Cortos de animación en la red para todos los públicos y génerotemáticas y roles de siempre contados como nunca

  1. López González, Rebeca Cristina 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Revista:
Comunicación y Género

ISSN: 2605-1982

Ano de publicación: 2019

Título do exemplar: Gender and citizenship issues in film discourse

Volume: 2

Número: 2

Páxinas: 249-265

Tipo: Artigo

DOI: 10.5209/CGEN.66515 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Comunicación y Género

Resumo

This paper discusses the tales narrated by four animated short films. Purl (2019) and Kitbull (2019) by Pixar were produced under the Sparkshorts programme, One Small Step (2018), created by the incipient Taiko Studios, and Hé Mademoiselle (2015), elaborated by a group of graduated students from the French Superior Arts and Crafts College (ESMA). These four works share a set of features, despite their diverse background, among which the tackling of gender-based-themes calls for accurate analysis. The plot of each story deals with the feminine world but in a manner never told before. This paper will focus on the narration based on gender to reveal up to what point each story can break down old gender stereotypes and teach a lesson to new generations centred on YouTube.

Referencias bibliográficas

  • Allan, R. (1999) Disney and Europe. European Influences on the Animated Feature Films of Walt Disney. Londres, John Libbey & Company Ltd.
  • Baccolini, R.; Pederzoli, R. y B. Spallaccia (2019) Gender, Literature and Education for Children and Young Adults. Bolonia, Bolonia University Press.
  • Biemmi, I. (2010) Educazione sessista: stereotipi di genere nei libri delle elementari. Turín, Rosenberg & Sellier.
  • Bourdieu, P. (1998) La domination masculine. París, Seuil.
  • Butler, J. (1990) Gender Trouble. Feminism and the Subversion of Identity. Nueva York, Routledge.
  • Cámara Aguilera, E. (ed.). (2019) Traducciones, adaptaciones y doble destinatario en literatura infantil y juvenil. Berlín, Peter Lang.
  • Connan-Pintado, C. y G. Béhotéguy (eds.) (2014) Être une fille, un garçon dans la littérature pour la jeunesse, France 1945-2012. Vol. 1. Burdeos, Presses Universitaires de Bordeaux.
  • Connan-Pintado, C. y G. Béhotéguy (eds.) (2017) Être une fille, un garçon dans la littérature pour la jeunesse, Europe 1850-2014. Vol. 2. Burdeos, Presses Universitaires de Bordeaux.
  • Connell, R. (2002) Gender. Cambridge, Polity.
  • Cromer, S. (2010) “Genre et littérature de jeunesse en France: éléments pour une synthèse” en Nordiques, (21), pp. 35-48.
  • Dafflon-Novelle, A. (2006) “Littérature enfantine: entre image et sexisme” en Dafflon-Novelle, A., Filles-garçons. Socialisation différenciée? Grenoble, Presses Universitaires de Grenoble.
  • Gamberi, C. (2019) “Gender and Education: Genealogies, Practices and Knowledges”, en Baccolini, R.; Pederzoli, R. y B. Spallaccia, Literature, Gender and Education for Children and Young Adults. Bolonia, Bolonia Unversity Press.
  • Garfinkel, H. (1967) Studies in Ethnomethodology. Englewoo, Prentice Hall.
  • Gianini Belotti, E. (2009) Dalla parte delle bambine. Milán, Feltrinelli.
  • Mínguez-López, X. (2012) “La definición de la LIJ desde el paradigma de la didáctica de la lengua y la literatura”, en AILIJ, (10), pp. 87-106.
  • Oittinen, R. (2000) Translating for children. Nueva York, Routledge.
  • Solomon, C. (ed.). (1987) The art of the animated image. An anthology. Los Ángeles, The American Film Institute.
  • West, C. y D. H. Zimmerman (1987) “Doing Gender” en Gender and Society, (1, 2), pp. 125-151.