Tensiones apocalípticas en tres películas de Kurosawa Kiyoshi (Cure, 1997; Retribution, 2006; Pulse, 2001).Brotan los espectros en la ciudad moribunda

  1. López Fernández, José Manuel 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Journal:
Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

ISSN: 2172-0150

Year of publication: 2022

Issue Title: Images and sounds of urban geopolitics

Issue: 24

Pages: 215-239

Type: Article

DOI: 10.24310/FOTOCINEMA.2022.VI24.13672 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

Abstract

Given the fact that cinematography captured the first images in movement of the modern city, it would be poetically appropriate if it managed to arrive in time so as to capture the last images of its final stillness, right before its disappearance. In few filmographies like Kurosawa Kiyoshi’s can we perceive the continuity between modern city and imagery and contemporary city and imagery. Following the narrative of the last things, this article will focus on three of his movies; moreover, it will also focus on the progressive decay of the Tokyo that it is portrayed, until it reaches its ghostly disappearance. These movies are Cure (1997), Retribution (2006), and Pulse (2001). In these, Kurosawa enacts how our present would be when our modern cities -and the concept of modernity that he so well knows- are on the verge of their end. It will be, at this moment, when the viral infection of its ghostly façade becomes the biggest indication of its decadence.

Bibliographic References

  • Argullol, R. (2007). El fin del mundo como obra de arte. Un relato occidental. Barcelona: Acantilado.
  • Argullol, R. & Nivas Mishra, V. (2004). Del Ganges al Mediterráneo. Un diálogo entre las culturas de India y Europa. Madrid: Siruela.
  • Arnaud, D. & Hinstin, L. (2014). Interview with Kiyoshi Kurosawa about his double feature choices. Belfort: 29a edición del Entrevues Belfort International Film Festival.
  • https://www.festivalentrevues.com/sites/default/files/images/archives/interview_kurosawa_hd.pdf. Consultado el 06/09/2018.
  • Benjamin, W. (2007). Pequeña historia de la fotografía. Obras, libro II, vol. 1, 377-403. Madrid: Abada.
  • — (2008a). El París del Segundo Imperio en Baudelaire. Obras, libro I, vol. 2, 89-204. Madrid: Abada.
  • — (2008b). Parque central. Obras, libro I, vol. 2, 261-302. Madrid: Abada.
  • Barber, S. (2006). Ciudades proyectadas. Cine y espacio urbano. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Bellour, R. (2013). El cuerpo del cine. Hipnosis, emociones, animalidades. Santander: Shangrila Ediciones.
  • Comolli, J-L. (2007). Ver y poder. La inocencia perdida: cine, televisión, ficción, documental. Buenos Aires: Aurelia Rivera.
  • Darnton, R. (1968). Mesmerism and the end of Enlightment in France, Cambdridge: Harvard University Press.
  • https://archive.org/details/MesmerismRobertDarnton_201507, consultado el 09/10/2021.
  • Debray, R. (1994). Vida y muerte de la imagen. Historia de la mirada en Occidente. Paidós, Barcelona.
  • Diccionario ilustrado latino-español español-latino (1964). Barcelona: Spes (6a ed.).
  • Eliot, T. S. (1999). Los hombres huecos. Poesías reunidas. 1909-1962. Madrid: Alianza.
  • — (2015). La tierra baldía. Prufrock y otras observaciones. Barcelona: Lumen.
  • — (2016). Burnt Norton. Cuatro Cuartetos. La roca y Asesinato en la catedral. Barcelona: Lumen.
  • Freud, S. (1974). Lo siniestro. Obras Completas, vol. 7. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • — (1992) Lo ominoso. Obras completas, vol. 17, 215-252. Buenos Aires: Amorrortu.
  • Gautier, T. (1897). Romans et Contes. París: Alphonse Lemerre, editeur. https://fr.wikisource.org/wiki/Romans_et_Contes_de_Théophile_Gautier/Jettatura, consultado el 10-10-2021.
  • Guzmán Almagro, A. (2017). Fantasmas. Apariciones y regresados del más allá. Vitoria-Gasteiz: San Soleil Ediciones.
  • Kermode, F. (2000). El sentido de un final. Estudios sobre la teoría de la ficción. Barcelona: Gedisa.
  • Kristeva, J. (2004). Sobre la abyección. Poderes de la perversión, 7-47. México D. F.: Siglo XXI Editores.
  • Leutrat, J-L. (1999). Vida de fantasmas. Lo fantástico en el cine. Valencia: Ediciones de la Mirada.
  • McMullen, K. (1983). Ghost Dance [película]. Reino Unido: Looseyard LTD.
  • Pérez Ochando, L. (2013). Pozo de Sangre. Fantasmas del cine japonés contemporáneo. La Laguna: Sociedad Latina de Comunicación Social.
  • Soca, R. (2020). Morgue. La palabra del día,
  • https://www.elcastellano.org/envios/2020-09-09-000000. Consultado el 21-9-2020.
  • Straub, P. (2010). The Throat. Nueva York: Anchor Books.
  • Sebreli, J. (2013). El asedio a la modernidad. Crítica del relativismo cultural. Barcelona: Debate.
  • Trías, E. (1982). Lo bello y lo siniestro. Seix Barral, Barcelona.