Todo es ruina"Las armonías Werckmeister" de Béla Tarr

  1. José Manuel López 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Revista:
L'Atalante: revista de estudios cinematográficos

ISSN: 1885-3730

Ano de publicación: 2020

Número: 29

Páxinas: 193-204

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: L'Atalante: revista de estudios cinematográficos

Resumo

Werckmeister Harmonies (Weckmeister Harmoniák, Béla Tarr, 2000) offers an emblematic exploration of the Romantic concept of Sehnsucht, the modern subject’s melancholic longing to recover the primeval harmony with Nature and the cosmos that the Enlightenment deprived us of. Obsessively following the wandering figure of Valuska (Lars Rudolph), Tarr portrays an eclipsed world in a downward spiral where even resistance is plagued by terminal melancholia. The signs of the “coming catastrophe” can be seen everywhere, especially after the arrival in town of a travelling circus featuring a giant preserved whale and an apocalyptic prophet named “the Prince”, who adopts the symbolic narration of the eschaton, the discourse of doomsday and the eschatological signs of the end of the world. “Completely in ruins. Under construction, everything is only half complete. In ruins, everything is complete”, we hear him proclaim. And few words better describe this process of endless decline, the perpetual ruin wrought by Modernity in which the contemporary— post-modern—subject is still immersed.

Referencias bibliográficas

  • Barnes, J. (1994). Una historia del mundo en diez capítulos y medio, Barcelona: Anagrama.
  • Benjamin, W. (2006). El origen del Trauerspiel alemán. En Obras, libro I, vol. 1 (pp. 217-459). Madrid: Abada.
  • — (2007). Trauerspiel y tragedia. En Obras, libro II, vol. 1 (pp. 137-140). Madrid: Abada.
  • — (2008). Parque central. En Obras, libro I,vol. 2 (pp. 261-302). Madrid: Abada.
  • Berlin, I. (2000). Las raíces del romanticismo, Madrid: Santillana.
  • Calderón Urreiztieta, C. (2013). Experiencia éstética y formulación científica: el caso del Harmonices Mundi de Johannes Kepler. Anuario musical, 68, 81-132.
  • Carrasco Conde, A. (2013). La limpidez del mal. El mal y la historia en la filosofía de F.W.J. Schelling. Madrid: Plaza y Valdés.
  • Font, D. (2003). Michelangelo Antonioni. Madrid: Cátedra.
  • Grugeau, G. (2002). Entretien avec Béla Tarr. 24 images, 111, 42–44.
  • Kermode, F. (2000). El sentido de un final, Barcelona: Gedisa.
  • Kudlac, M. (2016). “Be More Radical Than Me!”: A Conversation with Béla Tarr. Notebook (Mubi). Recuperado dehttps://mubi.com/notebook/posts/be-more-radical-than-me-a-conversation-with-bela-tarr.
  • Krasznahorkai, L. (2001). Melancolía de la resistencia. Barcelona: Acantilado.
  • Nietzsche, F. (1995). Así habló Zaratustra. Madrid: Alianza.
  • — (1996). La genealogía de la moral: un escrito polémico. Madrid: Alianza.
  • — (1999). Estética y teoría de las artes. Madrid: Tecnos.
  • Rancière, J. (2013). Béla Tarr. Después del final. Buenos Aires: El cuenco de plata.
  • Rodríguez Serrano, A. (2013). Eclipse sobre ballena varada. Los rastros del Holocausto en Armonías de Werckmeister. En M. Manrique (ed.). Béla Tarr. ¿Qué hiciste mientras esperabas? (pp. 148-185). Santander: Shangrila.
  • Romney, J. (2003). Outside the Whale. Sight&Sound 13(4), 32-33.
  • Rosen, A. (2016). The Importance of Béla Tarr’s ‘Werckmeister Harmonies’. Tablet Magazine. Recuperado de https://www.tabletmag.com/scroll/201824/the-importance-of-bela-tarrs-werckmeister-harmonies.
  • Worringer, W. (1997). Abstraction and Empathy. A Contribution to the Psychology of Style. Chicago: Elephant Paperbacks.