Diversidad étnica y educación físicaanálisis de las fotografías de los libros de texto publicados durante la Ley Orgánica de Educación

  1. Alba González-Palomares 1
  2. Ana Rey-Cao 2
  1. 1 Universidad Pontificia de Salamanca
    info

    Universidad Pontificia de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02jj93564

  2. 2 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Revista:
Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD

ISSN: 1133-6366

Any de publicació: 2019

Títol de l'exemplar: XV Congreso Internacional AEISAD

Número: 426

Pàgines: 163-170

Tipus: Article

Altres publicacions en: Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD

Resum

The objective of this research is to describe the ethnic diversity and the relations between the type, field of practice and level of motor expression present on Physical Education textbooks’ photographs. The society tends to be more globalized. It is important that this new trend be reflected on curricular material given to high school students in order to mitigate possible stereotypes related to the relationship between motor expression and ethnic characteristics. The sample has been formed by a total of 6773 photographs. Those images belong to 39 physical education textbooks published between 2006 and 2011. To the analysis of the content it was used an observation tool developed ad hoc. The pilot test, expert consultation and reliability test are scientific criteria that support the instrument. It was made univariant and bivariant analysis and applied Pearson’s Qui Squared Test with significance level of 5%. The results shown an obvious imbalance in ethnic diversity representation, focusing on Caucasian model. Also found differences between motor expressions’ representation in function of pictured ethnic group. Caucasian persons are shown in all kinds of expressions, different environments and far from elite sport practice. Nevertheless, other ethnic groups are associated with competitive sports and high competitive environments.

Referències bibliogràfiques

  • Azzarito, L., y Solmon, M. A. (2006). A poststructural analysis of high school students’ gendered and racialized bodily meanings. Journal of Teaching in Physical Education, 25, 75-98. Recuperado de https://journals.humankinetics.com/doi/pdf/10.1123/jtpe. 25.1.75
  • Botelho, P., Silva, P., Queirós, T., y Caetano, S. (2008). Manuais de educação física: Em rota de colisão com gênero, diversidade e cidadania? En F. Henriques (Ed.), Género, diversidade e cidadania, (pp. 89101). Lisboa: Colibri.
  • Contreras, O. R., Pastor, J. C., y González, S. (2008). La influencia de los deportistas de élite en las actitudes y estereotipos racistas de los escolares. Tándem: didáctica de la Educación Física, 28, 27-38.
  • EDUCAbase (2018). Enseñanzas no universitarias/alumnado matriculado/curso 2017-2018. Datos avance. Ministerio de Educación y Formación Profesional / Ministerio de Cultura y Deporte. Recuperado de https://www.mecd.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/estadisticas/educacion/no-universitaria/alumnado/matriculado/2017-2018-DA.html
  • Eurostat (2018). Inmigración. Personas. Comisión Europea. Recuperado de https://europa.eu/european-union/documents-publications/statistics_es
  • Heinemann, K. (2003). Introducción a la metodología de la investigación empírica en las ciencias del deporte. Barcelona: Paidotribo.
  • Instituto Nacional de Estadística (INE, 2017). Cifras de población a 1 de enero de 2017. Estadística de migraciones 2016. Datos provisionales. Recuperado de http://www.ine.es/prensa/cp_2 017_p.pdf
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación, 106 B.O.E., 17158-17207 (4 de mayo de 2006).
  • McDonald, B. (2013). The reproduction of biological “race” through physical education textbooks and curriculum. European Physical Education Review, 19, 183-198. doi: 10.1177/1356336X13486052
  • Ramos, D. (2009). Paradigmas en el imaginario de los profesionales del deporte (II). Deporte y ‘raza’. Educación Física y Deporte. Revista digital, 132. Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd132/deporte-yraza.htm
  • Táboas, Mª. I. (2009). Análisis de los estereotipos corporales y de los modelos de actividad. (Tesis doctoral). Universidade de Vigo. Pontevedra.
  • Táboas-Pais, Mª. I., y Rey-Cao, A. (2015). Racial Representation in Physical Education Textbooks for Secondary Schools: Image Content and Perceptions Held by Students. SAGE Open, 5(1), 1-11. Doi : 10.1177/2158244015574972