Usos y opiniones de los estudiantes de Educación Primaria sobre la metodología docente en la enseanza de las ciencias

  1. Manuel Vidal López
  2. María D. Dapía Conde
  3. Ricardo Escudero Cid
Journal:
Revista Iberoamericana de Educación

ISSN: 1681-5653 1022-6508

Year of publication: 2021

Volume: 87

Issue: 2

Pages: 153-174

Type: Article

DOI: 10.35362/RIE8724469 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Iberoamericana de Educación

Abstract

Positive attitudes towards science decrease with age, and the teaching methodologies used could be considered one of the reasons. The present research aims to describe the utilization of different teaching resources used in science education in primary education and analyse their possible influence on attitudes and taste for science. A total of 378 students, from the last year of primary education, were evaluated through a Likert scale. The results indicate that the resources associated with more classical or traditional teaching methodologies are those that are mostly used in science education, with a predominance of teacher explanations and the resolution of exercises or problems. Dissonance has been evidenced between the strategies used in the classroom and the student’s preferences. On the other hand, the assessment they make of science and the subject of Natural Science is quite positive, not showing a clear trend in the influence of the didactic resources used and their opinions. Also, there are differences in the preference for the subject and the use of certain resources, presenting a negative correlation for the lectures and the resolution of exercises

Bibliographic References

  • Aguilera, D. (2018). La salida de campo como recurso didáctico para enseñar ciencias. Una revisión sistemática. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 15(3), 3103. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i3.3103
  • Aguilera, D., y Perales-Palacios, F. J. (2017). ¿Qué implicaciones educativas sugieren los estudios empíricos sobre la actitud hacia la ciencia? Enseñanza de las Ciencias, nº extraordinario, 3901-3905.
  • Aguilera, D., y Perales-Palacios, F. J. (2019). Actitud hacia la ciencia: desarrollo y validación estructural del School Science Attitude Questionnaire (SSAQ). Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 16(3), 3103. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i3.3103
  • Alvarado, D. A. R., de las Heras Pérez, M. A., Vázquez-Bernal, B., y Jiménez-Pérez, R. (2019). ¿Cómo cambian las emociones en docentes en formación inicial hacia la asignatura Didáctica de Ciencias de la Naturaleza I con un proyecto de indagación de aula? Ápice. Revista de Educación Científica, 3(2), 55-69. doi: https://doi.org/10.17979/arec.2019.3.2.4629
  • Braund, M., y Reiss, M. (2006). Towards a more authentic science curriculum: The contribution of out‐of‐school learning. International Journal of Science Education, 28(12), 1373-1388. https://doi.org/10.1080/09500690500498419
  • COSCE (2011). Informe enciende: Enseñanza de las ciencias en la didáctica escolar por edades tempranas en España. Madrid: Rubes.
  • Delgado, J., Vallés, C., y López, M. A. (2014). Las actitudes hacia la ciencia de alumnos de Educación Primaria: una primera aproximación. XXVI Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Huelva, 8 al 12 de septiembre.
  • Denessen, E., Vos, N., Hasselman, F., y Louws, M. (2015). The relationship between primary school teacher and student attitudes towards science and technology. Education Research International, 2015, 1-7. https://doi.org/10.1155/2015/534690
  • Engel, A., Membrive, A., Rochera, M. J., y Coll, C. (2018). In- and out-of-school activities and their influence on attitudes and expectations regarding science and technology. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 16(46), 631-659.
  • Esteve, A. R., y Solbes, J. (2017). El desinterés de los estudiantes por las ciencias y tecnología en el bachillerato y los estudios universitarios. Enseñanza de las Ciencias, nº extraordinario, 573-578.
  • García-Barros, S., Martínez-Losada, C., Vega, P., y Mondelo, M. (2001). The ideas of Spanish primary teachers on how to develop an understanding of processes in science and their support in textbooks. En H. Behrendt, H. Dahncke, R. Duit, W. Graber, M. Komorek, A. Kross y P. Reiska, (Eds.), Research in science education – past, present and future (149-154). Netherlands: Kluwer Academic.
  • García-Viviescas, A. X., y Moreno-Sacristán, Y. A. (2020). La experimentación en las ciencias naturales y su importancia en la formación de los estudiantes de básica primaria. Bio-grafía, 13(24). https://doi.org/10.17227/bio-grafia.vol.12.num24-10361
  • Hasni, A., y Potvin, P. (2015). Student’s Interest in Science and Technology and its Relationships with Teaching Methods, Family Context and Self-Efficacy. International Journal of Environmental & Science Education, 10(3), 337-366. doi: 10.12973/ijese.2015.249a
  • Hsu, P. S., Lee, E. M., Ginting, S., Smith, T. J., y Kraft, C. (2019). A case study exploring non-dominant youths’ attitudes toward science through making and scientific argumentation.International Journal of Science and Mathematics Education, 17(1), 185-207. doi: 10.1007/s10763-019-09997-w
  • Jiménez-Aleixandre, M. P., Sanmartí, N. y Couso, D. (2011). Reflexiones sobre la ciencia en edad temprana en España: la perspectiva de la enseñanza de las ciencias. En COSCE (Eds.), Informe ENCIENDE: Enseñanza de las Ciencias en la Didáctica Escolar para edades tempranas en España (57-74). Madrid: Rubes Editorial.
  • Khishfe, R. y Boujaoude, S. (2016). Lebanese students’ conceptions of and attitudes towards science and related careers based on their gender and religious affiliations. International Journal of Science and Mathematics Education, 14(1), 145-167. https://doi.org/10.1007/s10763-014-9587-0
  • Marbá-Tallada, A., y Márquez, C. (2010). ¿Qué opinan los estudiantes de las clases de ciencias? Un estudio transversal de sexto de primaria a cuarto de ESO. Enseñanza de las Ciencias, 28(1), 19-30.
  • Martin, A. J., Durksen, T. L., Williamson, D., Kiss, J., & Ginns, P. (2016). The role of a museum‐based science education program in promoting content knowledge and science motivation. Journal of Research in Science Teaching, 53(9), 1364-1384. https://doi.org/10.1002/tea.21332
  • Murphy, C., Beggs, J., Carlisle, K. y Greenwood, J. (2004). Students as catalysts in the classroom: The impact of co-teaching between science student teachers and primary classroom teachers on children’s enjoyment and learning of science. International Journal of Science Education, 26, 1023-1035. https://doi.org/10.1080/1468181032000158381
  • Murphy, C., Varley, J. y Veale, Ó. (2012). I’d rather they did experiments with us…. Than just Talking: Irish Children’s Views of Primary School Science. Research in Science Education, 42(3), 415-438. https://doi.org/10.1007/s11165-010-9204-3
  • Nortes, R. y Pro, A. (2010). Actitudes hacia las ciencias de los alumnos de Educación Primaria de la región de Murcia. II Jornadas del máster en investigación e innovación en Educación Infantil y Educación Primaria, Murcia.
  • Pell, T. y Jarvis, T. (2001). Developing attitude to science scales for use with children of ages from five to eleven years. International Journal of Science Education, 23, 847-862. https://doi.org/10.1080/09500690010016111
  • Pérez, A. (2012). Actitudes hacia la Ciencia en Primaria y Secundaria (Tesis inédita de doctorado). Universidad de Murcia, Murcia. http://www.tesisenred.net/handle/10803/120484.
  • Pérez, A. y Pro, A. (2005). Evaluación nacional de actitudes y valores hacia la ciencia en entornos educativos. Madrid: FECYT.
  • Pro, A. y Pérez, A. (2014). Actitudes de los alumnos de Primaria y Secundaria ante la visión dicotómica de la Ciencia. Enseñanza de las Ciencias,32(3), 111-132. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1015
  • Pro, A., Pérez, A., y Tárraga, P. (2009). ¿Científico? Sí, pero… Opinión de los escolares españoles sobre los científicos y su trabajo. Enseñanza de las Ciencias, (nº extraordinario), 3636-3643.
  • Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado. Madrid, 1 marzo 2014, nº 52, 19349-19420.
  • Robles, A., Solbes, J., Cantó, J. R., y Lozano, O. R. (2015). Actitudes de los estudiantes hacia la ciencia escolar en el primer ciclo de la Enseñanza Secundaria Obligatoria. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 14(3), 361-376.
  • Rocard, M., Csermely, P., Jorde, D., Lenzen, D., Walberg-Henriksson, H., y Hemmo, V. (2007). Science education Now: A renewed Pedagogy for the future of Europe. Belgium: European Communities.
  • Said, Z., Summers, R., Abd-El-Khalick, F., y Wang, S. (2016). Attitudes toward science among grades 3 through 12 Arab students in Qatar: findings from a cross-sectional national study. International Journal of Science Education, 38(4), 621–643. https://doi.org/10.1080/09500693.2016.1156184
  • Schreiner, C., y Sjøberg, S. (2004). Relevance of science education: Sowing the Seeds of ROSE. Oslo: Acta Didáctica
  • Solbes, J., Montserrat, R., y Furió, C. (2007). El desinterés del alumnado hacia el aprendizaje de la ciencia: Implicaciones en su enseñanza. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 21, 91-117.
  • Toma R. B. (2021). Problemas de validez y fiabilidad en los cuestionarios ROSE: revisión sistemática de la producción española. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 18(3), 3102. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i3.3102
  • Toma, R. B., y Greca, I. M. (2018). The effect of integrative STEM instruction on elementary students’ attitudes toward Science. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(4), 1383–1395. https://doi.org/10.29333/ejmste/83676
  • Toma, R. B., y Meneses-Villagrá, J. (2019). Preferencia por contenidos científicos de física o de biología en Educación Primaria: un análisis clúster. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 16(1), 1104. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i1.1104
  • Toma, R. B., y Meneses-Villagrá, J. (2020). Development and validation of the SUCCESS instrument: Towards a valid and reliable measure of expectancies of success in school science. Current Psychology. https://doi.org/10.1007/s12144-020-00958-z
  • Toraman, C., y Demir, E. (2016). The effect of constructivism on attitudes towards lessons: A meta–analysis study. Eurasian Journal of Educational Research, 16(62), 115-142.
  • Tytler, R., y Osborne, J. (2012). Student attitudes and aspirations towards science. En B. Fraser, K. Tobin, y C. McRobbie (Eds.), Second International Handbook of Science Education (597–625). Dordrecht: Springer.
  • Van Aalderen-Smeets, S. I., Walma van der Molen, J. H., y Asma, L. J. (2012). Primary teachers’ attitudes toward science: A new theoretical framework. Science Education, 96, 158–182. https://doi.org/10.1002/sce.20467
  • Vázquez, A., y Manassero, M. A. (2005). La ciencia escolar vista por los estudiantes. Bordón: Revista de Orientación Pedagógica, 57(5), 717-735.
  • Vázquez, A., y Manassero, M. A. (2008). El declive de las actitudes hacia la ciencia de los estudiantes: un indicador inquietante para la educación científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 5(3), 274-292.
  • Vázquez, A., y Manassero, M. A. (2011). El descenso de las actitudes hacia la ciencia de chicos y chicas en la educación obligatoria. Ciência y Educação, 17(2), 249-268.
  • Zhai, J., Jocz, J. A., y Tan, A. L. (2014). ‘Am I Like a Scientist?’ Primary children’s images of doing science in school. International Journal of Science Education, 36(4), 553-576. https://doi.org/10.1080/09500693.2013.791958