Incidencia del estado de alarma en la desigualdad escolar de la adolescencia acogida por el sistema de protección en galicia

  1. Fernández-Simo, Deibe
  2. Cid Fernández, Xosé Manuel
  3. Carrera-Fernández , María Victoria
Journal:
Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

ISSN: 2254-3139

Year of publication: 2020

Issue Title: Número extraordinario: Consecuencias del Cierre de Escuelas por el Covid-19 en las Desigualdades Educativas

Volume: 9

Issue: 3

Type: Article

DOI: 10.15366/RIEJS2020.9.3.008 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

Abstract

Students with administrative protection records are the protagonists of most of the academic itineraries of school exclusion. The declaration of the state of alarm, motivated by the health alert of Covid-19, leads to a change in the school dynamics of the students. This research aims to analyze which aspects of educational planning, as well as the collaboration between teachers and professionals of the specific protection resources of Galicia during the state of alarm, have an impact on the inclusion or exclusion of students in social difficulty. Eleven longitudinal follow-ups are carried out with 11 adolescents, five boys and six girls.  The study is based on the grounded theory with the intention of triangulating the discourses derived from the interviews with students and instrumental case studies involving 14 professionals. The sample of educational teams consists of 11 female educators and 3 male educators. The results highlight that the dynamics of school inequality have increased during the period of the state of alarm, observing that the contact between students and teachers is reduced, which leads to deficits in the students' homework; and that the collaboration between the professionals in the protection system and the school is limited to timely exchanges of information. These results underline that, during the state of alarm motivated by the current health crisis, the school and education policies in Galicia neglect the situation of greater social difficulty of the students under protection.

Bibliographic References

  • Barnow, B. S., Buck, A., O'Brien, K., Pecora, P., Ellis, M. L. y Steiner, E. (2015). Effective services for improving education and employment outcomes for children and alumni of foster care service: Correlates and educational and employment outcomes. Child &Family Social Work, 20(2), 159-170. https://doi.org/10.1111/cfs.12063
  • Bermello, S. (2020). Retrato da teledocencia forzada: Elevada desconexión, posta en valor da educación presencial e suspenso xeral da consellería. Revista Galega de Educación, 1, 24-27.
  • Bolívar, A. (2006). Familia y escuela: Dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de Educación, 339, 119-146.
  • Bolívar, A. y López, L. (2009). Las grandes cifras del fracaso escolar y los riesgos de exclusión educativa. Profesorado, Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 13(3), 51-78.
  • Bond, S. (2018). Care-leaving in South Africa: An international and social justice perspective. Journal of International and Comparative Social Policy, 34(1), 76-90. https://doi.org/10.1080/21699763.2017.1413994
  • Cassarino-Perez, L., Córdova, V. E., Montserrat, C. y Sarriera, J. C. (2018). Transição entre o acolhimento e a vida adulta: Uma revisão sistemática sobre intervenções. Trends in Psychology, 26(3), 1665-1681. https://doi.org/10.9788/TP2018.3-19
  • Comasólivas, A., Sala-Roca, J. y Marzo, T. E. (2018). Los recursos residenciales para la transición a la vida adulta de los jóvenes tutelados. SIPS-Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 31, 125-137. https://doi.org/10.7179/PSRI_2018.31.10
  • Cuenca, M. E., Campos, G. y Goig, R. M. (2018). El tránsito a la vida adulta de los jóvenes en acogimiento residencial: El rol de la familia. Educación XX1, 21(1), 321-344. https://doi.org/10.5944/educXX1.16510
  • Dixon, J. (2007). Obstacles to participation in education, employment and training for young people leaving care. Social Work and Social Sciences Review, 13(2), 18-34. https://doi.org/10.1921/19648
  • Dregan, A. y Gulliford, M. C. (2012). Foster care, residential care and public care placement patterns are associated with adult life trajectories: population based cohort study. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 47(9), 1517-1526. https://doi.org/10.1007/s00127-011- 0458-5
  • Escudero, J. M. (2012). La educación inclusiva, una cuestión de derecho. Educatio Siglo XXI, 30(2), 109-128.
  • Escudero, J. M. (2013). Estudiantes en riesgo, centros escolares en riesgo: Respuestas educativas al alumnado en situación de vulnerabilidad. DM Editor.
  • Escudero, J. M. y Martínez, B. (2012). Las políticas de lucha contra el fracaso escolar: ¿Programas especiales o cambios profundos del sistema y la educación? Revista de Educación, número extraordinario, 174-193. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2012-EXT-211
  • Fernández, J. (2017). Alumnado inmigrante en la ESO: Vulnerabilidad pedagógica del sistema educativo. Educación XXI, 20(1), 121-140. https://doi.org/10.5944/eduXXI.12855
  • Fernández-Larragueta, S., Fernández-Sierra, J. y Rodorigo, M. (2014). Coordinación interprofesional en los centros educativos: Una apuesta para la inclusión. Estudios sobre Educación, 27, 193-211. https://doi.org/10.15581/004.27.193-211
  • Fernández-Salinero, C. (2014). La tutoría universitaria en el escenario europeo de educación superior: Perfiles actuales. Teoría de la Educación, 26(1), 161-186. https://doi.org/10.14201/teoredu2014261161186
  • Fernández-Simo, D. y Cid, X. M. (2020). Adolescencias invisibles: A educación social nos camiños do empoderamento. Andavira.
  • Fernández-Simo, D. y Cid, X. M. (2016). The underage protection system in Galicia (Spain). New needs for social and educational support with teens and youth in social difficulties. En T. Suikkanen-Malin, M. Vestila y J. Jussila (Eds.), Foster Care, Childhood and & Parenting in Contemporary Europe (pp. 31-44). Publications of Kymenlaakso University of Applied Sciences.
  • Forsman, H., Brännström, L., Vinnerljung, B. y Hjern, A. (2016). Does poor school performance cause later psychosocial problems among children in foster care? Evidence from national longitudinal registry data. Child Abuse & Neglect, 57, 61-71. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2016.06.006
  • Goyette, M. (2019). Social networks and social support in the transition to adulthood: A reaction on social integration processes. En V. R. Mann-Feder y M. Goyette (Eds.), Leaving care and the transition to adulthood: International contributions to theory, research, and practice (pp. 31-49). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780190630485.003.0003
  • Hernández, R., Murillo, F. J. y Martínez-Garrido, C. (2014). Factores de ineficacia escolar. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12(1), 103-118.
  • IGAXES. (2018). Memoría anual del año 2017. No publicado.
  • Jurado, P., Olmos, P. y Pérez, A. (2015). Los jóvenes en situación de vulnerabilidad y los programas formativos de transición al mundo del trabajo. Educar, 51(1), 211-224. https://doi.org/10.5565/rev/educar.648
  • Jussila, J. (2016). Elements of good institutional child welfare according to young people. En T. Suikkanen-Malin, M. Vestila y J. Jussila (Ed.), Foster care, childhood and & parenting in contemporary Europe (pp. 84-94). Publications of Kymenlaakso University of Applied Sciences.
  • Krichesky, G. J. y Murillo F. J. (2018). La colaboración docente como factor de aprendizaje y promotor de mejora. Un estudio de casos. Educación XX1, 21(1), 135-156. https://doi.org/10.5944/educxx1.20181
  • Krinsky, M. (2010). A not so happy birthday: The foster youth transition from adolescence into adulthood. Family Court Review, 48, 250-254. https://doi.org/10.1111
  • Martínez-Garrido, C. y Murillo, F. J. (2016). Investigación iberoamericana sobre enseñanza eficaz. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21(69), 471-499.
  • Melendro, M., De-Juanas, A. y Rodríguez, A. E. (2017). Déficits en la intervención socioeducativa con familias de adolescentes en riesgo de exclusión. Bordón, 69(1), 127-138. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.48596
  • Miles, S. y Singal, N. (2010). The education for all and inclusive education debate: Conflict, contradiction or opportunity? International Journal of Inclusive Education, 14(1), 1-15. https://doi.org/10.1080/13603110802265125
  • Montserrat, C., Casas, F., Malo, S. y Beltran, I. (2011). Los itinerarios educativos de los jóvenes extutelados. Ministerio de Sanidad y Política Social.
  • Murillo, F. J. (2005). La investigación sobre eficacia escolar. Octaedro.
  • Murillo, F. J. (2008). Enfoque, situación y desafíos de la investigación sobre eficacia escolar en América Latina y el Caribe. En R. Blanco (Dir.), Eficacia escolar y factores asociados en América Latina y el Caribe (pp. 17-48). UNESCO/LLECE
  • Murillo, F. J. y Krichesky, G. J. (2012). El proceso del cambio escolar. Una guía para impulsar y sostener la mejora de las escuelas. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(1), 26-43.
  • Murillo, F. J. y Martínez-Garrido, C. (2014). Las tareas para casa como recurso para una enseñanza de calidad. Revista de Psicología y Educación, 9(2), 31-44.
  • Murillo, F. J. y Román, M. (2011). ¿La escuela o la cuna? Evidencias sobre su aportación al rendimiento de los estudiantes de América Latina. Estudio multinivel sobre la estimación de los efectos escolares. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación de Profesorado, 15(3), 27-53.
  • Okpych, N. J. y Courtney, M. E. (2014). Does education pay for youth formerly in foster care? Comparison of employment outcomes with a national sample. Children and Youth Services Review, 43(43), 18-28. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2014.04.013
  • Orellana-Fernández, R., Merellano-Navarro, E. y Almonacid-Fierro, A. (2018). Buen o buena docente de universidad: Perspectiva del personal directivo de carrera y de los mismos grupos docentes. Revista Electrónica Educare, 22(2), 1-27. https://doi.org/10.15359/ree.22-2.6
  • Parrilla, A., Gallego, C. y Morriña, A. (2010). El complicado tránsito a la vida activa de jóvenes en riesgo de exclusión: Una perspectiva biográfica. Revista de Educación, 351, 211-233.
  • Protheroe, N. (2009). Good homework policy. Principal, 89, 42-45.
  • Save the Children. (2020). Covid-19: Cerrar la brecha. Impacto educativo y propuestas de equidad para la desescalada. Save de Children.
  • Sicilia, G. y Simancas, R. (2018). Equidad educativa en España: Comparación regional a partir de PISA 2015. Fundación Ramón Areces.
  • Simón, C., Barrios, A., Gutiérrez, H. y Muñoz, Y. (2020). Equidad, educación inclusiva y educación para la justicia social. ¿llevan todos los caminos a la misma meta? Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(2), 17-32. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.2.001
  • Stewart, C. J., Kum, H. C., Barth, R. P. y Duncan, D. F. (2014). Former foster youth: Employment outcomes up to age 30. Children and Youth Services Review, 36, 220-229. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2013.11.024
  • Susinos, T. y Parrilla, A. (2013). Investigación inclusiva en tiempos difíciles. Certezas provisionales y debates pendientes. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(2), 87-98.
  • UNICEF. (2013). Inequality matters. Report on the world social situation. ONU.
  • Vinnerljung, B. y Hjern, A. (2011). Cognitive, educational and self-support outcomes of long-term foster care versus adoption. A Swedish national cohort study. Children and Youth Services Review, 33(10), 1902-1910. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2011.05.016