El posicionamiento de La Voz de Galicia durante la guerra civil española (1936-1939)

  1. Mercedes Román Portas
  2. Aurora García González
  3. Lourdes Román Portas
Revista:
Ambitos: Revista internacional de comunicación

ISSN: 1988-5733 1139-1979

Ano de publicación: 2021

Número: 54

Páxinas: 57-70

Tipo: Artigo

DOI: 10.12795/AMBITOS.2021.I54.03 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openIdus editor

Outras publicacións en: Ambitos: Revista internacional de comunicación

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

During the previous years to the Spanish civil war, in the II Spanish Republic, the Coruña’snewspaper La Voz de Galicia guided its contents following the precise indicationsreceived from the press and propaganda Department and from the successive organizations that followed it. The military and civilian authorities participating during those years in the appointments of members of the administrative council and the newspaper director, these delegating in the edition team. However, the juridical property of the company always remained in the handsof its legitimate owners. La Voz de Galicia preferred that others expressed their preferences and disagreements in relation to the governmental initiatives (Román, 1997). The main objectwas to show that the newspaper took measures in order to include only opinions with some affinity with the common target of winning the war, trying as everyone else used doing. The article tackles with a descriptive and analytical methodology hesystem for theselection of the journalists that covered the information in such difficult period and shows how the point of view of external sources was inevitably considered not reliable. In the same wide, it gives data related to the context that involved the conflict, trying to keep up a loyalty to the foundational principles of the newspaper.

Referencias bibliográficas

  • Altabella, J. y Leal, F. (1965). Faro de Vigo y su proyección histórica. Editora Nacional.
  • Blanco, L. El Correo Gallego: Cien años de aportación a la historia 1878-1978. Ed. Compostela
  • Colección de La Voz de Galicia 1930-1939. Ejemplares consultados en papel en el archivo de La Voz de Galicia. https://www.lavozdegalicia.es/hemeroteca/
  • Fernández, C. (1993). EL Ideal Gallego 75 años de historia (1917-1992). Ediciós do Castro.
  • Fernández, C. (1993). La Voz de Galicia. Crónica de un periódico (1882-1992). Ediciós do Castro.
  • García González, A. (2009). Historia de la empresa “La Voz de Galicia” (1939-1992). LibrosenRed
  • García González, A. (2002). “La voz de Galicia y el régimen de censura y de consignas” en García Galindo, J.A.; Gutiérrez Lozan, F. y Sánchez Alarcón I. La comunicación social durante el franquismo. CEDMA.
  • Iglesias, F. (1980): Historia de una empresa periodística. Prensa Española. Editora de ABC y Blanco y Negro (1891-1978). Ed. Prensa Española.
  • Libro de Actas del Consejo de Administración de La Voz de Galicia S.A. Fuentes archivísticas.- Consejo de Gobierno y administración. 1930-1939. Documentos conservados en el archivo de la empresa. Puestos a disposición de las autoras. Inéditos.
  • Memorias de accionistas de La Voz de Galicia. Fuentes archivísticas. 1930-1939. Documentos conservados en el archivo de la empresa. Puestos a disposición de las autoras. Inéditos.
  • Documentos conservados en el archivo de la empresa. Puestos a disposición de las autoras. Sin publicar.
  • Payne, Stanley G. (2017). En defensa de España: desmontando mitos y leyendas negras. Espasa
  • Redondo, G. (1970). Las empresas políticas de José Ortega y Gasset. El Sol, Crisol y Luz (1917-1934). Rialp.
  • Román Portas, M. (1997). Historia de La voz de Galicia. Servicio de Publicaciones Universidad de Vigo.
  • Sánchez, A. (1989). El Correo Español-El Pueblo Vasco y su entorno informativo (1910-1985). Ed. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra.
  • Sánchez, J.J. (1983). Navarra en 1900: los comienzos del Diario. Ediciones y Libros.
  • Sinova, J. (1989). La censura de prensa durante el franquismo. Espasa Calpe.
  • Valladares, E. (1993). Historia de una empresa periodística gallega: La Región. Ed. Universidad Complutense de Madrid.