Educación superior en comunicación audiovisualdesafíos de la virtualidad en tiempos de COVID-19

  1. Mónica López-Golán 1
  2. Carmen Costa-Sánchez 1
  3. Iván Puentes-Rivera 1
  1. 1 Universidade de A Coruña (España)
Journal:
aDResearch: Revista Internacional de Investigación en Comunicación

ISSN: 1889-7304

Year of publication: 2022

Issue Title: Monográfico Especial,Comunicación, empresas y sociedad

Issue: 27

Pages: 112-128

Type: Article

DOI: 10.7263/ADRESIC-27-197 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: aDResearch: Revista Internacional de Investigación en Comunicación

Abstract

Purpose: In the context of the pandemic we are experiencing, the Spanish university system has tried to guarantee teaching quality by implementing new methodologies adjusted to hybrid and online teaching modalities. Taking this premise into account, the research aims to determine what have been the main challenges for tele-teaching in the Faculty of Communication Sciences of the University of A Coruña and how its students have adapted to the non-face-to-face teaching environment. Design / Methodology / Approach: The research is oriented to the descriptive method based on the case study. The methodological instrument used to collect information is a questionnaire with open and closed questions that revolve around four thematic blocks: methodological resources used in the virtual teaching modality, advantages and disadvantages of online teaching, proposals for improvement detected during the pandemic period and the importance of presence in audiovisual communication training. Results: Technological tools have played a fundamental role as facilitators of new methodologies in the virtual teaching process within the analyzed context. The supporting audiovisual content through the university's platform or the recorded theoretical sessions available at any time are the resources most valued by the students of the faculty. For their part, 45% of teachers acknowledge having more or less pronounced skills deficiencies in new technologies and 47% claim to have detected needs in students regarding transversal skills such as autonomy. Limitations / implications: The value of the research lies in the fact that the topic it addresses is highly topical. It is intended that a look from within the institution contributes to raising awareness in the university community that the presence of new technologies will be increasing in the academic environment of the future. The main limitation of the work is that it deals with the study of a single case whose results do not have to be extrapolated to the reality of other Faculties of Communication Sciences. Originality / contribution: This research is pioneering in analyzing the challenges posed by the online teach-ing-learning process in university training in Audiovisual Communication during the pandemic due to the high degree of experimentality presented by the two degrees under study.

Bibliographic References

  • Álvarez, M., Gardyn, N., Iardelevsky, A., y Rebello, G. (2020). Segregación Educativa en Tiempos de Pandemia: Balance de las Acciones Iniciales durante el Aislamiento Social por el Covid-19 en Argentina. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 25–43. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12268
  • Agencia Nacional de la Calidad y Acreditación [Aneca] (2005). Libro Blanco de los Títulos de Grado en Comunicación. http://www.aneca.es/var/media/150336/libroblanco_comunicacion_def.pdf
  • Besalú, R., Schena, J., y Sánchez, C. (2017). Competencias más relevantes en los estudios de Comunicación Audiovisual. Las percepciones de profesionales, docentes y estudiantes. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 1.536–1.553
  • Cabero, J. (2006). Bases pedagógicas del e-learning. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 3(1). https://rusc.uoc.edu/rusc/es/index.php/rusc/article/view/v3n1-cabero.html
  • Cabero, J. (Coord.) (2013). Nuevos modelos, recursos y diseño de programas en la práctica docente. Ediciones CEF.
  • Canaza-Choque, F. A. (2020). Educación Superior en la cuarentena global: disrupciones y transiciones. Revista Digital De Investigación en Docencia Universitaria, 14 (2), 1–10.
  • Copertari, S., y Sgreccia, N. (2011). Postgrados a distancia y virtualización en la Universidad Nacional de Rosario. Educación y humanismo, 13(20), 14–32. http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/2279
  • Costa-Sánchez, Carmen, y López-García, Xosé. (2020). Comunicación y crisis del coronavirus en España. Primeras lecciones. El profesional de la información, 29(3), e290304. http://profesionaldelainformacion.com/contenidos/2020/may/costa-lopez.pdf
  • Cuesta, U., y Mañas, L. (2016). Integración de la realidad virtual inmersiva en los Grados de Comunicación. Icono, 14 14 (2), 1–21.
  • De Vinzenzi, A. (2020). Del aula presencial al aula virtual universitaria en contexto de pandemia de COVID-19. Avances de una experiencia universitaria en carreras presenciales adaptadas a la modalidad virtual. Debate Universitario, [S.l.], 8(16), 67–71. http://200.32.31.164:9999/ojs/index.php/debate-universitario/article/view/238/6
  • European Ministers of Education. (1999). The European higher Education Area - Bologna declaration. Bologna on the 19th of June 1999. http://www.ehea.info/page-ministerial-conference-bologna-1999
  • Fanelli, A., Marquina, M., y Rabossi, M. (2020). Acción y reacción en época de pandemia: La universidad argentina ante la COVID-19. Revista de Educación Superior en América Latina, (8), 1 –8. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/109267
  • Fernández Enguita, M. (2020). Una pandemia imprevisible ha traído la brecha previsible. Cuaderno de campo. https://bit.ly/2VT3kzU.
  • Flyvbjerg, B. (2006). Five Misunderstandings about Case Study Research. Qualitative Inquiry, Vol.12:2. Sage.
  • Fundación de Tecnologías de la Información [FTI], Asociación de Empresas de Electrónica, Tecnologías de la Información, Telecomunicaciones y Contenidos Digitales [Ametic]. (2012). Perfiles profesionales más demandados en el ámbito de los Contenidos Digitales en España 2012- 2017. Ametic. http://ametic.es/sites/default/files/pafet_vii_perfiles_profesionales_cd_fti-rooter_1.pdf
  • García-Peñalvo, F. J., y Corell, A. (2020). La CoVid-19: ¿enzima de la transformación digital de la docencia o reflejo de una crisis metodológica y competencial en la educación superior?. Campus Virtuales, 9(2), 83–98.
  • Gillham, B. (2000). Case Study Research Methods. Continuum International Publishing Group.
  • Gobierno de España. (2020). Recomendaciones del Ministerio de Universidades a la comunidad universitaria para adaptar el curso universitario 2020-2021 a una presencialidad adaptada. https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasActual/nCov/documentos/Medidas_centros_universitarios_Curso_2020_2021_31.08.20.pdf
  • Grajek, S., y Reinitz, B. (2019). Getting Ready for digital Transformation: Change your Culture, Workforce, and Technology. Educase Review. https://er.educause.edu/articles/2019/7/getting-ready-for-digital-transformation-change-your-culture-workforce-and-technology
  • Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., y Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review, https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
  • Imbernon, F. (Coord.) (2008). Análisis y propuestas de competencias docentes universitarias para el desarrollo del aprendizaje significativo del alumnado a través del e-learning y el b-learning en el marco del EEES. Universidad de Barcelona.
  • Means, B., Bakia, M., y Murphy, R. (2014). Learning Online: What Research Tells Us about Whether, When and How. Routledge.
  • Organización Mundial de la Salud [OMS]. (2020). Who Director-General´s opening remarks at the media briefing on COVID-19-1 March 20202. https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020
  • Perona, J., Barbeito, M., y Fajula, A. (2007). Radio: nuevas experiencias para la educación en comunicación audiovisual. En Actas do 5º SOPOCOM. Universidade do Minho.
  • Portillo, S., Castellanos, L., Reynoso, O., y Gavotto, O. (2020). Enseñanza remota de emergencia ante la pandemia Covid-19 en educación media superior y educación superior. Propósitos y Representaciones, 8, e589.
  • Rojas, L. V., Huamán, C. J. V., y Salazar, F. M. (2020). Pandemia COVID-19: repercusiones en la educación universitaria. Odontología Sanmarquina, 23(2), 203–205.
  • Unesco. (2020). COVID-19 Impact on Education. https://es.unesco.org/covid19/educationresponse
  • Universidade de A Coruña (UDC). (2021). Grado en Comunicación Audiovisual. https://comunicacion.udc.es/es/grados
  • Vázquez, M., y Fernández, A. B. (2012). Las necesidades formativas de los nuevos comunicadores según los profesionales y su reflejo en los Grados de Comunicación. Estudios sobre el mensaje periodístico, 18(núm. especial noviembre), 889–897.
  • Yin, R. (1994). Case study research: Design and methods. Sage Publishing.
  • Zaar, M. y García Ávila, M. (2020). El Covid-19 en España y sus primeras consecuencias. Espaço e Economia, IX(17). https://doi.org/10.4000/espacoeconomia.10142
  • Zubillaga, A., y Gortazar, L. (2020). COVID-19 y educación: Problemas, respuestas y escenarios. Fundación Cotec para la Innovación. https://online.flippingbook.com/view/967738/