Avaliación da competencia comunicativa intercultural en Bacharelato. O CPR Plurilingüe La Salle

  1. Castiñeiras Domínguez, Alicia
  2. Fernández González, Reyes 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Revista:
Revista de investigación en educación

ISSN: 1697-5200 2172-3427

Año de publicación: 2020

Volumen: 18

Número: 1

Páginas: 40-69

Tipo: Artículo

DOI: 10.35869/REINED.V18I1.2629 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Revista de investigación en educación

Resumen

A competencia comunicativa intercultural (CCI), definida como a capacidade de interactuar de xeito efectivo con persoas doutras culturas, está adquirindo relevancia nun mundo cada vez máis globalizado. O obxectivo deste traballo é analizar a CCI do alumnado de Bacharelato para determinar o seu nivel de competencia e servir como ferramenta para a comunidade educativa. O instrumento empregado para o estudo é un cuestionario adaptado da Intercultural Communicative Competence Scale, que se aplicou nunha mostra de 52 estudantes do CPR Plurilingüe La Salle de Santiago de Compostela. A principal conclusión da investigación é que a CCI é máis elevada no alumnado capaz de recoñecer a existencia de discriminación cara a persoas doutras culturas. Non se atoparon diferenzas estatísticas significativas en canto ó sexo nin á exposición previa a outras culturas.

Referencias bibliográficas

  • Ballesteros Moscosio, M.A. e Fontecha Blanco, E. (2019). Competencia Intercultural en Secundaria: Miradas entrelazadas de profesores y estudiantes hacia personas de otras culturas y creencias. Tendencias Pedagógicas, 33, 18-36.
  • Byram, M. e Zarate, G. (1997). Defining and assessing intercultural competence: some principles and proposals for the European context. Language Teaching, 29, 14-18.
  • Byram, M., Grivkova, B. e Starkey, H. (2002). Developing the Intercultural Dimension in Language Teaching. A Practical Introduction for Teachers. Estrasburgo: Consello de Europa.
  • Clouet, R. (2012). Studying the role of intercultural competence in language teaching in upper secondary education in the Canary Islands, Spain. Onomázein, 26 (2), 309-334.
  • Consello de Europa (2001). Common European Framework for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Estrasburgo: Consello de Europa.
  • Consello de Europa (2018). Common European Framework for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Companion Volume with New Descriptors. Estrasburgo: Consello de Europa.
  • Coste, D., Moore, D. e Zarate, G. (2009). Plurilingual and Pluricultural Competence. Studies Towards a Common European Framework of Reference for Language Learning and Teaching. Estrasburgo: Consello de Europa.
  • Decreto 86/2015, do 25 de xuño, polo que se establece o currículo da educación secundaria obrigatoria e do bacharelato na Comunidade Autónoma de Galicia. Diario Oficial de Galicia, núm. 120, do 29 de xuño de 2015. Recuperado de: https://www.edu.xunta.gal/portal/sites/web/files/20150629_curriculo_eso_bach.pdf
  • DAES (2019). Total international migrat stock. Nova York: Nacións Unidas. Recuperado de: https://www.un.org/en/development/desa/population/migration/data/estimates2/estimat es17.asp
  • Fantini, A. (2009). Assessing Intercultural Competence. Issues and Tools. En D. Deardorff (2009). The SAGE Handbook of Intercultural Competence (pp. 457-476). Thousand Oaks: SAGE.
  • González Plasencia, Y. (2016). Intercultural Communicative Competence Scale: Una Herramienta para medir la competencia intercultural en E/LE. En N. Domínguez, M.C. Fernández e J.L. García (Coord.). Innovación y desarrollo del español como lengua extranjera (pp. 167-187). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
  • González Plasencia, Y. (2019). La comunicación intercultural en la enseñanza de lenguas. Berlín: Peter Lang.
  • He, Y., Lundgren, K. e Pynes, P. (2017). Impact of short-term study abroad program: Inservice teachers' development of intercultural competence and pedagogical beliefs. Teaching and Teacher Education, 6, 147-157.
  • Hernández Bravo, J.A. (2011). La competencia intercultural en alumnado de educación primaria: diseño y evaluación de un plan de intervención para su desarrollo. (Tese de doutoramento). Universitat d’Alacant, Alacant. Recuperado de: https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/23655/1/Tesis_Hernandez_Bravo.pdf
  • INE (2019). Estadística de migraciones. Madrid: Instituto Nacional de Estadística.
  • Jin, S. (2015). Using Facebook to Promote Korean EFL Learners’s Intercultural Competence. Language Learning & Technology, 19 (3), 38-51.
  • Lázár, I. (2015). EFL learners' intercultural competence development in an international web collaboration project. The Language Learning Journal, 43 (2), 208-221.
  • Lokkesmoe, K.J., Kuchinke, P. e Ardichvili, A. (2016). Developing cross-cultural awareness through foreign immersion programs: Implications of university study abroad research for global competency development. European Journal of Training and Development, 40 (3), 155-170.
  • Messina, C. (2015). Evaluar la conciencia intercultural. Una evaluación guiada. marcoELE. Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera, 20, 1-31.
  • Ministerio de Educación e Formación profesional (2019). Enseñanzas no universitarias. Alumnado matriculado. Madrid: Subdirección Xeral de Estatística e Estudos.
  • Ministerio de Industria, Comercio e Turismo (2019). Informes de comercio exterior. Madrid: S. G. Estudios y Evaluación de Instrumentos de Política Comercial.
  • Özdemir, E. (2017). Promoting EFL learners’intercultural communication effectiveness: a focus on Facebook. Computer Assisted Language Learning, 30 (6), 510-258.
  • Paricio, M.S. (2014). Competencia intercultural en la enseñanza de lenguas. Porta Linguarum, 21, 215-226.
  • Ruiz-Bernardo, P., Sanchiz-Ruiz, M.L. e Gil-Gómez, J. (2014) Study of intercultural sensitivity among young people in the province of Castellón, Spain. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 135, 318-323.
  • Sanhueza, S. e Cardona, M.C. (2009). Evaluación de la sensibilidad intercultural en alumnado de educación primaria escolarizado en aulas culturalmente diversas. Revista de Investigación Educativa, 27 (1), 247-262.
  • Sercu. L. (Coord.) (2005). Teaching Foreign Languages in an Intercultural World. En L. Sercu, E. Bandura, P. Castro, L. Davcheva, Ch. Laskaridou, U. Lundgren, M. Méndez García e P. Ryan. Teaching Foreign Languages in an Intercultural World (pp. 1-18). Clevedon: Multilingual Matters.
  • Spitzberg, B.H e Chagnon, G. (2009). Conceptualizing Intercultural Competence. En K.D. Deardorff (2009). The SAGE Handbook of Intercultural Competence (pp. 2-51). Thousand Oaks: SAGE.
  • Spychala, M. (2007). La evaluación de la competencia intercultural basada en algunos manuales de la enseñanza de lengua española como lengua extranjera. En S. Pastor Cesteros e S. Roca Marín (Eds.). La evaluación en el aprendizaje y la enseñanza del español como LE/L2. (pp. 579-585). Alacant: Unisersitat d’Alacant.
  • Toyoda, E. (2016). Intercultural knowledge, awareness and skills observed in a foreign language classroom. Intercultural Education, 27 (6), 505-516.
  • Vilà, R. (2006). Intercultural Sensitivity of Teenagers: A Study of Educational Necessities in Catalonia. Intercultural Communication Studies, XV (2), 16-22.
  • Wang, Y. e Kulich S.J. (2015) Does context count? Developing and assessing intercultural competence through an interview- and model-based domestic course design in China. International Journal of Intercultural Relations, 48, 38-57.