Professional Public Relations (PR) trends and challenges

  1. Ana Almansa-Martínez 1
  2. Ana-Belén Fernández-Souto 2
  1. 1 Universidad de Málaga
    info

    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

  2. 2 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Revista:
El profesional de la información

ISSN: 1386-6710 1699-2407

Ano de publicación: 2020

Título do exemplar: Relaciones públicas

Volume: 29

Número: 3

Tipo: Artigo

DOI: 10.3145/EPI.2020.MAY.03 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: El profesional de la información

Resumo

There are several studies and reports that identify the challenges that Public Relations must assume in the coming years, but how will the professional field face them? Are the organizations and institutions prepared to assume the new needs that constant adaptation demands? What are the priorities that they must establish so that the profession is renewed? The profession, in order to face the challenges that the future holds in the changing society in which we live, must commit itself to training. Thanks to training, public relations professionals will be able to achieve a high degree of specialization in the discipline. Strategic vision, Public Relations (PR) assessment, commitment to quality and professional ethics, transparency, as well as inclusion and equality must be the benchmarks of the sector.

Referencias bibliográficas

  • Adecec (2019). Las mujeres ocupan más del 72% de los trabajos en comunicación y relaciones públicas y el 50% de los puestos directivos. https://bit.ly/2zEnNB9
  • AIRP (2020). Objetivos. Asociación de Investigadores en Relaciones Públicas. http://airrpp.org/que-es-la-airp
  • Almansa-Martínez, Ana (2015). “Formación de profesionales estratégicos”. Anuario de la comunicación 2015. Madrid: Dircom, p. 84. http://www.dircom.org/publicaciones/anuario/item/7069-anuario-de-la-comunicacion-2015
  • Almansa-Martínez, Ana; Athaydes, Andreia (2012). “Los posgrados en Relaciones Públicas en las universidades españolas. Estudio sobre su situación y temáticas”. En: La innovación en Relaciones Públicas. Barcelona: Trípodos (número especial), pp. 315-330.
  • Asociación de la Prensa de Madrid (2018). Informe anual de la profesión periodística 2018. Madrid: APM. https://www.apmadrid.es/publicaciones/informe-anual-de-la-profesion
  • Cabrera-Cabrera, Mariángeles; Almansa-Martínez, Ana (2016). “El director de relaciones públicas en las grandes empresas españolas”. Revista internacional de relaciones públicas, v. 6, n. 11. http://doi.org/10.5783/RIRP-11-2016-07-113-134
  • Castillo-Esparcia, Antonio; Guerra-Heredia, Sergio; Almansa-Martínez, Ana (2017). “Comunicación política y think tanks en España. Estrategias con los medios de comunicación”. El profesional de la información, v. 26, n. 4. https://doi.org/10.3145/epi.2017.jul.14
  • Castillo-Esparcia, Antonio; Smolak-Lozano, Emilia; Fernández-Souto, Ana-Belén (2017). “Lobby y comunicación en España. Análisis de su presencia en los diarios de referencia”. Revista latina de comunicación social, n. 72. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1192
  • Dircom (2010). El estado de la comunicación en España 2010. Madrid: Dircom. http://www.dircom.org/publicaciones/estudios/item/1788-el-estado-de-la-comunicación-en-españa-2010
  • Dircom (2015). El estado de la comunicación en España 2015. Madrid: Dircom. https://www.slideshare.net/txiquilla/el-estado-de-la-comunicacin-en-espaa-en-2015
  • Dircom (2018). El estado de la comunicación en España 2018. Madrid: Dircom. https://envios.dircom.org/docs/ECE-2018.pdf
  • Dircom (2020). La Global Alliance cumple 20 años con el compromiso de seguir poniendo en valor la Comunicación y las Relaciones Públicas. https://bit.ly/2KCiWTk
  • Fernández-Souto, Ana-Belén; Puentes-Rivera, Iván; Vázquez-Gestal, Montserrat (2019). “Gestión de la comunicación en las competiciones deportivas regulares: Fútbol sala, voleibol, baloncesto y balonmano en España”. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, n. 36. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6770636.pdf
  • Institute for Public Relations (2020). The top 14 public relations insights of 2019. https://bit.ly/35aNeWC
  • Macnamara, Jim; Zerfass, Ansgar (2017). “Evaluation stasis continues in PR and corporate communication: Asia Pacific insights into causes”. Communication research and practice, v. 3, n. 4. https://doi.org/10.1080/22041451.2017.1275258
  • Matilla, Kathy; Miranda, Thais; Compte-Pujol, Marc; Oliveira, Andreia (2019). “La formación de postgrado de los directores de comunicación españoles”. Revista internacional de investigación en comunicación aDResearch ESIC, v. 19, n. 19. https://doi.org/10.7263/adresic-019-02
  • Moreno, Ángeles; Fuentes-Lara, Cristina; Khalil, Nadia (2018). Gendercom. Brechas y oportunidades de género en la profesión de gestión de la comunicación en España. Madrid: Asociación de Directivos de Comunicación. ISBN: 978 84 0907 667 3
  • Moreno, Ángeles; Tench, Ralph; Okay, Ayla (2017). “Re-fuelling the talent tank. A qualitative study of key deficiencies, future needs, and life-long learning needs of communication management professionals in Europe”. Communication & society, v. 30, n. 3. https://doi.org/10.15581/003.30.3.109-127
  • PRnoticias (2018). Informe PR2018. Madrid: prnoticias. https://bit.ly/2yVs0zR
  • PwC (2019). Análisis de la brecha salarial de género en España. Madrid: CEOE y PwC. https://pwc.to/3aJvfb8
  • Rodríguez-Fernández, Leticia; Barón-Dulce, Gema (2017). “La enseñanza del área de la dirección de comunicación en los grados en publicidad y relaciones públicas”. In: Los estudios universitarios especializados en comunicación en España. Barcelona: Editorial UOC, pp. 103-120. ISBN: 978 84 9116 701 3
  • Rodríguez-Fernández, Leticia; Vázquez-Sande, Pablo (2019). “Retos y perspectivas en la comunicación organizacional”. El profesional de la información, v. 28, n. 5, e280501. https://doi.org/10.3145/epi.2019.sep.01
  • Zerfass, Ansgar; Moreno, Ángeles; Tench, Ralph; Verčič, Dejan; Verhoeven, Piet (2017). European communication monitor 2017. Brussels: Euprera/EACD, Quadriga Media Berlin. https://www.communicationmonitor.eu/2017/06/04/ecm-european-communication-monitor-2017-social-bots-visualisation-hypermodernity-benchmarking-strategic-communication
  • Zerfass, Ansgar; Verčič, Dejan; Verhoeven, Piet; Moreno, Ángeles; Tench, Ralph (2019). European communication monitor 2019. Brussels: Euprera/EACD, Quadriga Media Berlin. http://www.communicationmonitor.eu/wp-content/uploads/dlm_uploads/ECM19-European-Communication-Monitor-2019.pdf
  • Zerfass, Ansgar; Verhoeven, Piet; Moreno, Ángeles; Tench, Ralph; Vercic, Dejan (2016). European communication monitor 2016. Brussels: Euprera/EACD, Quadriga Media Berlin. http://www.communicationmonitor.eu/wp-content/uploads/2018/03/ECM-2016-Results-ChartVersion-European-Communication-Monitor-Trends-Strategic-Communication-Management-Corporate-Communication-Public-Relations-PR.pdf