La construcción sensible del espacio privado en la modernidad líquida:el cuarto propio conectado

  1. Chelo Matesanz
  2. Yolanda Ríos-Coello
Journal:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Year of publication: 2021

Volume: 33

Issue: 1

Pages: 217-235

Type: Article

DOI: 10.5209/ARIS.67954 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Arte, individuo y sociedad

Abstract

This article analyzes the transformations that new information and communication media technologies have generated in individuals, their way of relating and their notion of privacy. From the end of the 20th century until today, in a hyperlinked and global setting, made up of equally hyperconnected people, they have also modified and adapted their environment by drawing a new concept of private space: the connected room of one ́s own. This living space stages the immateriality and instability of the “liquid modernity” described by Zygmunt Bauman. The New Babylon project that Constant builds based on Huizinga’s homo ludens will serve as a reference to identify the modifications that are taking place in the use of the private sphere currently conditioned by new technologies. Generation Z, young people who have been born and are educating themselves in perpetual interaction with screens, computers and social networks that are illustrating a complex private area without precise limits, fluid and interactive. We propose to delimit some vital metamorphoses that are happening in individuals and verify how to dematerialize and dilute the limit of the public and the private, as well as the processes that shape the work of art.

Bibliographic References

  • Altman, I. (1975). Environment and Social Behavior: Privacy, Personal Space, Territory, and Crowding. Monterey: Brooks/Cole.
  • Arenas, L. (2011). Fantasmas de la vida moderna: ampliaciones y quiebras del sujeto en la ciudad contemporánea. Madrid: Editorial Trotta.
  • Baigorri-Ballarín, L. (2019). Identidades robadas. Arte, apropiación y extimidad en la vida online. Arte, Individuo y Sociedad. 31 (3), 605-624. Madrid: Ediciones Complutense. doi: http://dx.doi.org/10.5209/aris.61417
  • Bauman, Z. (2003). Modernidad líquida. Buenos Aires, México, España: Fondo de Cultura Económica.
  • Bauman, Z. (2007). Vida líquida. Barcelona: Paidós. Bauman, Z. et al. (2007). Arte, líquido?. Madrid: Sequitur.
  • Castells, M. (2005). La era de la información: economía, sociedad y cultura. Vol. 1. Madrid: Alianza Editorial.
  • Colomina, B., Rumpfhuber, A. & Ruhs, A. (2015). The Century of the Bed. Nuremberg: Verlag für moderne Kunst.
  • Chorne, M. & Dessal, G. (eds.) (2017). Jacques Lacan: el psicoanálisis y su aporte a la cultura contemporánea. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
  • Crary, J. (2015). 24/7. El capitalismo al asalto del sueño. Barcelona: Editorial Ariel. Deleuze, G. (1999). Conversaciones: 1972-1990. Valencia: Pre-textos.
  • Echeverría, J. (1995). Cosmopolitas domésticos. Barcelona: Anagrama.
  • Foucault, M. (1996). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Madrid: Siglo XXI.
  • Grzeszykowska, A. & Smagan, J. (2004). Raster Gallery. Recuperado de: http://www.raster.art.pl/gallery/artists/grzeszsamga/grzeszsmaga.htm
  • Han, B. (2013). La sociedad de la transparencia. Barcelona: Herder Editorial.
  • Hardeman, D. & Stamps, L. (comisarios) (2015). Constant: Nueva Babilonia. Madrid: Ediciones Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
  • Hitchcock, A. (director). (1945). La ventana indiscreta [cinta cinematográfica]. Estados Unidos: Patron Inc.
  • Huizinga, J. (2000). Homo Ludens. Madrid: Editorial Alianza-Emecé.
  • Ito, T. (2000). Escritos. Murcia: Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos.
  • Le Versha, K. (2016). Venice Biennale 2016: Home Economics. British Council. Recuperado de: https://design.britishcouncil.org/venice-biennale/VeniceBiennale2016/
  • Lee, J. A. (2018). Dark Web: Windows. Nowness. Recuperado de: https://www.nowness. com/series/dark-web/windows-jason-allen-lee
  • Martín Prada, J. (2015) Carta blanca a… Juan Martín Prada. Poéticas de la conectividad. Metrópolis. RTVE. Recuperado de: https://www.rtve.es/alacarta/videos/metropolis/ metropolis-poeticas-conectividad/3106671/
  • Ortega, I. (2016). Informe Generación Z: El último salto generacional. Atrevia y Deusto Business School. https://www.youtube.com/watch?v=oh_xcRFIhT0
  • Pardo, J. L. (1996). La Intimidad. Valencia: Pre-textos.
  • Perrot, M. (2001). Formas de habitación. En Ariès, P. y Duby, G. (dir.), Historia de la vida privada: de la Revolución Francesa a la Primera Guerra Mundial (pp. 313-330). Vol. 4. Madrid: Taurus.
  • Rheingold, H. (2004). Multitudes inteligentes: la próxima revolución social. Barcelona: Gedisa.
  • Sassen, S. (2001). The Global city. New York, London, Tokyo. New Jersey: Princeton University Press.
  • Sibilia, P. (2008). La intimidad como espectáculo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
  • Steyerl, H. (2013). Freedom from Everything: Freelancers and Mercenaries. E-Flux. New York: e-flux, enero 2013, (41). Recuperado de: https://www.e-flux.com/journal/41/60229/ freedom-from-everything-freelancers-and-mercenaries/
  • Tisseron, S. (2011). Intimité et extimité. Communications, 88 (1), 83-91. doi: http://dx.doi. org/10.3917/commu.088.0083
  • Turkle, S. (1997). La vida en la pantalla: la construcción de la identidad en la era de Internet. Barcelona: Paidós.
  • Vidal Oliveras, J. (2000, 26 de abril). Puesta en escena de lo impúdico. El Cultural. Recuperado de: http://www.elcultural.com/revista/arte/Puesta-en-escena-de-lo-impudico/2801
  • Waelder, P. (2011). Extimidad: lo íntimo es Otro. Es Baluard. Museo de Arte Moderno y Contemporáneo de Palma. Recuperado de: https://www.esbaluard.org/exposicion/ extimidad/
  • Zafra, R. (2010). Un cuarto propio conectado: (ciber)espacio y (auto)gestión del yo. Madrid: Fórcola Ediciones.