAL, 104. Disponible en: http://www.cepal.org/publicaciones/xml/3/44073/rve104romanmurillo.pdf
- San Lucas-Solórzano, C.E., Andrade, S., Rosero, E., Gómez, H., & Armas, S. (2016). De la violencia escolar a la violencia de género: análisis de instrumentos. Ciencias Pedagógicas e Innovación, 4(2), 93-97. DOI: 10.26423/rcpi.v4i2.141
- Sax, L. (2006). Por qué el género importa. Lo que los padres y profesores deberían saber acerca de la ciencia emergente de la diferencia de sexos. En Vidal, E. (ed.). Diferentes, iguales, ¿juntos? Educación diferenciada (pp. 179-188). Barcelona: Ariel.
- Schneider, S.K., O ́Donnell, L., Stueve, A., & Coulter, R.W.S. (2012). Cyberbullying, school bullying, and psychological distress: A regional census of high school students. American Journal of Public Health, 102, 171-177.
- Schrock, D., & Schawalbe, M. (2009). Men, Masculinity and Manhood Acts. The Annual Review of Sociology, 35, 277-295.
- Scott, J. (1996). El género: una categoría útil para el análisis histórico. En Lamas, M. (comp.). El género: la construcción cultural de la diferencia sexual (pp. 265-302). México, D.F.: Universidad Nacional Autónoma de México-Programa Universitario de Estudios de Género/Miguel Ángel Porrúa.
- Sigfusdottir, I.D., Kristjansson, A.L., Thorlindsson, T., & Allegrante, J.P. (2017). Stress and adolescent well-being: The need for an interdisciplinary framework. Health Promotion International, 32(6), pp. 1081-1090. DOI: 10.1093/heapro/daw038
- Simmons, R. (2006). Enemigas íntimas, agresividad, manipulación y abuso entre las niñas y las adolescentes. Ciudad de México: Océano.
- Skrzypiec, G. (2008). Living and learning at School. Documento presentado en la Conferencia anual de la Australian Association for Research in Education [en línea] www.aare.edu.au/08pap/skr081125.pdf
- Soto, H., & Trucco, D. (2015). Inclusión y contextos de violencia, en D. Trucco y H. Ullmann (ed.), Juventud: realidades y retos para un desarrollo con igualdad, (LC/G.2647-P), Santiago de Chile. Publicación de las Naciones Unidas.
- Spilt, J.L., Koomen, H.M. & Jak, S. (2012). Are boys better off with male and girls with female teachers? A multilevel investigation of measurement invariance and gender match in teacher–student relationship quality. Journal of School Psychology, 50(3), 363–378. DOI: 10.1016/j.jsp.2011.12.002.
- Tirado, R., & Conde, S. (2016). Análisis estructural de la gestión de la convivencia escolar en centros de buenas prácticas de Andalucía (España). Educación XX1. 19 (2), 153-178. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=7064581100
- Trucco, D., & Inostroza, P. (2017). Las violencias en el espacio escolar. Naciones Unidas: CEPAL. Documentos de Proyectos.
- UNESCO/LLECE (Organización de las Naciones Unidas, para la Educación, la Ciencia y la Cultura/Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación (2015). Informe de resultados TERCE. Factores asociados. Santiago de Chile: UNESCO.
- Uranga, M.S., Rentería, D.E., & González, G.J. (2016). La práctica del valor del respeto en un grupo de quinto grado de Educación Primaria. Ra Ximhai.12(6), 187-204. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46148194012
- Valle, J.E. (2015). Educando para prevenir la violencia de género desde las aulas: el caso de los centros de educación infantil y primaria (CEIPS) gallegos. Innovación Educativa, 25, 327-342.
- Varela, R.M., Ávila, M.E., & Martínez, B. (2013). Violencia escolar: Un análisis desde los diferentes contextos de interacción. Psychosocial Intervention, 22, 25-32. DOI: 10.5093/in2013a4
- Velasco, M.J., & Álvarez-González, B. (2015). Perfiles y percepciones de género en violencia escolar. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 211-231. DOI: 10.6018/rie.33.1.195891
- Villarreal-González, M.E., Sánchez-Sosa, J.C., Veiga, F.H., & Del Moral-Arroyo, G. (2011). Contextos de desarrollo, malestar psicológico, autoestima social y violencia escolar desde una perspectiva de género en adolescentes mexicanos. Psychosocial Intervention, 20, 171-181. DOI: 10.5093/in2011v20n2a5
- Wang, J., Iannotti, R.J., & Nansel, T.R. (2009). School Bullying Among Adolescents in the United States: Physical, Verbal, Relational, and Cyber. Journal of Adolescent Health, 45, 368-375.