Uso y apropiación de las TICuna exploración del acceso a los cibercafés y Kioskos Vive Digital en comunidades rurales

  1. Juan Camilo Paulhiac Pérez
  2. Antonio José Ortega Hoyos
Aldizkaria:
Análisis: revista colombiana de humanidades

ISSN: 0120-8454

Argitalpen urtea: 2019

Zenbakia: 95

Orrialdeak: 289-318

Mota: Artikulua

DOI: 10.15332/21459169.4456 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Análisis: revista colombiana de humanidades

Laburpena

This article covers the relationship between ICTs and development from a cultural approach, taking as a case study the collective internet access points such as cyber cafés and Kioscos Vive Digital in Clemencia and Maria la Baja, two rural locations in northern Colombia, where ICTs play a key role in rural development. The study proposes an initial diagnosis of the state of ICTs in both locations and then experiments with an empirical methodology for studying the processes of appropriation of ICTs which combines fieldwork observations and web browser histories from collective access points. The text comments on how a better understanding of the subjective and recreational uses of technology may enhance the acquisition of digital literacy skills in contexts where ICTs play a key role in development processes

Erreferentzia bibliografikoak

  • Appadurai, A. (2004). The Capacity to Aspire: Culture and the Terms of Recognition. En Culture and Public Action (pp. 59–84). Stanford, Calif.: Stanford University Press : Stanford Social Sciences. Recuperado de http://www.gsdrc.org/document-library/the-capacity-to-aspire-culture-and-the-terms-of-recognition/
  • Avgerou, C. (2010). Discourses on ICT and Development. Information Technologies & International Development, 6(3), 1–18.
  • Banco Mundial. (2012). Information and Communication Technology (ICT) for greater development impact : World Bank Group strategy for ICT (No. 73236) (pp. 1–82). The World Bank. Recuperado de http://documents.worldbank.org/curated/en/105121468149370524/Information-and-Communication-Technology-ICT-for-greater-development-impact-World-Bank-Group-strategy-for-ICT
  • Barón Porras, L. F., & Gómez, R. (2010). Acceso público a Internet y cambio social: la experiencia en El Carmen de Bolívar, entre el silenciamiento y la esperanza. recs CS, (6), 221–254.
  • Barón Porras, L. F., & Gómez, R. (2014). Más que teclas y pantallas. Acceso público a TIC en Colombia. Cali: Universidad Icesi. Recuperado de /biblioteca_digital/handle/10906/76575
  • Bawden, D. (2001). Information and digital literacies: a review of concepts. jd Journal of Documentation, 57(2), 218–259.
  • Bourdieu, P. (1980). Le sens pratique. Paris: Minuit.
  • Castells, M. (2005). Informationalism, networks, and the network society: a theoretical blueprinting. En The Network Society: A Cross-Cultural Perspective (pp. 3–48). Cheltenham: Edward Elgar.
  • Ciolek, M. (2003). The Internet and its users: the physical dimensions of cyberpolitics in Eastern Asia. Presentado en From the Book to the Internet: Communications Technologies, Human Motions, and Cultural Formations in Eastern Asia, University of Oregon: Research School of Pacific and Asian Studies, Australian National University.
  • Comisión Económica para América Latina (CEPAL), Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ), Bundesministerium für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung (BMZ), Unión Internacional de Telecomunicaciones (UIT), Ministerio de Medio Ambiente de Chile, & EU. Commission of the
  • European Communities (CEC). (2013). Las tecnologías de la información y de las comunicaciones (TIC) y el desarrollo sostenible en América Latina y el Caribe: experiencias e iniciativas de política Memoria del seminario realizado en la CEPAL Santiago, 22 y 23 de octubre de 2012. Recuperado de http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:101:1-2016042039543
  • Comunicaciones, M. de T. de la I. y las. (2015). Ecosistema Digital. Recuperado 1 de mayo de 1927, de http://www.mintic.gov.co/portal/vivedigital/612/w3-propertyvalue-634.html
  • DANE. (2005). Censo general 2005: nivel nacional. Colombia: DANE, Departamento Administrativo Nacional de Estadística.
  • DiMaggio, P., & Hargittai, E. (2004). Digital inequality : from unequal access to differentiated use. En Social inequality (K. Neckerman, pp. 355–400). New York: Russell Sage Foundation.
  • Lemos, R., & Martini, P. (2010). LAN Houses: A New Wave of Digital Inclusion in Brazil. Information Technologies & International Development, 6(SE), 31–35.
  • Mintic. (2016). Puntos Vive Digital. Recuperado 1 de noviembre de 2016, de http://micrositios.mintic.gov.co/vivedigital/mapas/mapa_4_municipios_puntos_vive_digital.php
  • Norris, P. (2008). Digital divide: civic engagement, information poverty, and the Internet worldwide. Cambridge [u.a.: Cambridge Univ. Press.
  • Paulhiac, J. (2014). La scène musicale de la champeta face à Internet. Volume! La revue des musiques populaires, 10(2), 131–149.
  • Paulhiac, J., Ortega, A., Mendoza, L., Barraza, M., Ochoa, F., Santamaría, J., … Marín, K. (2016). Caracterización de las manifestaciones culturales en Clemencia y María la Baja (Bolívar) (Informe técnico) (p. 107). Cartagena de Indias: Fundación Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano - Seccional del Caribe.
  • Porras, B., & Fernando, L. (2010). Acceso público a Internet y cambio social: la experiencia en El Carmen de Bolívar, entre el silenciamiento y la esperanza. CS, (6), 221–253.
  • Putnam, R. D. (2007). Bowling alone: the collapse and revival of American community. New York, NY [u.a.: Simon & Schuster.
  • Rocca, M. A., & United Nations Development Programme. (2001). Informe sobre desarrollo humano, Ecuador 2001: las tecnologías de información y comunicación para el desarrollo humano. Quito: Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo.
  • Rogers, R. (2006). Information politics on the Web. Cambridge, Mass: The MIT Press.
  • Segev, E. (2010). Google and the Digital Divide: The Bias of Online Knowledge. Chandos Pub.
  • Sen, A. (1985). Commodities and capabilities. Amsterdam; New York; New York, N.Y., U.S.A.: North-Holland ; Sole distributors for the U.S.A. and Canada, Elsevier Science Pub. Co.
  • Webber, S., & Johnston, B. (2000). Conceptions of information literacy: new perspectives and implications. Journal of Information Science, 26(6), 381–397.