Educar e informarla fotografía em los procesos comunicacionales vía Instagram sobre el COVID-19

  1. Renó, Denis 1
  2. Versuti, Andréa 2
  3. Piñeiro-Otero, Teresa 3
  4. Martínez Rolán, Xabier 4
  1. 1 Universidad Estadual Paulista - UNESP
  2. 2 Universidade de Brasília (UnB)
  3. 3 Universidade La Coruña
  4. 4 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Journal:
Razón y palabra

ISSN: 1605-4806

Year of publication: 2021

Issue Title: Prospectiva de la comunicación en la sociedad del conocimiento

Volume: 25

Issue: 111

Type: Article

DOI: 10.26807/RP.V25I111.1810 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Razón y palabra

Abstract

The photography has experienced expressive mutant processes since the advent of digital technology, becoming an important protagonist in communicational processes in participatory spaces, such as Instagram. This international exploratory research intends to study, based on a methodological complex that basically comprises bibliographic research and ethnographic research in a digital environment, the effects of photography on the construction of collective knowledge about COVID-19 in Brazil and Spain, transforming Instagram into a contemporary social photography space. It is hoped to obtain, referred to in this proposal as subprojects, subsidies for the development of new perspectives and concepts related to photography as an education and information tool in times of pandemic.

Bibliographic References

  • Agrosino, M. (2009). Etnografia e observação participante. Porto Alegre: Artmed.
  • Aleixandre-Benavent, R.; Castelló-Cogollos, L. y Valderrama-Zurián, J.C. (2020). Información y comunicación durante los primeros meses de Covid-19. Infodemia, desinformación y papel de los profesionales de la información. Profesional de la información, 29 (4). Doi:10.3145/epi.2020.jul.08.
  • Briggs, A. y Burke, P. (2004). Uma história social na mídia: de Gutenberg à Internet. São Paulo: Jorge Zahar Editora.
  • Bauman, Z. (2001). Modernidade líquida. São Paulo: Jorge Zahar Editores.
  • Castells, M. (2000). A Sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra.
  • Cho, H.; Silver, N.; Na, K.; Adams, D.; Luong, K. T. y Song, C. (2018). Visual Cancer Communication on Social Media: An Examination of Content and Effects of #Melanomasucks. Journal of Medical Internet Research, 20 (9). Doi: 10.2196/10501.
  • Chung, C.F.; Agapie, E., Schroeder, J.; Mishra, S.; Fogarty, J. y Munson S. A. (2017). When personal tracking becomes social: Examining the use of instagram for healthy eating. Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 2017, 1674–1687. Doi: 10.1145/3025453.3025747.
  • Fontcuberta, J. (2016). La fúria de las imágenes. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
  • Fontcuberta, J. (2011). Por un manifiesto postfotográfico. La Vanguardia. Disponível em: https://www.lavanguardia. com/cultura/20110511/54152218372/por-un-manifiesto- posfotografico.html. Acesso em: 13 dez. 2020.
  • Kamel Boulos, M.N.; Giustini, D.M. y Wheeler S. (2016). Instagram and WhatsApp in Health and Healthcare: An Overview Journals. Future Internet, 8 (3). Doi: 10.3390/fi8030037.
  • Levinson, P. (2015). Los principios de la evolución de los medios: la supervivencia del más apto. In: SCOLARI, Carlos. Ecología de los medios: entornos, evoluciones e interpretaciones. Barcelona: Gedisa, p. 165-196.
  • Martínez-Rolán, X.; Tymoshchuk, O.; Piñeiro-Otero, T.; Renó, D. (2019). Instagram como red de promoción e hipermediación del turismo rural: el caso de Aldeias Históricas. Revista Latina de Comunicación Social, 74, pp. 1610 a 1632. Disponível em http://www.revistalatinacs.org/074paper/1401/84es.html. Acessado em 07/04/2020.
  • McLuhan, M. (1964). Understanding Media – the extensions of man. McGrawHill.
  • Renó, D. (2020). A pós-fotorreportagem e os paradigmas estéticos do ecossistema midiático contemporâneo. In Barros, L. M.; Marques, J. C. Y Médola, A. S. Produção de sentido na cultura midiatizada. Belo Horizonte: Editora UFMG.
  • Renó, D. (2011). Cinema documental interativo e linguagens audiovisuais participativas: como produzir. Tenerife: Editorial ULL.
  • Scolari, C. (2018). Las leyes de la interfaz. Barcelona: Gedisa.
  • Scolari, C. (2015). Ecología de los medios: de la metáfora a la teoría (y más allá). In: Scolari, C.. Ecología de los medios: entornos, evoluciones e interpretaciones. Barcelona: Gedisa, p. 15-44.
  • Stumpf, I. R. C. (2006). Pesquisa bibliográfica. In Duarte, J. y Barros, A. . Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. 2a ed. São Paulo: Atlas.
  • WeAreSocial & Hootsuite (2021). Digital 2021 global overview. Retrieved from https://bit.ly/36OhFDU