Economía española: Las instituciones importan

  1. Xosé Carlos ARIAS
Revista:
Papeles de economía española

ISSN: 0210-9107

Ano de publicación: 2021

Título do exemplar: La calidad de las instituciones y la economía española

Número: 168

Páxinas: 2-19

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Papeles de economía española

Resumo

This work consists of two parts. The first two sections present the line of arguments that explain how institutions produces precise economic results, in terms of efficiency and competitiveness. In the next two sections, this idea is applied to the case of Spain, to show that total factor productivity is undermined by some specific institutional deficiencies, such as the low quality of regulation, excessive standards, low judicial efficiency and the bureaucratic inertias of the State. For all this, the starting point is a review of international indicators of institutional quality

Referencias bibliográficas

  • Acemoglu, D., Johnson, S. y Robinson, J. (2001). The Colonial Origins of Comparative Development. An Empirical Investigation. American Economic Review, 91, pp. 1369-1401.
  • Acemoglu, D. y Robinson, J. (2012). Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity and Poverty. 1st ed. New York: Crown.
  • Alcalá, F. y Sánchez, J. F. (2018). Los costes económicos del déficit de calidad institucional y la corrupción en España. Madrid: Fundación BBVA.
  • Alonso, J. A. y Garcimartín, C. (2013). The Determinants of Institutional Quality. More on the Debate. Journal of International Development, 25, 2, pp. 206-226. Arias, X. C. y Caballero, G. (2003). Instituciones, Costes de Transacción y Políticas Públicas. Un panorama. Revista de Economía Institucional, 5(8).
  • Arias, X. C. y Caballero, G. (eds.) ( 2013) . Nuevo institucionalismo: gobernanza, economía y políticas públicas. Madrid: CIS Academia.
  • Arias, X. C. y Caballero, G. (2016). Calidad institucional y competitividad de la economía española: perspectiva comparada. Papeles de Economía Española, 150, pp. 127-143.
  • Arndt, C. y Oman, C. (2006). Uses and Abuses of Governance Indicators, Development Centre Studies. París: OCDE.
  • Arruñada, B. (2020). La seguridad jurídica en España. Estudios sobre la Economía española, 2020/26. Fedea.
  • Baland, J.-M., Bourguignon, F., Platteu, J . - P . y Verdier , T . (2020) . The Handbook of Economic Development and Institutions. Princeton University Press.
  • Beyaert, A., García-Solanes, J. y Lopez-Gomez, L. (2019). Do institutions of the euro area converge? Economic Systems, 43(3), pp. 1-18.
  • Borrell, J. R., Jiménez, J. L. y García, C. (2014). Ciclos de reforma y contra-reforma en la política de competencia en España. Cuadernos Económicos de ICE, 88, pp. 11-26.
  • Círculo de Empresarios (2008): La calidad institucional, elemento básico para garantizar la competitividad: sistema judicial y organismos reguladores. Madrid.
  • Coase, R. H. (1960). The Problem of Social Cost. Journal of Law and Economics, 3(1), pp. 1-44.
  • Comisión Europea (2019). Country Report Spain. Bruselas, febrero.
  • Comisión Europea (2020). The 2020 EU Justice Scoreboard. Bruselas.
  • Consejo General de Economistas (2016). Implicaciones económicas del funcionamiento de la Justicia en España. Madrid: CGE.
  • Costas-Pérez, E., Solé-Ollé, A., y Sorribas-Navarro, P. (2012). Corruption scandals, voter information, and accountability. European Journal of Political Economy, 28(4), pp. 469-484.
  • Dixit, A. K. (1996). The Making of Economic Policy: A Transaction–Cost Politics Perspective. Cambridge: The MIT Press.
  • Dixit, A. K. (2009). Governance Institutions and Economic Activity. American Economic Review, 99(1), pp. 5-24.
  • Doing Business (2019). Doing Business 2016. Measuring Regulatory Quality and Efficiency. Washington: D.C. World Bank Group,
  • Egert , B . ( 2 0 1 6 ) . Regulation, Institutions, and Productivity: New Macroeconomic Evidence from OECD Countries. American Economic Review: Papers & Proceedings, 5(106), pp. 109-113.
  • Feld, L. y Voigt, S. (2003). Economic Growth and Judicial Independence: Cross Country Evidence Using a New Set of Indicators. CESIFO Working Paper, 906. Münich.
  • García-Santana, M., Moral-Benito, E., Pijoan-Mas, J. y Ramos, R. (2015). Growing like Spain: 1995-2007. Working Paper, 1609. Banco de España.
  • Hall, R. y Jones, C. I. (1999). Why Do Some Countries Produce So Much More Output per Worker than Others? Quarterly Journal of Economics, 114, pp. 83-116.
  • Hall, P. A. y Soskice, D. (eds.) (2001). Variaties of Capitalism, The Institutional Foundation of Comparative Adventage. Oxford University Press.
  • Henr y, P. B. y Mi l l e r, C. (2009). Institutions versus Policies: A Tale of Two Islands. American Economic Review: Papers and Proceedings, 99(2), pp. 261-267.
  • Hidalgo, M. (2020). Cinco propuestas para una mejor absorción de los fondos europeos. EsadeEcPol Policy Brief, octubre.
  • Huerta, E. y Salas, V. (2017). Tamaño y productividad de la empresa española. El recurso olvidado de la calidad de la dirección. Europe G Policy Brief, n.º 12.
  • International Budget Partnersh ip (2019). Open Budget Survey 2019.
  • Lapuente, V. (2016). La corrupción en España. Un paseo por el lado oscuro de la democracia y el gobierno. Madrid: Alianza Editorial.
  • Lapuente, V. (2020). Perder el miedo, vencer a la desconfianza. El País Semanal, 27-9.
  • Lapuente, V. et al. (2018). La calidad de las instituciones en España. Madrid: Círculo de Empresarios.
  • Levchenko, A. A. (2007). Institutional Quality and International Trade. Review of Economic Studies, 74(3), pp. 791-819.
  • López-Casasnovas, G., Longo, F., Ramió, C., Rovira, J. R. y Valor, J. (2013). Informe de la Comissió d’experts per a la reforma de l’administració pública i el seu sector public. Generalitat de Catalunya.
  • López-Casasnovas, G. et al. (2020). Por un sector público capaz de liderar la recuperación. Manifiesto. Colección Health Policy Papers, 10. Universitat Pompeu Fabra. Barcelona. Centre de Recerca en Economia i Salut (CRES).
  • Martínez-Vázquez, J., Tránchez Martín, J. M. y Sanz-Arcega, E. (2019). A propósito del Informe de la Comisión de Expertos para la revisión del modelo de financiación autonómica: oportunidades para un sistema más eficiente. Presupuesto y Gasto Público, 96, pp. 89-106.
  • Miller, L. (2020). Polarización en España: más divididos por ideología e identidad que por políticas públicas. EsadeEcPol Insight 18, octubre.
  • Mo r a - Sanguinetti, J . S. (2016). Evidencia reciente sobre los efectos económicos del funcionamiento de la justicia en España. Boletín Económico, enero, pp. 33-41. Banco de España.
  • Mora-Sanguinetti, J. S. y Fuentes, S. (2012). An Analysis of Productivity Performance in Spain Before and During the Crisis: Exploring the Role of Institutions. OECD Economic Department Working Paper, 973.
  • Mora-Sanguinetti, J. S. y Pérez-Valls, R. (2020). ¿Cómo afecta la complejidad de la regulación a la demografía empresarial? Evidencia para España. Banco de España, Documento de Trabajo 2002.
  • Muringani, J., Dahl Fitjar, R. y Rodríguez-Pose, A. (2019). Decentralisation, quality of government and economic growth. Revista de Economía Mundial, 51, pp. 25-50.
  • North, D. C. (1990). Institutions, Institutional Change and Economic Performance. Cambridge University Press.
  • North, D. C. (1994). Economic Performance Through Time. American Economic Review, 84, pp. 359-368.
  • Ogi lvie, S. y Carus, A. W. (2014). Institutions and Economic Growth in Historical Perspective. En P. Aghion y S. N. Durlauf (eds.), Handbook of Economic Growth. Elsevier.
  • Ostrom, E. (2005). Understanding Institutional Diversity. Princeton University Press.
  • Padilla, J. et. al. (2007). Eficiencia judicial y eficiencia económica: el mercado crediticio español. En Círculo de Empresarios, La Administración pública que España necesita. Madrid.
  • Palumbo, G., Giupponi, G., Nunziata, L. y Mora-Sanguinetti, J. S. (2013). The Economics of Civil Justice. New Cross-Country Data and Empirics. OCDE Working Paper,1060.
  • Parrado, S. (2018). De las reformas de la austeridad a las reformas de la calidad: las Administraciones españolas a debate. En V. Lapuente, et al., La calidad de las instituciones en España. Madrid: Círculo de Empresarios.
  • Piketty, T. (2019).Capital e ideología. Barcelona: Deusto.
  • Quality of Government Institute (2015). The QOG Expert Survey II Repor., Gotemburgo.
  • Rodrik, D. (2011). One Economics, Many Recipes. Globalization, Institutions, and Economic Growth. Princeton University Press.
  • Rodrik, D., Subramanian, A. y Trebbi, F. (2004). Institutions Rule: The primacy of institutions over geography and integration in economic development. Journal of Economic Growth, 9(2), pp. 131-165.
  • Sebastián, C. (2016). España estancada. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
  • Sebastián, C. (2019): Para que España avance. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
  • Sebastián, C. (2020). Sobre las capacidades del Estado en España. Agenda Pública, 27(4).
  • Sebastián, C., Serrano, G., Roca, J. y Osés, J. (2008). Instituciones y economía. Madrid: Fundación Ramón Areces.
  • The Economist Intelligence Unit (2019). World Democracy Report. Londres.
  • Transparencia Internacional (2019). Índice de percepción de la corrupción.
  • Villoria, M. y Jiménez, F. (2012). La corrupción en España (2004-2010): Datos, percepción y efectos. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 138, pp. 109-134.
  • Voight, S., Gutmann, J. y Feld, L. (2014). Economic Growth and Judicial Independence, a Dozen Years On. CESIFO Working Papers, 5010. Münich.
  • World Bank Group (1996-2019). Governance Matter. Washington D.C.
  • World Economic Forum (2005-2020). The Global Competitiveness Report. Ginebra.
  • World Justice Project (2013-2020). Índice de Estado de Derecho 2020. Washington D.C.