Incluyendo a la comunidad en un proceso de investigación participativa para el uso responsable de internet

  1. Raposo-Rivas, Manuela
  2. Martínez-Figueira, Esther
  3. Barboza-Cid, María Fernanda
Journal:
Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

ISSN: 1577-4147

Year of publication: 2019

Issue Title: La inclusión educativa y social a debate

Volume: 49

Issue: 3

Pages: 173-190

Type: Article

DOI: 10.30827/PUBLICACIONES.V49I3.11408 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

Abstract

From a perspective where the process of knowledge production can take place through more democratic methods and relationships, designed to favor the active and emancipatory participation of the subjects involved, and moving towards the search for practices that are innovative and inclusive, this article explores a participatory research process. The research team consists of eleven people representing different sectors of the community: Mothers and Fathers Associations, members of the Local and Autonomous Administration, as well as security forces and compulsory education teachers and University. This research is aimed at understanding how children and adolescents in a Galician city use the Internet on a day-to-day basis, as well as to understand the perceptions and concerns of their families in this regard. For the collection of information interviews, questionnaires and various documentary techniques are used. Based on the data collected, strategies are proposed to families that favor a more responsible use of the Internet by the child and youth population of the local community. This article focuses on the work process of the research group, through individual and collective assessments of its members. The creation of the community group, the dynamics of work adopted and the practice of participatory research are analyzed in order to understand their potential and challenges, as well as their results in terms of the community and the inclusion processes.

Bibliographic References

  • Arnaiz, P., De Haro, R., & Azorín, C.M. (2018). Redes de apoyo y colaboración para la mejora de la educación inclusiva. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(2), 29-49.
  • Bardín, L. (2009). Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, LDA.
  • Bauman, Z. (2002). La Cultura como Praxis. Buenos Aires: Paidós.
  • Cochran-Smith, M., & Lytle, S. (2009). Inquiry as stance: Practitioner Research for the Next Generation. Nueva York: Teachers College Press.
  • Colmenares, A. M. (2012). Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 3(1), 102-115.
  • Daly, A. J. (2017). Mejor juntos: Creando y formando redes socioeducativas para el impacto colectivo. En J. Longás & J. Riera (Eds.). Infancia, pobreza y éxito educativo. Acción socioeducativa en red, (pp. 11-18). Barcelona: Obra Social la Caixa-Universitat Ramón Llull.
  • Durston, J., & Miranda, F. (2012). Experiencias y metodología de la investigación participativa. Santiago de Chile: CEPAL.
  • Fals, O. (2008). La investigación-acción en convergencias disciplinarias. Recuperado de: http://Historiactualdos.Blogspot.Com/2008/11/La-Investigacin-Accin-En-Convergencias.
  • Freire, P. (1970). Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
  • Gallager, T. (2013). Contact and context: sharing education and building relationships in a divided society. Research papers in Education, 2, 1-18.
  • Gallego Vega, C., Rodríguez Gallego, M. R., & Corujo Vélez, C. (2016). La Perspectiva Comunitaria en la Educación Inclusiva. Prisma Social, 16, 60-110. Recuperado de: http://revistaprismasocial.es/article/view/1254
  • Garrido, F. J. (2007). Perspectiva y prácticas de educación-investigación participativa. Política y Sociedad, 44(1), 107-124.
  • Habermas, J. (1989). Teoría de la acción comunicativa. Complementos y Estudios previos. Madrid: Cátedra.
  • López-Yáñez, J., Sánchez Moreno, M., & Altopiedi, M. (2011). Comunidades profesionales de práctica que logran sostener procesos de mejora institucional en las escuelas. Revista de Educación, 356, 109-131.
  • McTaggart, R. (2006). Participatory Action Research: Issues in theory and practice. Educational Action Research, 2(3), 313-337.
  • Nind, M. (2017). The practical wisdom of inclusive research. Qualitative Research, 17(3), 278-288.
  • O’Sullivan, M. (2007). Creating and sustaining communities of practice among physical education professionals. New Zealand Physical Educator, 40 (1), 10-19.
  • Parrilla, Á., Martínez-Figueira, M., & Zabalza, M. A. (2012). Diálogos infantiles en torno a la diversidad y la mejora escolar. Revista de Educación, 359, 120-142.
  • Parrilla, Á., Raposo-Rivas, M., & Martínez-Figueira, M. (2016). Procesos de movilización y comunicación del conocimiento en la investigación participativa. Opción, 32(12), 2066-2087.
  • Parrilla, A., Sierra, S., & Fiuza, M. (2018). Lecciones esenciales sobre el trabajo en red inter-escolar. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(2), 51-69.
  • Parrilla, A., Susinos, T., Gallego-Vega, C., & Martínez, B. (2017). Revisando críticamente cómo investigamos en educación inclusiva. Revista Interuniversitaria de Formación de Profesorado, 89(31, 2), 145-156.
  • Parrilla, A., Susinos, T., Gallego-Vega, C., & Martínez, B. (2016). Redes de innovación para la inclusión educativa y social. Memoria Técnica para proyectos tipo A y B. Referencia EDU 2015-68617-C4.
  • Raposo-Rivas, M., Martínez-Figueira, M.E., González, P., Torres, J., Carballo, R., Freire, F., Fernández, J., Barboza, M.F., Roibás, M., Gutiérrez, T., & Parrilla, A. (2019). “Sentidiño na Rede” para un uso responsable de Internet. Revista Saber & Educar, 25, 1-9.
  • Ravitch, S. (2014). The transformative power of taking and Inquiry stance on practice: practitioners research and narrative counter-narrative. Perspectives on Urban Education, 11(1), 5-10.
  • Salazar, M. C. (2006). La investigación-acción participativa. Inicios y desarrollos. Madrid: Popular.
  • Simón Rueda, C., & Barrios Fernández, A. (2019). Las familias en el corazón de la educación inclusiva. Aula Abierta, 48(1), 51-58. Doi: https://doi.org/10.17811/rifie.48.1.2019.51-58
  • Thompson, K. M., Jaeger, P. T., Taylor, N. G., & Bertot, J. C. (2014). Digital literacy and digital inclusion: information policy and the public library. Lanham: Rowman & Littlefield.