Cantas pezas ten o crebacabezas?A corresponsabilidade no persoal docente e investigador da Universidade de Vigo

  1. Iria Vázquez Silva 1
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Journal:
Atlánticas: revista internacional de estudios feministas

ISSN: 2530-2736

Year of publication: 2020

Issue Title: Los cuidados en la encrucijada del cambio social

Volume: 5

Issue: 1

Pages: 30-58

Type: Article

DOI: 10.17979/ARIEF.2020.5.1.6820 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Atlánticas: revista internacional de estudios feministas

Abstract

In this paper I will present an analysis of the co-responsibility between the personal, family and work life of the academic staff working at the University of Vigo. On the basis of the exploitation of 29 in-depth interviews, I will examine the needs and demands about co-responsibility detected in the academic staff, analyzing its impact on the professional trajectory. The establishment of precarious work in the university, the evening sessions, the lack of transparency to assign subjects and schedules and the penalization of motherhood in the professional career are, today, someof the most relevant barriers to achieving greater levels of co-responsibility and equality in University of Vigo. In addition, recent indicators of the new reality Poscovid-19 indicate an even greater deepening in these gender inequalities

Bibliographic References

  • Acker, S. (1995). Género y educación. Madrid: Narcea.
  • Balbo, L. (1982). Volvamos a hablar del Estado del Bienestar: la sociedad asistencial, la sociedad de los servicios, la sociedad de la crisis. Papers, 18, 51-85, doi: https://doi.org/10.5565/rev/papers/v18n0.1324
  • Benería, L. (1979). Reproduction, production and the sexual division of labour. Cambridge Journal of Economics, 3 (3), 203-225. doi: https://doi.org/10.1093/oxfordjournals.cje.a035421
  • Bock, G. (1993). Pobreza femenina, derechos de las madres y Estados del bienestar (1890-1950). En G. Duby e M. Perrot, Historia de las mujeres. El siglo XX (pp. 438-478). Madrid: Santillana.
  • Borderías, C., Carrasco, C. e Alemany, C. (comp.) (1994). Las mujeres y el trabajo: rupturas conceptuales. Barcelona: Icaria.
  • Blahopoulou, J. (2015). La conciliación de la vida laboral, familiar y personal en tiempos de crisis. Palma: Edicions UIB.
  • Carrasco, C. (2006). La paradoja del cuidado: necesario pero invisible. Revista de Economía Crítica, 5, 39-64.
  • Carrasco, C., Borderías, C. e Torns, T. (eds.). El trabajo de cuidados. Historia, teoría y políticas. Madrid: Catarata.
  • Casado, E. e Gómez, C. (eds) (2006). Los desafíos de la conciliación de la vida familiar y profesional en el siglo XXI. Madrid: Editorial Biblioteca Nueva.
  • Delphy, C. (1980). Por un feminismo materialista. El enemigo principal y otros textos. Barcelona: La Sal- Cuadernos inacabados.
  • Díez, E.J. (2017). Precariado Universitario (27 de Marzo de 2017). Recuperado de https://www.nuevatribuna.es/opinion/enrique-javier-diez-gutierrez/precariado-universitario/20170327101647138077.html.
  • Instituto Nacional de Estadística (INE) (2009-2010). Enquisa de Emprego do Tempo 2009-2010. Madrid: Instituto Nacional de Estadística.
  • Esping-Andersen, G. (1993). Los tres mundos del Estado del Bienestar. Valencia: Alfons el Magnánim.
  • Finch, J. e Groves, D. (1983). Labour and love: women, work and caring. London: Routledge e Kegan Paul.
  • Folbre, N. (1995). Holding hands at midnight: the paradox of caring labor. Feminist Economics, 1 (1), 73-92. doi: https://doi.org/10.1080/714042215
  • Gómez, A., Vázquez, I. e Cidadanía (2020). Xénero e investigación científica en tempos da Covid-19. Vigo: Unidade de Igualdade, Universidade de Vigo.
  • González, A. M. (2018). Mujeres en la ciencia contemporánea. La aguja y el camello. Barcelona: Icaria.
  • González, A. M. e Revelles, B. (2017). Excelencia en la ciencia: una reflexión crítica afirmativa, Cadernos de Pesquisa, 47 (166), 1372-1394. doi: https://doi.org/10.1590/198053144233
  • Kemelgor, C. e Etzkowitz, H. (2001). Overcoming isolation: Women´s dilemmas in American Academic Science, Minerva, 39, 239-257. doi: https://doi.org/10.1023/A:1010344929577
  • Lei Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para a igualdade efectiva de mulleres e homes, BOE núm. 71, de 23 de marzo de 2007.
  • Moreno, L. (2002). Bienestar mediterráneo y ‘supermujeres’. Revista Española de Sociología, Revista Española de Sociología, 2, 41-56.
  • Pérez Orozco, A. (2006). Amenaza tormenta: la crisis de los cuidados y la reorganización del sistema económico. Revista de Economía Crítica, 5, 7-37.
  • Pérez-Caramés, A. (2010). Configuraciones del trabajo de cuidados en el entorno familiar. De la toma de decisión a la gestión del cuidado. Alternativas. Cuadernos de trabajo social, 17, 121-140. doi: https://doi.org/10.14198/ALTERN2010.17.7
  • Rivero, A. (dir.) (2008). De la conciliación a la corresponsabilidad: buenas prácticas y recomendaciones. Madrid: Instituto de la Mujer.
  • Sapir, A. (2005). Globalisation and the Reform of European Social Models. Bruselas: Bruegel Policy Brief.
  • Saraceno, C. (1980). Il lavoro mal diviso. Bari: De Donato.
  • Standing, G. (2013). Precariado. Una nueva clase social. Barcelona: Pasado y Presente.
  • Tomàs, M. e Guillamón, C. (2009). Las barreras y los obstáculos en el acceso de las profesoras universitarias a los cargos de gestión académica. Revista de educación, 350, 253-275.
  • Unidad de Mujeres y Ciencia (UMYC) (2020). Resultados del cuestionario sobre el impacto del confinamiento en el personal investigador, FECYT. Dispoñible en: https://www.ciencia.gob.es/stfls/MICINN/Ministerio/FICHEROS/Resultados_cuestionario_impacto_confinamiento_personal_investigador_UMyC.pdf (consulta: 10/10/2020).
  • Unidade de Igualdade, Universidade de Vigo (2015). Informe análise das traxectorias profesionais das mulleres na Universidade de Vigo. Recuperado de: https://www.uvigo.gal/opencms/export/sites/uvigo/sites/default/uvigo/DOCUMENTOS/igualdade/ANL_INFORME_TRAXECTORIAS_PROFESIONAIS_completo_ITCBaskerville.pdf (consulta: 01/03/2019).
  • Unidade de Igualdade, Universidade de Vigo (2015). Informe de datos da composición de mulleres e homes na Universidade de Vigo (2009-2014). Recuperado de https://www.uvigo.gal/opencms/export/sites/uvigo/sites/default/uvigo/DOCUMENTOS/igualdade/Informe_da_composicixn_de_mulleres_e_homes_da_Uvigo_maio_2015_.pdf (consulta: 01/03/2019).
  • Viglione, G. (2020). Are women publishing less during the pandemic? Here’s what the data say. Nature, 581, 365-366. doi: https://doi.org/10.1038/d41586-020-01294-9
  • Xarxa Vives (2019). El biaix de gènere en el reclutament, la promoció i la retenció del personal a les universitats. Castelló de la Plana: Xarxa Vives.